Hoppa till innehåll

Myndig


Soad_token
 Dela

Rekommendera inlägg

ditt resonemang är lite konstigt, du resonerar ungefär som "om en älg springer över vägen och blir påkörd, så ska man skjuta alla älgar för att minska att folk kör på dom" det är liiite fel sätt att jämföra...

 

kollektiv bestraffning är inte vad systemets 20 års gräns är, det är en vetenskapligt baserad åldersgräns för att minska ungdomar blir alkohol förgiftade och dör på kuppen.

 

ena dagen kan mina vänner under 20 år gå runt och klaga på att det är jäklans många fjortisar på stan, andra dan klagar dom på att det är 20 år på systemet, skulle dom införa 18 år på systemet så skulle det vara dubbelt så många.

 

och sen kan man fråga, varför finns systemet? det är ju ett monopol och enligt eu's regler förbjudet

Håller med om att systemet i sig är idotiskt (just eftersom eu förbjudit det, monopolet) så det är ju inte så konstig att systemets regler är idotiska.

 

Jag har till en början inte snackat om älgar överhuvutaget i denna tråd, DU gjorde det. Att du tycker dina egan jämförelser är "liiite fel" har väl inte något me frågana att göra? Att du kan bevisa att alkoholrelaterade problem minskar om man har 20 år på systemet är ju bra, det är fortfarande kolektiv bestraffning (och därför fel enligt mig). Men jag kan bevisa att man skulle minska fordonsrelaterade olyckor genom att ta körkortet av alla i ett län som någonsin har varit inblandad i en olycka. Att du kan bevis att det minska problemen gör det inte rätt. Jag har inte klagat på alla fjortisar, jag har inte supit mig å full så att jag en varit i närheten av att ha blivit alkoholförgiftad, varför ska jag å bestraffas? Vad har jag som person gjort fel? Att jag är myndig gör ju saken bara mer löjlig, är jag myndig ses jag som vuxen enligt lagen, jag kan ta egna beslut och får även ta konsikvenserna för dessa beslut. Men inte när det gäller alkohol? Det ä ju en riktig dubbel moral :S

 

Sen kan jag också säga att jag har haft "möjligheten" att supa ming så full så att jag få en alkoholförgiftning, efter som jag ofta är i Finland, där man får köpa alkohol på alko (finska systemet) som är upp till 22%. Alltså har ja kunna supa mig hur full jag velat utan att någon bartender stoppar mig. Detta har jag dock inte gjort.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Varför anser du att det är så viktigt att få köpa på systemet? Kan du inte inse att vara vuxen inte handlar om att kunna visa upp att du dricker och att du handlar på systemet?

Jag tycker det är viktigt att man inte bestraffar folk under 20 kolektivt, att man verkligen är myndig när man blir myndig, alltså får ansvar, men också ta konsikvenserna, dag får man bara ta konikvenserna. Att vara vuxen handlar om mycket mer än att kunna handla på systemet, jag behöver inte heller visa upp att jag dricker, en av anldningarana till att jag skulle vilja kunna köpa på systemet är att kunna sitta hemma och ta en öl, och slippa att åka till en krog eller pub, och "visa upp att jag får dricka".

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför anser du att det är så viktigt att få köpa på systemet? Kan du inte inse att vara vuxen inte handlar om att kunna visa upp att du dricker och att du handlar på systemet?

Jag tycker det är viktigt att man inte bestraffar folk under 20 kolektivt, att man verkligen är myndig när man blir myndig, alltså får ansvar, men också ta konsikvenserna, dag får man bara ta konikvenserna. Att vara vuxen handlar om mycket mer än att kunna handla på systemet, jag behöver inte heller visa upp att jag dricker, en av anldningarana till att jag skulle vilja kunna köpa på systemet är att kunna sitta hemma och ta en öl, och slippa att åka till en krog eller pub, och "visa upp att jag får dricka".

 

Soad_token

 

Tycker att dina resonemang låter som en desperat klagan över att du inte får gå och handla på systembolaget, om du inte hade en önskan att få gå ditt och spendera upp dina pengar så skulle du inte störa dig på det. Det finns fruktansvärt mycket människor som inte stör sig på den regeln eftersom dom ändå vet att dom är vuxna när dom är 18+ och inte har ett problem med att dom inte får gå och handla. Det är ingen bestraffning utan en lag som ska skydda ungdomar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker att dina resonemang låter som en desperat klagan över att du inte får gå och handla på systembolaget, om du inte hade en önskan att få gå ditt och spendera upp dina pengar så skulle du inte störa dig på det. Det finns fruktansvärt mycket människor som inte stör sig på den regeln eftersom dom ändå vet att dom är vuxna när dom är 18+ och inte har ett problem med att dom inte får gå och handla. Det är ingen bestraffning utan en lag som ska skydda ungdomar.

Så klart jag också vill kunna göra det, jag har dock inget behov av det, det som stör mig är kolektiv bestraffning, jag har inte gjort något, fel eller o etiskt, ändå är ajg bestraffad...för vad?

Sen betyder väl ditt resonemang att jakt är ok, finns inget fel me det enligt dig. Efter som du får jaga, men du väljar att inte göra det så borde ju du inte störa dig på det?? Jag menar, om du stör dig på att andra får det, så är du ju omogen...enligt dig själv...eller?

Och en anna fråga, är det fel av mig att diskutera detta, efter som du verkar me intreserad att kritisera mig som person (omogen osv.) än att faktiskt diskutera om det är rätt eller fel att man kan vara myndig men trots allt inte få ansvar? För det är väl ändå det myndig innebär, att man måste ta ansvar för sitt agerande?

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

fortfarande inte en bestraffning, en bestraffning är ett straff som delas ut när något dåd har begåtts mot regler och lagar. så du tycker att man ska får köpa cigg under 18? det är ju en enligt dig "bestraffning" att ha 20 års åldergränsen, då är väl ändå 18 års gränsen också det? bara kolla in länder där dom har "16" år på köpa ut, alltså det står i lagen att det är 16, men det är ganska löst på det. och där lider ofast större del av befolkningen av problem med alkoholen.

 

själv tyckte jag när ja va 18 att man skulle få köpa sprit i affären och massa sånt skit, men efter fått mer syn på hur folk konsumerar alkohol och hur jag själv gör det så har jag fattat att dom gör det inte för att j*vlas, dom gör det för att förbättra...

 

sen tror jag någon tog upp det förut i tråden, att idag så gnäller studenter och andra i åldersgruppen 16 - 20 år att dom har dåligt med pengar och ingen vill ha dom i jobb. och alkohol är en kraftig drog, tror du inte folk skulle springa till bolaget och köpa alkohol då för pengarna? trots allt, man kan ju f*n leva på alkohol i 3-4 dagar utan att äta något som jag själv upplevt...

 

man ska också uppnå en viss av klarhet i huvudet, en 18 och en 20 åring resonerar helt klart olika om olika saker. det är ju inte en slump att det är 18 på körkort exempelvis

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Starka alkoholhaltiga drycker skadar speciellt yngre människors hälsa. Vi är inte fullt utvecklade vid 18 års ålder (i genomsnitt). Däremot drar vi inte skada av att stoppa en valsedel i ett kuvert. Åldersgränsen är noga övervägd.

Om alkoholen skulle uppfinnas i dag, skulle det aldrig tillåtas till försäljning lagligt. Samma sak med tobak.

 

F.ö. anser jag att Systembolagets monopol bör stärkas genom att ALL alkoholförsäljning handhas av dem. Bara för att EU dillar om någon fri marknadsekonomi hit och dit behöver Sverige inte följa det; vi är en suverän stat. Det finns en del andra monopol som behövs; elnätet (obs, ej produktionen, tänk på Ekfors kraft), Apoteket, Svenska spel, tågtrafiken m.fl.

Redigerat av Perisoreus
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en tankeställare angående att staten har monopol på alkohol

 

Är det verkligen så bra att samma regering som tar hand om folk som blir skadade av alkohol också säljer alkoholen som dom skadas av? är inte det lite i dubbelmoral andan? sen att dom dessutom äger "vin & sprit" är ju ännu mer strange... men idag så är det faktiskt lagligt att importera alkohol själv från andra länder, så monopolet är ju inte direkt så starkt som det en gång varit, som innan vi gick med i EU tycker inte om monopol i stora drag, men håller med om att vissa saker ska vara monopol på, för att minska missbruket och lag överträdelser. exempelvis så är det väldigt lätt för en 15 åring att muta en tobaks butik, men svårare att muta en kassa biträde på systembolaget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

fortfarande inte en bestraffning, en bestraffning är ett straff som delas ut när något dåd har begåtts mot regler och lagar. så du tycker att man ska får köpa cigg under 18? det är ju en enligt dig "bestraffning" att ha 20 års åldergränsen, då är väl ändå 18 års gränsen också det? bara kolla in länder där dom har "16" år på köpa ut, alltså det står i lagen att det är 16, men det är ganska löst på det. och där lider ofast större del av befolkningen av problem med alkoholen.

 

själv tyckte jag när ja va 18 att man skulle få köpa sprit i affären och massa sånt skit, men efter fått mer syn på hur folk konsumerar alkohol och hur jag själv gör det så har jag fattat att dom gör det inte för att j*vlas, dom gör det för att förbättra...

 

sen tror jag någon tog upp det förut i tråden, att idag så gnäller studenter och andra i åldersgruppen 16 - 20 år att dom har dåligt med pengar och ingen vill ha dom i jobb. och alkohol är en kraftig drog, tror du inte folk skulle springa till bolaget och köpa alkohol då för pengarna? trots allt, man kan ju f*n leva på alkohol i 3-4 dagar utan att äta något som jag själv upplevt...

 

man ska också uppnå en viss av klarhet i huvudet, en 18 och en 20 åring resonerar helt klart olika om olika saker. det är ju inte en slump att det är 18 på körkort exempelvis

 

 

Att man vid 18 års ålder kan köpa skjutvapen, framföra en bil (ev. mordvapen) och straffas som vuxen, betyder ju att beslutsfattarna anser att man kan resoner om alkohol lika bra som en 20 åring. Sen kan jag tillägga att när jag diskuterade 20 års gränsen på systemet med mina föräldrar så höll de med mig, antingen är man myndig vid 18 års ålder (och får göra samma saker som en 45 åring, t.ex. köpa på systemet) eller så är man inte myndig och kan inte straffas som vuxen vid ev. brott.

 

Man har körkort vid 18 års ålder för att man då är myndig, och anses vara gammal nog för att ta ansvara för sina handlingar.

 

Apoca, jag gillar inte att du förtalar mig. Jag har aldrig sagt att jag tycker man borde sälja cigg till folk under 18 år! Anlednignen är den att man är inte myndig inan man har fyllt 18 år.

 

Sen säger du att du har betet dig som en idiot när det gäller alkohol, varför ska jag då straffa för dina idotiska påhitt?!

Föresten verkar ju du ha mycket sämmre vanor vad det gäller alkohol än vad jag har (trots att jag "bara" är 18). Du sa i vuxen sanck detta:

 

va full senast i helgen och på spelning. röjde så mycket så nu kan jag inte röra min rygg, kan varken lyfta eller böjja mig åt något håll...

 

 

Starka alkoholhaltiga drycker skadar speciellt yngre människors hälsa. Vi är inte fullt utvecklade vid 18 års ålder (i genomsnitt). Däremot drar vi inte skada av att stoppa en valsedel i ett kuvert. Åldersgränsen är noga övervägd.

Om alkoholen skulle uppfinnas i dag, skulle det aldrig tillåtas till försäljning lagligt. Samma sak med tobak.

 

F.ö. anser jag att Systembolagets monopol bör stärkas genom att ALL alkoholförsäljning handhas av dem. Bara för att EU dillar om någon fri marknadsekonomi hit och dit behöver Sverige inte följa det; vi är en suverän stat. Det finns en del andra monopol som behövs; elnätet (obs, ej produktionen, tänk på Ekfors kraft), Apoteket, Svenska spel, tågtrafiken m.fl.

Att inte alla är fult utvecklade vid 18 års ålder håller jag med dig om, men varför då sälja på krogar till folk under 18 år? Det är dubbelmoral om något.

 

OT.

EU dillar inte, det är en smart sak, varför ska vi betala en massa extra för att staten ska hålla koll...hålla koll på vad då?? Sen elnät apoteket och svenska spel, varför ska det vara statligt, det finns ingen bra anledning till att låta det vara statligt, sataten kan bara kontrollerar så att ev. privata företag sköter sig och inte håller på med något fuffelns.

 

Soad_token

Redigerat av Soad_token
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Privata elnät leder till oligopol, vilket även är fallet vid avvecklandet av andra monopol vi har nu. Ekfors kraft kan höja nätavgiften i sitt koncessionsområde teoretiskt sett hur mycket som helst; fastighetsägarna kan ju inte byta ELNÄTET. Förra året genomfördes en nätavgiftshöjning på 33 %. Företag ålades dessutom att betala en högspänningsavgift på tiotusentals kronor retroaktivt från 2002. Om fastighetsägarna struntar i att betala höjningen levereras ingen el. I dylika fall ser jag hellre trygga statliga monopol. Att avveckla Systembolagets monopol skulle också orsaka oerhörda kostnader för samhället; alkoholen skulle bli mer tillgänglig vilket inte är någon till gagn.

 

Som sagt, krogar kan neka servering åt en för berusad person (vet dock inte hur petiga krogarna är med det). Dessutom kan/får man inte medtaga alkohol från krogen, utan det måste lämnas kvar. Då finns inte heller någon risk för att 18-åringen skulle langa åt sina vänner. Det är ändå mindre sannolikt att 20-åringar har många minderåriga vänner än att en 18-åring har det. Återigen vill jag påpeka att 18- och 19-åringar i många fall ännu går i gymnasiet och det skulle inte te sig bra om de kunde köpa alkoholen själva. Det skulle störa skolarbetet och det ökar risken för berusade/bakfulla elever i skolan. Jag vet hur dumma i huvudet berusade människor är (bakfulla är nog mestadels irriterade) och jag vill kunna gå i skolan utan att behöva se sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...