Hoppa till innehåll

Slumpen


Mezox
 Dela

Rekommendera inlägg

Tänk hur Jorden skapades. Var det en slump att Jorden skapades, eller berodde det på omständigheterna?

det beror av omständigheterna att så många atomer hamnade på samma ställe kan jag inte se som en slump det är ung som att säja att det var en slump att gud skapade jorden(vilket jag inte tror på jag, är ateist och tror på bigbang till någon kommer med en bättre teori)

 

Va?! Förtydliga snälla!

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 99
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Tänk hur Jorden skapades. Var det en slump att Jorden skapades, eller berodde det på omständigheterna?

 

det beror av omständigheterna att så många atomer hamnade på samma ställe kan jag inte se som en slump det är ung som att säja att det var en slump att gud skapade jorden(vilket jag inte tror på jag, är ateist och tror på bigbang till någon kommer med en bättre teori)

 

Va?! Förtydliga snälla!

 

Soad_token

 

okey det första var bara för att du hade skrevit fel men nej det är ingen slump om man är duktig på det

 

och det andra var om man pratar om att det var en slump att jorden bildades(atta så många atomer hamnade på samma ställe) måste man också jämför med mer än vetenskapen och jag jämförde med kristendomen(judendomen och Islam också) om det var en slump att gud skapade jorden för alla tror ju inte på vetenskapen. Sen skrev jag också att jag var ateist altså att jag inte tror på nån religon

Redigerat av Viruz256
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Om vi tar exemplet med måltavlan igen:

Det som egentligen vi kallar "slump" är vår oförmåga att skapa exakt samma förutsättningar för kastet. När man blir bättre på att kasta pil, är ju det man egntligen lär sig att skapa samma omständigheter. Alltså: vinkel, kraft och liknande för varje pil man kastar.

Så "färdigheten" är mer eller mindre konsten att eliminera "slumpen".

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi tar exemplet med måltavlan igen:

Det som egentligen vi kallar "slump" är vår oförmåga att skapa exakt samma förutsättningar för kastet. När man blir bättre på att kasta pil, är ju det man egntligen lär sig att skapa samma omständigheter. Alltså: vinkel, kraft och liknande för varje pil man kastar.

Så "färdigheten" är mer eller mindre konsten att eliminera "slumpen".

bra argument tror inte sj på slumpen men soad_token gör nog ialla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi säger att du kastar en tärning, material du kastar på, vind, vinkel, kraft etc. spelar allt en roll till vilken siffra du får, inte slumpen.

 

Vad tycker du?

nej... tärningen ser exakt likadan ut på alla 6 sidor om man bortser från att den har 1-6 hål men det måste inte vara små hål utan det kan vara ditmålade nummer altså måste det vara slumpen och inte att man alltid får en 4a om man kastar den i sand.

 

Eller oj jag läste det lite nogrannare nu, då kan jag hålla med dig, men om man slumpar ett tal från en dator så måste det vara slumpen, vad skulle det annars va?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi säger att du kastar en tärning, material du kastar på, vind, vinkel, kraft etc. spelar allt en roll till vilken siffra du får, inte slumpen.

 

Vad tycker du?

nej... tärningen ser exakt likadan ut på alla 6 sidor om man bortser från att den har 1-6 hål men det måste inte vara små hål utan det kan vara ditmålade nummer altså måste det vara slumpen och inte att man alltid får en 4a om man kastar den i sand.

 

Eller oj jag läste det lite nogrannare nu, då kan jag hålla med dig, men om man slumpar ett tal från en dator så måste det vara slumpen, vad skulle det annars va?

 

en data kan inte slumpa kolla bara på blackjack blandnings maskiner dom ska slump blanda korten men det finns alltid ett mönster finns ingen "slumpmasking" utom människan och vi kan även göra slumpade tal till ett mönster

 

EDIT: stavade om ett ord

Redigerat av Viruz256
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det beror av omständigheterna att så många atomer hamnade på samma ställe kan jag inte se som en slump det är ung som att säja att det var en slump att gud skapade jorden(vilket jag inte tror på jag, är ateist och tror på bigbang till någon kommer med en bättre teori)

Utveckla lite kanske?

Jag kan inte kan förstå hur hela Jorden, allt liv, och att den har funnits i 4 miljarder år (Eller mer?) och att utvecklingen har gått uppåt hela tiden, och hur två kometer kunnat skapa en så otroligt avancerad livscykel och kroppar, har skapats av bara en slump. Något som inte hade skett av en slump är ju isåfall att Gud skapade Jorden.

 

Detta är ju bara ett exempel, men om man ska välja mellan Gud och Big Bang, så låter det faktiskt mycket troligare att Gud har skapat Jorden.

 

Detta ämnet handlar om slumpen, inte om religon, så vi skriver inte om Gud mer.

 

okey det första var bara för att du hade skrevit fel men nej det är ingen slump om man är duktig på det

 

och det andra var om man pratar om att det var en slump att jorden bildades(atta så många atomer hamnade på samma ställe) måste man också jämför med mer än vetenskapen och jag jämförde med kristendomen(judendomen och Islam också) om det var en slump att gud skapade jorden för alla tror ju inte på vetenskapen. Sen skrev jag också att jag var ateist altså att jag inte tror på nån religon

Alltså, jag fattar inte ett piss. Utveckla detta med. Man kan 'tro' på vetenskapen, men ändå tro att Gud skapade allt, dvs. utvecklingen och jorden och allt liv.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi tar exemplet med måltavlan igen:

Det som egentligen vi kallar "slump" är vår oförmåga att skapa exakt samma förutsättningar för kastet. När man blir bättre på att kasta pil, är ju det man egntligen lär sig att skapa samma omständigheter. Alltså: vinkel, kraft och liknande för varje pil man kastar.

Så "färdigheten" är mer eller mindre konsten att eliminera "slumpen".

bra argument tror inte sj på slumpen men soad_token gör nog ialla fall...

 

Ja, det är det jag har sagt, slumpen är det vi (människor) inte kan räkna ut/förstå vid det givna tillfället, men vi gör ett beslut ändå. Vi väljer att kasta så hårt som vi gör och sikta där vi gör (om vi fortsätter med piltavlan som exempel) men vet ändå inte om vi kommer träffa mitten. Och ja färdigheter minskar slumpen efter som vi lär oss att räkna ut just den saken vi tränar.

 

Och jag "tror" inte på slumpen som en livsstil, däremot så finns det i små mängder i vardagen.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi säger att du kastar en tärning, material du kastar på, vind, vinkel, kraft etc. spelar allt en roll till vilken siffra du får, inte slumpen.

 

Vad tycker du?

 

nej... tärningen ser exakt likadan ut på alla 6 sidor om man bortser från att den har 1-6 hål men det måste inte vara små hål utan det kan vara ditmålade nummer altså måste det vara slumpen och inte att man alltid får en 4a om man kastar den i sand.

 

Eller oj jag läste det lite nogrannare nu, då kan jag hålla med dig, men om man slumpar ett tal från en dator så måste det vara slumpen, vad skulle det annars va?

 

en data kan inte slumpa kolla bara på blackjack blandnings maskiner dom ska slump blanda korten men det finns alltid ett mönster finns ingen "slumpmasking" utom människan och vi kan även göra slumpade tal till ett mönster

 

EDIT: stavade om ett ord

 

Blackjack maskiner kanske går efter ett mönster men om man slumpar ett tal med ett program som är till för att slumpa tal så är det inget mönster, jag har ett program på mobilen som slumpar tal mellan te.x 78-241 om man nu vill det och det finns inget mönster där
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi tar exemplet med måltavlan igen:

Det som egentligen vi kallar "slump" är vår oförmåga att skapa exakt samma förutsättningar för kastet. När man blir bättre på att kasta pil, är ju det man egntligen lär sig att skapa samma omständigheter. Alltså: vinkel, kraft och liknande för varje pil man kastar.

Så "färdigheten" är mer eller mindre konsten att eliminera "slumpen".

 

bra argument tror inte sj på slumpen men soad_token gör nog ialla fall...

 

Ja, det är det jag har sagt, slumpen är det vi (människor) inte kan räkna ut/förstå vid det givna tillfället, men vi gör ett beslut ändå. Vi väljer att kasta så hårt som vi gör och sikta där vi gör (om vi fortsätter med piltavlan som exempel) men vet ändå inte om vi kommer träffa mitten. Och ja färdigheter minskar slumpen efter som vi lär oss att räkna ut just den saken vi tränar.

 

Och jag "tror" inte på slumpen som en livsstil, däremot så finns det i små mängder i vardagen.

 

Soad_token

 

nej för jag känner ingen världsmästare :P

det är presis det jag vill komma fram till att om man e bra på en sak så försvinner slumpen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi säger att du kastar en tärning, material du kastar på, vind, vinkel, kraft etc. spelar allt en roll till vilken siffra du får, inte slumpen.

 

Vad tycker du?

nej... tärningen ser exakt likadan ut på alla 6 sidor om man bortser från att den har 1-6 hål men det måste inte vara små hål utan det kan vara ditmålade nummer altså måste det vara slumpen och inte att man alltid får en 4a om man kastar den i sand.

 

Eller oj jag läste det lite nogrannare nu, då kan jag hålla med dig, men om man slumpar ett tal från en dator så måste det vara slumpen, vad skulle det annars va?

 

Men tärningen rullar ju i regel för hur du kastar den också, då är det ju inte en slump.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi ska ta till EXEMPEL..ett pokémon spel, vissa pokémon harr ett virus när man fångar dom, vissa inte...helt random, vissa spelare hittar sådana pokémon hela tiden men vissa kan leta i 700 timmar och inte hitta en enda, fast de fångar samma pokémon och spelen är tillverkade på samma sätt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...