Raptomex Skrivet 27 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 27 Oktober 2008 Dyas, kallas allmänbildning. Finns vissa saker som skolverket har bestämt att man ska lära sig. Har ingen aning varför men det är inte nödvändigt. För övrigt är bara Svenska, Engelska och Matte kärnämnen. Får du IG i något av dessa ämnen får du gå IV i gymnasiet. För att bli behörig att komma in på ett annat ämne än IV måste du ha minst G i Svenska, Engelska, Matte dvs i vissa gymansium kan du komma in med bara 30 poäng. Suck, :zzz: Får du IG som slutbetyg i ett kärnämne, så blir du obehörig på ett gymnasium. Du kan däremot välja en linje du vill gå på, sedan när skolan börjar så går du på IV (Individuella), linjen. Där kan du läsa det ämnet du fick IG på, och sedan när du fixar ett G, så kan du börja i det gymnasiet du valde. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 28 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 28 Oktober 2008 No och So är inga kärnämnen. Matte Engelska och Svenska är det. Och tyvärr är det så att om du kör i ett av dessa ämnen så kommer du inte in på gymnasium. Du får även poäng efter varje G VG MVG du får. Tror det är graderat i G, 10 VG, 20 och MVG, 30. Men är inte säker. Detta borde gälla hela sverige eftersom vi ska kunna välja ett gymnasium vart vi vill i sverige. Ja, det har nämnts i inläggen ovanför. Sedan så graderas det G = 10p VG = 15p MVG = 20p. Men OnT: Jag tycker att det är väldigt viktigt med stort sett alla ämnen i skolan. Det handlar mycket om att förbereda alla elever till sitt framtida yrke och ett sådant val vore ganska dumt att göra då man är så ung. Sedan handlar det inte bara om att plugga ett visst ämne för sitt framtida yrke, det handlar också mycket om ditt arbetssätt och din utveckling för ditt framtida arbetsliv. Ja, men om man vill köra långtradare, transport å sånt. Är inte det lite onödigt att han läser biologi etc? Jag tycker att man bör få börja i en inriktat linje så fort som möjligt, där man läser svenska, matte och engelska plus ja, transport fordon, hur man kör osv. så va det för mig, det har ingen betydelse om jag fick IG eller MVG i biologi för i fordom så har vi dom ämnena. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 29 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 29 Oktober 2008 så va det för mig, det har ingen betydelse om jag fick IG eller MVG i biologi för i fordom så har vi dom ämnena. Så du menar att de inte spelar någon roll, om du har dom ämnena i gymnasiet och inte klöarat något i biologogin sedan 3:an tror du då att du kommer klara av den kursen i gymnasiet, utan någon forma av baskunskaper? :S Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 30 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 30 Oktober 2008 så va det för mig, det har ingen betydelse om jag fick IG eller MVG i biologi för i fordom så har vi dom ämnena. Så du menar att de inte spelar någon roll, om du har dom ämnena i gymnasiet och inte klöarat något i biologogin sedan 3:an tror du då att du kommer klara av den kursen i gymnasiet, utan någon forma av baskunskaper? :S Soad_token men vi har inget med biologi i fordon. jo så klart att man ska ha baskunskaperna men det kvittar för vi läser inte biologi. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 30 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 30 Oktober 2008 så va det för mig, det har ingen betydelse om jag fick IG eller MVG i biologi för i fordom så har vi dom ämnena. Så du menar att de inte spelar någon roll, om du har dom ämnena i gymnasiet och inte klöarat något i biologogin sedan 3:an tror du då att du kommer klara av den kursen i gymnasiet, utan någon forma av baskunskaper? :S Soad_token men vi har inget med biologi i fordon. jo så klart att man ska ha baskunskaperna men det kvittar för vi läser inte biologi. En snabb fråga, hade du några klasskamrater som bytt efter att dom hade valt linje en gång...eller som sa i 8:an eller 7:an att de skulle bli lärare, men sedan bestämde sig för att läsa el istället när gymnasievalet kom upp? Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lynott Skrivet 12 November 2008 Rapport Dela Skrivet 12 November 2008 Och en annan sak är.. Varför är NO ett kärnämne? (NO = Fysik, kemi och biologi) Är det något nödvändigt? Behöver jag verkligen som "datorinjengör" att kunna detta? Det kallas allmänbildning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 12 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 12 Januari 2009 så va det för mig, det har ingen betydelse om jag fick IG eller MVG i biologi för i fordom så har vi dom ämnena. Så du menar att de inte spelar någon roll, om du har dom ämnena i gymnasiet och inte klöarat något i biologogin sedan 3:an tror du då att du kommer klara av den kursen i gymnasiet, utan någon forma av baskunskaper? :S Soad_token men vi har inget med biologi i fordon. jo så klart att man ska ha baskunskaperna men det kvittar för vi läser inte biologi. En snabb fråga, hade du några klasskamrater som bytt efter att dom hade valt linje en gång...eller som sa i 8:an eller 7:an att de skulle bli lärare, men sedan bestämde sig för att läsa el istället när gymnasievalet kom upp? Soad_token lite seg jag va att titta in på den här delen av forumet, jo jag fattar vad du menar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 13 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 13 Januari 2009 men vi har inget med biologi i fordon. jo så klart att man ska ha baskunskaperna men det kvittar för vi läser inte biologi.En snabb fråga, hade du några klasskamrater som bytt efter att dom hade valt linje en gång...eller som sa i 8:an eller 7:an att de skulle bli lärare, men sedan bestämde sig för att läsa el istället när gymnasievalet kom upp? Soad_token lite seg jag va att titta in på den här delen av forumet, jo jag fattar vad du menar. Det är det som är min poäng, och jag hade flera klasskompisar i gymnasiet som gick klart samma utbildning som jag läste, för att sedan söka till högskolan fast i ett helt nytt yrke (och det hade inte gått utan baskunskaper). Många byter jobb som vuxna också, och det skulle inte gå om vi inte hade en allmänutbildning, man måste ha det, om inte annat för att vi vet inte vilka yrken som finns kvar om 30 år, och om dom finns kvar i vilken utsträckning? Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.