Hoppa till innehåll

Slumpen


Mezox
 Dela

Rekommendera inlägg

Finns Slumpen eller händer allting beroende av något innan?

 

Själv så är jag inte helt säker men jag tycker mer att slumpen inte finns.

Jag tycker att "Slumpen" bara är ett ord som man använder för att beskriva sådant som man inte kan styra.

 

t.ex. ett träds grenar, jag tror inte att det som format detta "fractala" mönster är slumpen, jag tror att tempratur, vind, näring och allt spelar en roll till hur allt ser ut.

Om vi säger att det i en produktion tillverkas en TV av alla som inte fungerar, så tror jag inte att det är slumpen som avgör vem som får det. Det är ju du som väljer en TV, och vilken TV du väljer beror på din natur, alltså hur du tänker, detta avgjordes redan vid hmmm... befruktningen och är i sin tur ingen slump.

 

Vi säger att du kastar en tärning, material du kastar på, vind, vinkel, kraft etc. spelar allt en roll till vilken siffra du får, inte slumpen.

 

Vad tycker du?

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 99
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det finns ingen slump (med bortseende från vissa element inom kvantfysiken vilka inte precis har så jättestor inverkan på våra liv...).

 

Det är andra saker som spelar roll. Med det är så pass mycket som spelar roll att vi inte kan ta reda på allt som krävs för att förutspå vad som kommer hända. Därför finns det fortfarande "slump". Nämligen oberäkneliga händelser, och de händer hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Jag fattar inte..

1. Vad handlar tråden om?

 

2. Vart försöker du gå med den?

 

Du frågar vad slumpen är.. det är just det det är, slumpen. Om du kanske undrar om det är någon spirituell kraft, ha lite mer detalj i ämnet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fattar inte..

1. Vad handlar tråden om?

 

2. Vart försöker du gå med den?

 

Du frågar vad slumpen är.. det är just det det är, slumpen. Om du kanske undrar om det är någon spirituell kraft, ha lite mer detalj i ämnet ;)

Frågan är ju om slumpen är en slump... Vilket jag skulle säga att den i ytterst få av fallen är. Nollpunktsenergi verkar dock tämligen slumpmässig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns Slumpen eller händer allting beroende av något innan?

 

Själv så är jag inte helt säker men jag tycker mer att slumpen inte finns.

Jag tycker att "Slumpen" bara är ett ord som man använder för att beskriva sådant som man inte kan styra.

 

t.ex. ett träds grenar, jag tror inte att det som format detta "fractala" mönster är slumpen, jag tror att tempratur, vind näring och allt spelar en roll till hur allt ser ut.

Om vi säger att det i en produktion tillverkas en TV av alla som inte fungerar, så tror jag inte att det är slumpen som avgör vem som får det. Det är ju du som väljer en TV, och vilken TV du väljer beror på din natur, alltså hur du tänker, detta avgjordes redan vid hmmm... befruktningen och är i sin tur ingen slump.

 

Vi säger att du kastar en tärning, material du kastar på, vind, vinkel, kraft etc. spelar allt en roll till vilken siffra du får, inte slumpen.

 

Vad tycker du?

Nu har du fått mig att sluta tro på slumpen. :(
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns Slumpen eller händer allting beroende av något innan?

 

Själv så är jag inte helt säker men jag tycker mer att slumpen inte finns.

Jag tycker att "Slumpen" bara är ett ord som man använder för att beskriva sådant som man inte kan styra.

 

t.ex. ett träds grenar, jag tror inte att det som format detta "fractala" mönster är slumpen, jag tror att tempratur, vind, näring och allt spelar en roll till hur allt ser ut.

Om vi säger att det i en produktion tillverkas en TV av alla som inte fungerar, så tror jag inte att det är slumpen som avgör vem som får det. Det är ju du som väljer en TV, och vilken TV du väljer beror på din natur, alltså hur du tänker, detta avgjordes redan vid hmmm... befruktningen och är i sin tur ingen slump.

 

Vi säger att du kastar en tärning, material du kastar på, vind, vinkel, kraft etc. spelar allt en roll till vilken siffra du får, inte slumpen.

 

Vad tycker du?

Jo, men du som person ser ju inte den trasiga tv...(iaf brukar det komma i en kartong från ett lager när vi köper tv). Alltså vare bara otur/slump att just du råkade få den. om du ramllar på en äng och råkar ramla på en sten, så är det ju bara en slump, att du skulle ramla på stenen och inte på den mjukare marken. Så ajg tror att slumpen finns, dock är det inte "slumpen" som orsakar så många saker som amn säger, det flesta är ganska logiskt, men just som tv, det är ju en slump.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns Slumpen eller händer allting beroende av något innan?

 

Själv så är jag inte helt säker men jag tycker mer att slumpen inte finns.

Jag tycker att "Slumpen" bara är ett ord som man använder för att beskriva sådant som man inte kan styra.

 

t.ex. ett träds grenar, jag tror inte att det som format detta "fractala" mönster är slumpen, jag tror att tempratur, vind, näring och allt spelar en roll till hur allt ser ut.

Om vi säger att det i en produktion tillverkas en TV av alla som inte fungerar, så tror jag inte att det är slumpen som avgör vem som får det. Det är ju du som väljer en TV, och vilken TV du väljer beror på din natur, alltså hur du tänker, detta avgjordes redan vid hmmm... befruktningen och är i sin tur ingen slump.

 

Vi säger att du kastar en tärning, material du kastar på, vind, vinkel, kraft etc. spelar allt en roll till vilken siffra du får, inte slumpen.

 

Vad tycker du?

Jo, men du som person ser ju inte den trasiga tv...(iaf brukar det komma i en kartong från ett lager när vi köper tv). Alltså vare bara otur/slump att just du råkade få den. om du ramllar på en äng och råkar ramla på en sten, så är det ju bara en slump, att du skulle ramla på stenen och inte på den mjukare marken. Så ajg tror att slumpen finns, dock är det inte "slumpen" som orsakar så många saker som amn säger, det flesta är ganska logiskt, men just som tv, det är ju en slump.

 

Soad_token

 

Det är ju inte alls någon slump i dessa saker. De beror bara på andra saker. Att man trillar beror ju på att man trampat fel. Det beror ju på hur man går och inte på någon slump.

 

Vad det däremot är, är något som du inte kan kontrollera. Vi upplever det som slumpen, men egentligen är det ingen slump alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns Slumpen eller händer allting beroende av något innan?

 

Själv så är jag inte helt säker men jag tycker mer att slumpen inte finns.

Jag tycker att "Slumpen" bara är ett ord som man använder för att beskriva sådant som man inte kan styra.

 

t.ex. ett träds grenar, jag tror inte att det som format detta "fractala" mönster är slumpen, jag tror att tempratur, vind, näring och allt spelar en roll till hur allt ser ut.

Om vi säger att det i en produktion tillverkas en TV av alla som inte fungerar, så tror jag inte att det är slumpen som avgör vem som får det. Det är ju du som väljer en TV, och vilken TV du väljer beror på din natur, alltså hur du tänker, detta avgjordes redan vid hmmm... befruktningen och är i sin tur ingen slump.

 

Vi säger att du kastar en tärning, material du kastar på, vind, vinkel, kraft etc. spelar allt en roll till vilken siffra du får, inte slumpen.

 

Vad tycker du?

 

Jo, men du som person ser ju inte den trasiga tv...(iaf brukar det komma i en kartong från ett lager när vi köper tv). Alltså vare bara otur/slump att just du råkade få den. om du ramllar på en äng och råkar ramla på en sten, så är det ju bara en slump, att du skulle ramla på stenen och inte på den mjukare marken. Så ajg tror att slumpen finns, dock är det inte "slumpen" som orsakar så många saker som amn säger, det flesta är ganska logiskt, men just som tv, det är ju en slump.

 

Soad_token

 

Det är ju inte alls någon slump i dessa saker. De beror bara på andra saker. Att man trillar beror ju på att man trampat fel. Det beror ju på hur man går och inte på någon slump.

 

Vad det däremot är, är något som du inte kan kontrollera. Vi upplever det som slumpen, men egentligen är det ingen slump alls.

 

Så hur förklara du tv då? Och jag sa inte att det va en slump att han ramlade (han trampar snett eller något liknande) slumpen ligger i det att han ramlar på en sten, och det råkar vara en leråker och det finns bara 10 stenar på 2 hekatr åker, alltså är det en slump att han ramlade på stenen, inte att han ramlade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej... -.-

 

 

It's all about science.

 

Tex.

Du kör ner foten i ett hål som är 5 cm för litet för din fot, hur kommer det sig att du åker igen då? Jo, trycket du lägger på foten när du är på en vacker promenad på varje fot är rätt så hög, (orkar inte räkna ut det just nu men det kommer). Därför trycks jorden runt hålet bort och du åker igenom, det har inget med slumpen att göra. Sedan om man ser en kändis på stan så kan man väl på något sätt säga att det är slumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej... -.-

 

 

It's all about science.

 

Tex.

Du kör ner foten i ett hål som är 5 cm för litet för din fot, hur kommer det sig att du åker igen då? Jo, trycket du lägger på foten när du är på en vacker promenad på varje fot är rätt så hög, (orkar inte räkna ut det just nu men det kommer). Därför trycks jorden runt hålet bort och du åker igenom, det har inget med slumpen att göra. Sedan om man ser en kändis på stan så kan man väl på något sätt säga att det är slumpen.

Frågan va inte om det var en slump att man ramlar utan om det är en slum att man ramllar och slår sig på den enda sten som finns på åker? Eller som det andra exemplete med tv:n, om du går till en butik och köper en fabriksny tv. När du kommer hem märker du att den är sönder, då är det ju en slum att du just fick den tv.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej... -.-

 

 

It's all about science.

 

Tex.

Du kör ner foten i ett hål som är 5 cm för litet för din fot, hur kommer det sig att du åker igen då? Jo, trycket du lägger på foten när du är på en vacker promenad på varje fot är rätt så hög, (orkar inte räkna ut det just nu men det kommer). Därför trycks jorden runt hålet bort och du åker igenom, det har inget med slumpen att göra. Sedan om man ser en kändis på stan så kan man väl på något sätt säga att det är slumpen.

Frågan va inte om det var en slump att man ramlar utan om det är en slum att man ramllar och slår sig på den enda sten som finns på åker? Eller som det andra exemplete med tv:n, om du går till en butik och köper en fabriksny tv. När du kommer hem märker du att den är sönder, då är det ju en slum att du just fick den tv.

 

Soad_token

 

Tex med stenen så ramlar man ju på den och slår sig endast för att någon har lagt den där och om man ramlar på ängen så spelar det inte någon rol var man ramlar bara man ramlar och sedan så är det ju inte så stor chans att ramla på stenen.

Med tvn tex:

Onoff har 20 tv apparater och en har gått sönder i fabriken när dom tillverkade den.

När tv apparaterna kommer till onoff så placerar dom upp dom på en pall eller något och den trasiga kanske står i mitten.

Nio personer kommer före dig och köper en tv var och du åker hemifrån då.

När du kommer fram finns tv:n där och du köper den, tar hem den, märker att den är sönder och blir ledsen.

Att just du köpte just den tv beror ju på att du åkte hemifrån en viss tid och du åkte hemifrån just den tiden tackk vare omständigheter tex du kanske glömde dina nycklar så du var tvungen att gå hem och hämta dom igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tex med stenen så ramlar man ju på den och slår sig endast för att någon har lagt den där och om man ramlar på ängen så spelar det inte någon rol var man ramlar bara man ramlar och sedan så är det ju inte så stor chans att ramla på stenen.

Med tvn tex:

Onoff har 20 tv apparater och en har gått sönder i fabriken när dom tillverkade den.

När tv apparaterna kommer till onoff så placerar dom upp dom på en pall eller något och den trasiga kanske står i mitten.

Nio personer kommer före dig och köper en tv var och du åker hemifrån då.

När du kommer fram finns tv:n där och du köper den, tar hem den, märker att den är sönder och blir ledsen.

Att just du köpte just den tv beror ju på att du åkte hemifrån en viss tid och du åkte hemifrån just den tiden tackk vare omständigheter tex du kanske glömde dina nycklar så du var tvungen att gå hem och hämta dom igen.

Ja, allt går att förklara med facit i handen.

 

Men visste personen i fråga att det var 9 personer som hade köpt tv före personen och den 10:e skulle vara trasig? Det vet man itne i för väg, därför är det en slump. Om man kastar pil i en bar, och träffar perfekt, är inte det en slump? Man kan förklara det genom hur mycket kraft, ev vindar (små i ne bar men iaf :P) vart man sickar och så vidare. Men man kan inte kontrolera det när man kastar, utan det är en slump att man får en perfekt träff. Helst efter som man i slut ändan intekommer kasta varje pil perfekt, även om man försöker.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...