Hoppa till innehåll

Gymnasiet


JonteFire2
 Dela

Rekommendera inlägg

Några frågor till er som går eller har gått på gymnasiet..

 

1. Är det säkert att man får mycket kompisar där.. är lite rädd att jag inte kommer få några där. men hoppas verkligen att jag får.

 

2. Ni som går livsmedelprogrammet.. Går det inga killar där? Vad är intagningspoängen? kanske lite olika men ändå.

 

3. Vad får man göra på medieprogrammet? är det kul? vad är intagningspoängen?

 

Svara gärna på alla om ni kan! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1- Det finns ingen garanti på att man får kompisar. ;)

Det är upp till dig, du har två val. 1, När du kommer dit så står du för dig själv i ett hörn? Eller 2, du bjuder på dig själv, alltså att du går och pratar med dom som kommer gå i samma klass som dig. Antingen står du för dig själv och kollar runt med en tom blick, eller så försöker du hoppa in i gänget som står och pratar med varandra. Så allt är upp till dig.

 

2. För att komma in på livsmedelsprogrammet så bör du får runt 145 poäng. Varför tror du inte att killar söker dit? Tror du det, så tror du fel. f*n 12 av mina kompisar går på livsmedelprogrammet. ;) Så att det bara kommer vara tjejer där behöver du inte oroa dig för.

 

3. Medieprogrammet, söker man dit så inriktar man sig på, grafisk kommunikation, ljud, fotografisk bild, TV, film.

 

Har inte full koll på den linjen men, man håller på med olika ljud, skapar bilder och sådant. Och jag tror att du måste ligga runt 130-50 poäng för att komma in.

 

O.b.s: Du måste ha betyget godkänt i svenska, matte och engelska, för att bli behörig till ett gymnasium.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klart att du kommer få kompisar, det är väl som att börja skolan, du går inte med dina dagis-kompisar längre.

 

Det är inte bara du som hamnar i en klass med massa random personer du aldrig sätt förut, det kommer vara så för nästan alla i din klass.

 

Ni bör ha en SYO på skolan som du kan prata med om alla möjliga frågor kring gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2. För att komma in på livsmedelsprogrammet så bör du får runt 145 poäng. Varför tror du inte att killar söker dit? Tror du det, så tror du fel. f*n 12 av mina kompisar går på livsmedelprogrammet. ;) Så att det bara kommer vara tjejer där behöver du inte oroa dig för.

Intagningspoängen varierar från skola till skola, de beror helt på hur många som har sökt å vad dom har för poäng.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3. Medieprogrammet har inriktningarna Rörlig Bild, Grafisk Kommunikation och Text Kommunikation (Journalistik).

Rörlig Bild innebär film. Grafisk Kommunikation är mer stillbilder, och du arbetar mycket med bl.a. photoshop.

Text Kommunikation är journalistik.

Första året i medieprogrammet så provar du på alla tre, och sen i år 2 väljer du en inriktning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2. För att komma in på livsmedelsprogrammet så bör du får runt 145 poäng. Varför tror du inte att killar söker dit? Tror du det, så tror du fel. f*n 12 av mina kompisar går på livsmedelprogrammet. ;) Så att det bara kommer vara tjejer där behöver du inte oroa dig för.

Intagningspoängen varierar från skola till skola, de beror helt på hur många som har sökt å vad dom har för poäng.

 

Ja, men du måste ha, notera måste, ha 145 för att bli behörig. Har du 140 så kan du inte komma in. Och hur många som har sökt ändrar inte poängen man måste ha. Är det många så är det dom med över 145+ dom som har kanske 200 har större chans att få en plats än en med precis 145. Men att ingen får plats händer väldigt sällan.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. jag tror det mest beror på vad du är för person och till vilka personer du söker dig. men chansen att du hamnar i en klass med likasinnade är mycket större än vad den är i högstadiet då man i princip bara kommer slumpmässigt.

 

2. jag går inte livsmedel och har aldrig varit inne på att göra det. när jag sökte till gymnasiet tror jag att det låg runt 100p att komma in.

 

3. jag gick medieprogrammet ett år sen hoppade jag av. medieprogrammet är ett program där man jobbar mycket inom foto, film, journalistik och kommunikation. MP är ett av dom programmen som finns med intaningspoäng alltifrån 40 upp till 300 helt beroende på skola

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2. För att komma in på livsmedelsprogrammet så bör du får runt 145 poäng. Varför tror du inte att killar söker dit? Tror du det, så tror du fel. f*n 12 av mina kompisar går på livsmedelprogrammet. ;) Så att det bara kommer vara tjejer där behöver du inte oroa dig för.

Intagningspoängen varierar från skola till skola, de beror helt på hur många som har sökt å vad dom har för poäng.

 

Ja, men du måste ha, notera måste, ha 145 för att bli behörig. Har du 140 så kan du inte komma in. Och hur många som har sökt ändrar inte poängen man måste ha. Är det många så är det dom med över 145+ dom som har kanske 200 har större chans att få en plats än en med precis 145. Men att ingen får plats händer väldigt sällan.

 

Saken är den att du behöver bara ha G i svenska, engelska å matte för att komma in på dom flesta gymnasieutbildningarna, sen så kanske du går i en skola med speciella krav på eleverna som att dom ska ha 145p för komma in på Livsmedelsprogrammet. Och det är ett faktum att ju fler som söker ju högre blir poängen i regel. När fler söker tar dom inte in alla och då tar dom personerna med flest poäng och då blir medelvärdet på poängen högre.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2. För att komma in på livsmedelsprogrammet så bör du får runt 145 poäng. Varför tror du inte att killar söker dit? Tror du det, så tror du fel. f*n 12 av mina kompisar går på livsmedelprogrammet. ;) Så att det bara kommer vara tjejer där behöver du inte oroa dig för.

Intagningspoängen varierar från skola till skola, de beror helt på hur många som har sökt å vad dom har för poäng.

Ja, men du måste ha, notera måste, ha 145 för att bli behörig. Har du 140 så kan du inte komma in. Och hur många som har sökt ändrar inte poängen man måste ha. Är det många så är det dom med över 145+ dom som har kanske 200 har större chans att få en plats än en med precis 145. Men att ingen får plats händer väldigt sällan.

 

Saken är den att du behöver bara ha G i svenska, engelska å matte för att komma in på dom flesta gymnasieutbildningarna, sen så kanske du går i en skola med speciella krav på eleverna som att dom ska ha 145p för komma in på Livsmedelsprogrammet. Och det är ett faktum att ju fler som söker ju högre blir poängen i regel. När fler söker tar dom inte in alla och då tar dom personerna med flest poäng och då blir medelvärdet på poängen högre.

 

Aha, okej, jag fattar nu ;) att jag inte fattade det från början med det att dem tar in dem som har flest poäng :D

 

Men undrar en sak till..

 

Om jag går LP (LIVSMEDEL). Måste jag då bli bagare sen när jag ska skaffa jobb? Vet inte om jag vill bli bagare ;) vill typ gå lp bara för att jag gillar det just nu.

Redigerat av JonteFire2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2. För att komma in på livsmedelsprogrammet så bör du får runt 145 poäng. Varför tror du inte att killar söker dit? Tror du det, så tror du fel. f*n 12 av mina kompisar går på livsmedelprogrammet. ;) Så att det bara kommer vara tjejer där behöver du inte oroa dig för.

Intagningspoängen varierar från skola till skola, de beror helt på hur många som har sökt å vad dom har för poäng.

Ja, men du måste ha, notera måste, ha 145 för att bli behörig. Har du 140 så kan du inte komma in. Och hur många som har sökt ändrar inte poängen man måste ha. Är det många så är det dom med över 145+ dom som har kanske 200 har större chans att få en plats än en med precis 145. Men att ingen får plats händer väldigt sällan.

Saken är den att du behöver bara ha G i svenska, engelska å matte för att komma in på dom flesta gymnasieutbildningarna, sen så kanske du går i en skola med speciella krav på eleverna som att dom ska ha 145p för komma in på Livsmedelsprogrammet. Och det är ett faktum att ju fler som söker ju högre blir poängen i regel. När fler söker tar dom inte in alla och då tar dom personerna med flest poäng och då blir medelvärdet på poängen högre.

 

Aha, okej, jag fattar nu ;) att jag inte fattade det från början med det att dem tar in dem som har flest poäng :D

 

Men undrar en sak till..

 

Om jag går LP (LIVSMEDEL). Måste jag då bli bagare sen när jag ska skaffa jobb? Vet inte om jag vill bli bagare ;) vill typ gå lp bara för att jag gillar det just nu.

 

Du kan plugga vidare om du vill, du kan också ta ett jobb där du får utbildning på arbetsplatsen, t.ex. ica eller statoil. Men om du känner att du tycker att bakning är kul så tycker jag att du borde gå LP.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...