Hoppa till innehåll

Problem Med Ram-minne


Gäst Justfiwi

Rekommendera inlägg

Gäst Justfiwi

Hejsan,

 

På min internetdator hemma så ska jag ha 256 MB ram-minne, vet att det inte är mycket men det är en internetdator, men om jag kollar på Kontrollpanelen > System så står det att jag bara har 247 mb Ram.

Det här är jätte konstigt, och om jag tar ut mitt Ram-minne så ser jag på den att det är 256 mb, för det står på en lapp.

 

Så nu till frågan:

 

Varför är det såhär? Och hur kan jag fixa det, eller går det?

Finns det något program som kan fixa det eller något liknande

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

Händer ofta att Windows inte visar allt RAM-minne. Men det är ju ändå bara några mb, så spelar det någon roll?

Vadå, så du menar att det egentligen fungerar... eller vad?

Ja, men det är väll kul om allt fungerar som det ska.

Förresten, så kräver liksom vissa program just 256 mb, och jag har liksom 247 på min internetdator, det suger att det är så. För då går det inte

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är nog inget att oroa sig för mycket för. De flesta brukar vad jag vet sätta systemkraven efter 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024 MB osv. Så om du har några få MB mindre är det ingen större förlust. Jag har en dator som ska ha 128MB men Windows sa att det var 129MB.

 

Jag vet inte varför det var så, men det var inget jag orkade bry mig om. Så länge allt funkar är det bra. Är datorn relativt nyinhandlad kan du ju fråga där du köpte den. Annars är det bara att låta det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

Det är nog inget att oroa sig för mycket för. De flesta brukar vad jag vet sätta systemkraven efter 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024 MB osv. Så om du har några få MB mindre är det ingen större förlust. Jag har en dator som ska ha 128MB men Windows sa att det var 129MB.

 

Jag vet inte varför det var så, men det var inget jag orkade bry mig om. Så länge allt funkar är det bra. Är datorn relativt nyinhandlad kan du ju fråga där du köpte den. Annars är det bara att låta det vara.

Okej, men är det fel på Windows eller Ram-Minnet?

Men går det inte att fixa kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inget fel, alla elektroniska halvledarkomponenter är olika, och ibland såpass olika att det kan resultera i att ett RAM-minne rymmer några kilobyte mer eller mindre. Samma sak med processorer, grafikkort och mycket annat - de presterar lite olika från fall till fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hejsan,

 

På min internetdator hemma så ska jag ha 256 MB ram-minne, vet att det inte är mycket men det är en internetdator, men om jag kollar på Kontrollpanelen > System så står det att jag bara har 247 mb Ram.

Det här är jätte konstigt, och om jag tar ut mitt Ram-minne så ser jag på den att det är 256 mb, för det står på en lapp.

 

Så nu till frågan:

 

Varför är det såhär? Och hur kan jag fixa det, eller går det?

Finns det något program som kan fixa det eller något liknande

 

Tack på förhand

Ramminnet brukar låna lite minne till andra komponenter som grafikkort, hårddisk.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Händer ofta att Windows inte visar allt RAM-minne. Men det är ju ändå bara några mb, så spelar det någon roll?

Vadå, så du menar att det egentligen fungerar... eller vad?

Ja, men det är väll kul om allt fungerar som det ska.

Förresten, så kräver liksom vissa program just 256 mb, och jag har liksom 247 på min internetdator, det suger att det är så. För då går det inte

 

Står det en varningsruta som sedan stänger ner programmen eller?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

Händer ofta att Windows inte visar allt RAM-minne. Men det är ju ändå bara några mb, så spelar det någon roll?

 

Vadå, så du menar att det egentligen fungerar... eller vad?

Ja, men det är väll kul om allt fungerar som det ska.

Förresten, så kräver liksom vissa program just 256 mb, och jag har liksom 247 på min internetdator, det suger att det är så. För då går det inte

 

Står det en varningsruta som sedan stänger ner programmen eller?

 

Nej inte vad jag vet... Jag har aldrig sett det

Vad ska det vara för något?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Händer ofta att Windows inte visar allt RAM-minne. Men det är ju ändå bara några mb, så spelar det någon roll?

 

Vadå, så du menar att det egentligen fungerar... eller vad?

Ja, men det är väll kul om allt fungerar som det ska.

Förresten, så kräver liksom vissa program just 256 mb, och jag har liksom 247 på min internetdator, det suger att det är så. För då går det inte

Står det en varningsruta som sedan stänger ner programmen eller?

 

Nej inte vad jag vet... Jag har aldrig sett det

Vad ska det vara för något?

 

Han menar nog om programen/spelen som kräver 256 MB stängs ner när du har 247 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...