💬
Logga in
Fuska.se

Droger

1 073 svar · startad

Håller med Layton, bättre att få det förklarat istället för att folk skickar länkar som till och med vuxna inte förtår med en gång.

Nä jag tycker inte vi ska gå offtopic mer.

Fortsätta med tråden kanske?

↗ till inlägget

Men som sagt: Min åsikt är att det är bra som det är. Jag tycker INTE att man ska få göra vad man vill med sin kropp då det förstör för andra.

Får jag fråga hur det stör omvärlden om man röker en joint?

Cannabis själv är inte farlig, det är mer chansen att man insatt sugen på tyngre droger som t.ex heroin. Skulle människor kunna ta ansvar skulle cannabis enkelt kunna bli lagligt.

Senast ändrad:

Folk röker ju fortfarande cannabis och dom flesta har jag aldrig sett gå över till heroin. Bob marley exempel.

↗ till inlägget

Folk röker ju fortfarande cannabis och dom flesta har jag aldrig sett gå över till heroin. Bob marley exempel.

Och din poäng är?
↗ till inlägget

Och din poäng är?

Att alla folk går inte över till heroin om dom har rökt cannabis.

Senast ändrad:

Jag tror faktiskt att folk går över till heroin från cannabis ofta (om de nu gör det) för att båda är olagliga. Om man nu redan testat en olaglig drog är inte steget till nästa så långt och det är nog en viss sorts människor som väljer att vara olagliga från början. Om Cannabis däremot var lagligt tror jag faktiskt inte alls lika många av cannabisanvändarna (pocentuellt sätt) skulle börja med tyngre droger.

5 Aug 2011
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Men... cannabis. Varför är det olagligt då det är ofarligare än cola?

Vill helst att någon förklarar snällt på svenska, inte länkar massa jobbiga komplicerade källor på engelska, tack <_<

Jag påstår inte att cola är farligare än cannabis. Men det finns 0 kända dödsfall direkt kopplade till cannabis. Det är ren svenska som jag hoppas du förstår. Varför det är olagligt kan jag inte förklara.

↗ till inlägget
Jag tror faktiskt att folk går över till heroin från cannabis ofta (om de nu gör det) för att båda är olagliga. Om man nu redan testat en olaglig drog är inte steget till nästa så långt och det är nog en viss sorts människor som väljer att vara olagliga från början. Om Cannabis däremot var lagligt tror jag faktiskt inte alls lika många av cannabisanvändarna (pocentuellt sätt) skulle börja med tyngre droger.
Jag är också inne på det spåret. Om en lärare/förälder säger att alla droger är farliga och man provar på cannabis och märker att det inte är så farligt så tar man ju inte det de säger på allvar längre. Om man har kontakt med langare som erbjuder tyngre droger kan man komma att tacka ja till dem förr eller senare.
↗ till inlägget

Rökning skadar lungorna oavsett vad man vad röker. Har inget att göra med cannabis.

Och varför skall man då tillåta ytterligare något som uppenbarligen är skadligt för dig, när vi redan har två skadliga saker som är lagliga?

Inte fan behöver vi en tredje.

↗ till inlägget

Får jag fråga hur det stör omvärlden om man röker en joint?

Cannabis själv är inte farlig, det är mer chansen att man insatt sugen på tyngre droger som t.ex heroin. Skulle människor kunna ta ansvar skulle cannabis enkelt kunna bli lagligt.

För att det är dåligt för miljön och polisen måste fånga fast massa jävlar som röker istället för andra grejer.

Det är olagligt med ett syfte (behöve rinte vara för att det är farligt) och när dte är olagligt FÅR OCH SKA man inte använda det.

↗ till inlägget
Och varför skall man då tillåta ytterligare något som uppenbarligen är skadligt för dig, när vi redan har två skadliga saker som är lagliga?

Håller med där. Vi ska inte tillåta någonting bara för att man får åka bil/hoppa fallskärm/ äta kladdkaka.

Bäst vore ju att förbjuda alkohol och tobak eftersom vi har svårt att hantera det rätt men som sagt kan det vara svårt, många är ju redan i denna vana.

Helst borde tobak förbjudas, det är ju aldrig bra, men även om jag kan vara för alkohol i vissa sammanhang så blir ju många fulla, osv. Mina föräldrar brukar till exempel dricka vin till maten vilket är ett fint intresse, och de dricker ju sig inte fulla och så, det är ju helt okej för vuxna i små mängder.

Men självklart så borde det också förbjudas med allt skit som händer.

Men dte är som sagt svårt, dels för att det är svårt att förbjuda "in the first place" och dels för att folk kommer langa alkohol och tobak hela tin.

↗ till inlägget

För att det är dåligt för miljön och polisen måste fånga fast massa jävlar som röker istället för andra grejer.

Det är olagligt med ett syfte (behöve rinte vara för att det är farligt) och när dte är olagligt FÅR OCH SKA man inte använda det.

Det är ju för det är olagligt, om det var lagligt skulle dom ju inte behöva det.

Med den logiken borde man göra allt lagligt. Då skulle polisen inte behövas alls och vi sparar massor av pengar :) :)

↗ till inlägget

Med den logiken borde man göra allt lagligt. Då skulle polisen inte behövas alls och vi sparar massor av pengar :) :)

Det är klart.

Intressant citat och kanske en teori om varför så många kändisar tar tunga droger ifrån Taylor Hawkins (nuvarande trummis i Foo Fighters), något han själv sa efter att ha överdoserat på Heroin- "Jag trodde att det var såhär man betedde sig om man var rock-artist, det var detta folk förväntade sig utav mig efter att ha sett på andra rock-artister, folk förväntade sig att man skulle ta droger och vara våldsam".

(Kanske inte riktigt i dom orden, men ungefär)

Hemskt om man tänker på det. Men helt klart en bättre teori än den alla kändisar använder "Heroin tar bort stressen".

↗ till inlägget

Vore det inte bättre om folk valde cannabis över alkohol, som exempel?

Varför ha MAX, när det finns McDonalds, om man får göra en analogi

↗ till inlägget

Cannabis och Alkohol kan inte jämföras på det sättet. De är helt orelaterade och används på helt olika sätt. Dessutom så dricks alkohol, och cannabis röks. Självklart kan man inte röka cannabis istället för att dricka, varje gång man vill dricka alkohol.

Man kan i samhället inte byta ut Cannabis mot Alkohol.

Liknelsen med Max och McDonalds fungerar inte heller, eftersom den helt enkelt inte har något med saken att göra.

Edit: Lynott, jag får känslan av att han inte faktiskt trodde så egentligen. Var det inte menat mer som en kommentar kring samhället och musikindustrin, än att han faktiskt tror att man måste använda droger för att vara en rockstjärna. Jag tror, eller vill i alla fall tro att han är smartare än så ;)

Senast ändrad:

↗ till inlägget

Det är ju för det är olagligt, om det var lagligt skulle dom ju inte behöva det.

Men hörru.

Det är olagligt av en anledning ju. Man får inte stjäla, man får inte mörda, man får inte röka cannabis.

Det kommer inte finnas några fördelar alls om man tillåter cannabis, förutom att ni som tycker "att man ska få göra vad man vill med sin kropp" blir glada.

Men om man seriöst vill göra vad man vill med sin kropp så kan man ju köpa droger? Lär ju inte vara så himla svårt, plus att man ändå kommer dö sen så då slipper man straff, rättegångar och skit! :D

↗ till inlägget

Cannabis röks ju och förstör lungorna, även i små mängder

Alkohol förstör väl ingenting i små mängder om man är vuxen...

↗ till inlägget

Det är olagligt av en anledning ju. Man får inte stjäla, man får inte mörda, man får inte röka cannabis.

Vad tror du anledningen är? Eftersom det är mindre farligt än alkohol så är "det är farligt" ingen giltlig anledning.

Det finns andra sätt än rökning att inta cannabis också. Att baka brownies med dem funkar bra, men det går åt mer. Och eftersom det är så dyrt på grund av att det är olagligt och folk vill få ut bästa effekt av det så röks det. Heroin går att inta på många sett, men sprutor ger mest effekt. Och eftersom det är så dyrt använder folk mest sprutor vilket leder till att sjukdomar kan spridas.

Exempel med påhittade siffror:

Om en vanlig dos cannabis kostar 100kr om man röker det eller 150kr om man äter det som brownies är det mer som väljer att röka det för att spara 50kr.

Men om det skulle kostat 20 respektive 30kr så skulle fler kunna tänka sig spendera 10kr extra för att inte skada lungorna.

Det är en fördel med att ha det lagligt. Jag är inte så insatt i politik så jag kan inte prata om de politiska fördelarna såsom att staten skulle kunna få in skatt av det.

↗ till inlägget

Men hörru.

Det är olagligt av en anledning ju.

Ja, men polisen måste ju jaga dom för det är OLAGLIGT. Om det skulle vara FULLT lagligt så skulle ju inte polisen jaga dom.

"Hur ofta har man hört någon råna för att få tag på panodil" (Magnus Betner säger något liknande)

6 Aug 2011

Men... vilka dominerar i samhället? Jo de vuxna, visa, smarta, utbildade.

Vad är vi? Små barn. Vi kan knappt gå och påstå att det skulle vara en fördel att tillåta cannabis, vi vet ju fan ingenting.

Jag vet att jag själv att jag har sagt saker, men jag håller med samhället för att jag tror det är bäst för oss. Självklart kan man tycka olika, men det här är ju ändå en debatt, jag försöker bara få er att ta och tänka efter lite.

Tänk så bra att det är olagligt, och istället för att tillåta det så kan man istället skaffa bättre kontroll, och kanske få ungdomar att bli poliser istället för att säga att de tycker att man ska tillåta cannabis.

↗ till inlägget

Ja, men polisen måste ju jaga dom för det är OLAGLIGT. Om det skulle vara FULLT lagligt så skulle ju inte polisen jaga dom.

"Hur ofta har man hört någon råna för att få tag på panodil" (Magnus Betner säger något liknande)

Ja, låt oss tillåta allt, åh så underbart att gå runt och röka på, våldta, misshandla och mörda, ja wohoo...

Senast ändrad:

*facepalm*

Självklart menar jag inte att man ska tillåta det bara för polisen ska slippa jaga knarkare.

Tycker det är skitbra att polisen är ute och tar fast folk.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in