↗ till inläggetBeror på lite vad du menar med tvång. Kommer folk hit SKA de lära sig språket och nödvändig kultur/historia för att kunna smidigt interagera med folk och samhället. Sen behöver de inte trycka i sig sill och potäter för glatta livet tre gånger om året om de inte känner för det.
Språket, och grundläggande lite grundläggande kultur, samt om Sverige kan jag gå med på. Barnen får såklart utbildning i skolan, och de vuxna lär sig det mest grundläggande. Dock får jag uppfattningen om att oroväckande många svenskar inte kan sin egen historia, till exempel. Det känns lite underligt att i dagens samhälle tvinga invandrare att lära sig massa historia när många svenskar inte ens vet när Gustaf II Adolf dog, till exempel. Men detta är såklart bara en åsikt.
Jag håller med om att de skall utbildas både i svenska och om Sverige. Dock är ju något sådant här näst intill omöjligt att efterleva. Skall vi skicka tillbaka någon bara för att de inte minns vad freden i Roskilde handlade om? Vad händer om de inte klarar utbildningen?
Det är skillnad på att utbilda, och att tvinga in i ett visst tankesätt och vissa värderingar. Jag är helt klart för utbildning.
Finns ingenting som är "sina egna åsikter och värderingar". Hade du varit uppväxt i amazonas för 5000 år sedan hade du inte varit något det du kallar "ditt". Våra personligheter är bara (i stort sett, undantagen är i denna diskussion inte relevanta) produkter av vår omgivning.
Det är klart att åsikter kan vara (jag håller nog inte med om att alla åsikter är produkter av omgivningen, men den diskussionen hör inte hit). Men det betyder inte att det inte är ens "egna". Om jag tycker att Sagan om ringen är världens bästa film, så är det såklart mycket möjligt att jag gör det på grund av att alla mina kompisar tycker så. Men det är fortfarande jag som tycker det, och det är min åsikt. Du kanske tycker att den suger.
Det (invandringen) leder oundvikligen till problem om ett stort eller starkt missnöje väser fram, oavsett om du eller politiker tycker det är "rätt" eller "bra".
Ja, det är klart att det leder till ett problem. Särskilt när missnöjet (vilket det i många fall har visat sig vara) är grundat på felaktigheter och missuppfattningar. Återigen, bara för att många tror en sak så betyder inte det att det är så.
Jo men visst, det finns bara två alternativ, antingen så antar/hoppas vi att ordning naturligt uppstår om man bara låter invandrare ta sig den tiden de känner att det behöver eller så ska vi ha ett hårt pressat tidsschema där de ska bete sig som precis som "ideal-svensken". Väldigt jävla troligt du.
Jag har aldrig förespråkat någon tidsgräns då alla lär sig olika fort och på olika sätt. Ändå ser jag det som en nödvändighet under rådande samhällsstruktur att man har något i stil med obligatoriska kurser som invandrare måste klara och vara aktiva på. Lite på samma sätt som att man inte släpps ut i trafiken förrän man har körkort så är det ju vettigt att man inte "släpps ut" i det svenska samhället innan man förstår hur det fungerar. Nu menar jag för den sakens skull inte att de ska sitta inlåsta någonstans tills de är "redo".
Du verkar ha många tankar, men utan särskilt mycket förslag på hur det skall gå till rent praktiskt. Att komma med massa fina idéer, men som är ogenomförbara förefaller för mig vara relativt poänglöst. Om man nu inte bara vill diskutera rent teoretiskt, bara för diskussionens skull.
[QUOTE]
Skillnaden är att missnöje tenderar att uttryckas till skillnad från att vara nöjd. Att folk är nöjda förändrar inte faktumet om huruvida invandringen bidrar med t.ex. ökad levnadsstandard eller vad man nu menar med "bra". Däremot leder ett missnöje till spänningar mellan grupper och kan betydligt enklare till våld.[/QUOTE]
Ja, spänningar mellan grupper och missnöje kan leda till våld. Men jag förstår inte riktigt vad du vill ha ut av det här stycket.
Breivik hoppade inte omkring på Utöya och skjöt ner människor för att han var få fasligt nöjd.
Nej, det gjorde han för att han var psykiskt sjuk. Dock förstår jag inte alls vad Breivik har med det här att göra. Såvida du inte drar en parallell mellan Sverigedemokraterna och Breivik? :S
----------------------
[QUOTE]
Det var ju tur att det här aldrig någonsin kommer hända då, även om vi har kvar samma invandringstakt. Idag är ca. 15% födda utomlands (inkluderat alla länder, vi har fler invandrare än de flesta tror från västvärlden). Detta beräknas ha ökat till 16,5% till 2050. Så jag tror inte du behöver oroa dig. Du kommer vara död för länge sedan när 90% av vår befolkning kommer från mellanöstern.[/QUOTE]
[.quote]Fast nu menar jag ju givetvis inte bara dem som föds i områdena vi diskuterade utan även folk som har ett tydligt påbrå från de ställena, kulturellt och/eller utseendemässigt. Kollar vi på det så ser vi lite andra siffror. Om man räknar in även andra- tredje- och kanske fjärde generationens invandrare så borde vi ligga närmare 50% redan nu.[./quote]
Hur kom du fram till 50%? Man får ju även ha i åtanke att det faktiskt försvinner folk från Sverige också, det tillkommer inte bara. 4e generationen tycker jag är för långt, och du kan bara räkna med de invandrare som prompt vägrar ta till sig det svenska samhället. Det finns antagligen ganska många välanpassade, skötsamma och "svenska" invandrare som inte kan tas med i en sådan här beräkning. Såvida du inte avser endast hudfärg såklart. Då får du istället ha i åtanke att invandrare gifter sig med svenska personer, och på så sätt "späder ut det". Om ett invandrarpar med en son kommer hit, och sonen gifter sig med en svenska så kommer deras barn se lite mer svenska ut. Barnbarnen ser ännu mer svenska ut osv.
[.quote] Inte för att jag har något emot andra raser men jag ser en poäng i att bevara den vita rasen.
[./quote]
Ok, jag vet att detta inte hör hit, men jag måste. Om man nu nödvändigt vis måste prata om raser så hör vi i Sverige till samma ras som de flesta i Europa, Afrika och Mellanöstern. Den kausiska rasen. Det finns inget som heter "den vita rasen", och (iirc) så har de flesta vettiga forskare har förkastat alla rasbegrepp och indelningar helt. Vita finns det gott om här i världen, och du behöver nog inte alls oroa dig för att folk med en annan hudfärg en din skall ta över Sverige. Det är lungt, vi tar in massor av vita i Sverige, möjligen mer än icke vita. Du borde nog vara mer orolig för att norskan blir Sveriges officiella språk än att det snart inte finns några vita kvar.