↗ till inlägget
Borde cannabis legaliseras?
Propaganda?
Hur tror ni cannabis skulle påverka Sveriges samhälle? Framförallt ungdomar.
Minskad organiserad kriminalitet? Langare etc.
Lite saker ni kan tänka på.
1. Nej, ska man ha en till beroende framkallande drog? Alkohol är farligt nog, för stort för att göra olagligt också, vem röstar på ett parti som vill sätta lag på alkohol :).
2. Ja, jävligt mycket rasism i dess historia. Är det inte en cannabis planta på dollar sedeln? Just bredvid presidenten på bilden om jag minns rätt.
3. Det skulle påverka det ungefär som alkohol, fast värre. Alkohol är så vanligt att folk att tagit droger med alkohol vilket skulle kunna leda till väldigt dåliga saker! Småungar får alkohol vid 14 års ålder, tror inte dem kan skaffa olagligt cannabis om dem inte känner folk i den sektorn genom en bror eller förälder.
4. Nej, folk skulle langa annat ändå.
Övrigt: Folk börjar med Cider, går till Lättöl för att polarna säger det (14 års ålder~), hänger fortfarande med dem polarna, fixa lite whisky vid ~17, hembränt vid ~15 och brännvin vid 18.
Folk börjar med Cannabis, går till lite högre doser för att polarna säger det (15 års ålder~), hänger fortfarande med dem polarna, fixar värre droger vid ~17, högre doser vid 16~ och farliga droger vid 18-20~.
Det finns vissa som håller sig vid Starköl, sen finns det majoriteten :) (Nej, har inge siffror på just det där, om någon har siffror på vilken ålder ungar börjar med alkohol och i vilken ålder dem går upp till värre alkoholhalter.)
Man vill alltid ha en större kick efter första, vid ung ålder har man inte samma information om Cannabis och vågar inte säga Nej till varken Cannabis eller Alkohol om Cannabis hade varit lagligt. Vid ung ålder är man väldigt manipulativ och går med strömmen.
Min poäng är: Vi har nog med problem med Alkohol bland ungar, varför skaffa ett till. Åldersgräns 20 funkar ändå inte precis som Åldergräns på att köpa alkohol.
(Jag är väldigt negativ mot droger, men börjat böja mig lite för just Cannabis)
http://www.drugwarrant.com/articles/why-is...ijuana-illegal/ << Där är lite fakta om varför Marijuana blev olagligt. Om någon känner för att läsa ;)
Ps. Om jag sagt emot mig själv eller nått sånt, notera till mig och jag kollar igenom.