Hoppa till innehåll

Universum

Dave37

Rekommendera inlägg

Finns det nått så märkligt, så mystiskt, så intressant och så extremt ogripbart som universum? vi är skapade av det, födda i det, vi lever i det och kommer dö i det. hur hanterar man begreppet "världsaltet"? Universum är sannerligen mycket intressant, och med det följer många spännande frågeställningar:

Hur skapades det?

hur stort är det?

Vad finns vid slutet? om det nu finns ett slut.

vad är mörk materia och mörk energi?

hur kan galaxer och solar och planeter skapats ur i stort sett ingenting?

vart är universum på väg?

hur kommer det sluta?

finns det ett slut (tidsmässigt)?

finns det spegeluniversum eller andra universum?

är svarta hål portar till andra världar?

består universum egentligen av mängder av dimensioner vi inte kan uppfatta?

frågorna rullar på, och de flesta kommer vi kanske aldrig få svar på. men att diskutera dem är nog så intressant. och det kan vi göra här. =D

själv tror jag att universum skapades ur big bang, att universum inte är oändligt och expanderar snabbare än ljusets hastighet. jag har ett litet citat från mig själv om varfför big bang måste ha skapats ur ingenting:

"ingen vet, men om man tänker efter lite så inser man att det är nästan tvunget att existens ska existera. för om existens aldrig hade funnits hade det aldrig funnits något aldrig att jämföra med eftersom aldrig bygger på nått som inte hänt i existensen och därför måste existensen först uppstå för att kunna fylla kravet att existens aldrig skulle existera. men när existensen fanns vad det redan försent för den att icke-existera och därför tror jag att vi har existens. och därför måste big bang slumpmässigt ha skapats ur ingenting."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 56
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

... och expanderar snabbare än ljusets hastighet...

Av någon anledning var det inte så, eller jo själva rummet, men inte objekten som utgör "gränserna" på universum, så att säga

So yes, objects in the universe can travel faster than c away from us due to the expansion of the universe, and the universe itself can be much larger than the age horizon. We are never able to see anything further than 15 billion light-years away, of course.

I övrigt så är universum det som intresserar mig mest, dess ENORMA proportioner, antalet galaxer, planeter, storleken på de största stjärnorna (största med en "diameter" på 4000 solar)

Hur allt skapades, tja vem vet. Kemin och förutsättningarna om hur stjärnor och planeter skapats vet vi redan, men inte varför all energi och materia var samlat i en enda punkt.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ett av de intressantaste områdena imo, ändå kan jag alldeles för lite om det.

jag tror just nu att universum skapats ur big bang, och då alltså ur ingenting. jag ahr ingen motivering till varför det skulle gått till så men accepterar att ngt så otroligt skulle kunna ha skett, kommer förmodligen göra det tills ngn motbevisar det eller kommer med bevis för ngt annat.

tror inte det går att mäta universum riktigt, antingen expanderar det lika snabbt som ljuset rör sig, eller så är det oändligt, tror jag.

mest fascinerande tycker jag storlek och proportioner i universum är, ex. föregåendes sol-exempel. f*n vad små vi är

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

So yes, objects in the universe can travel faster than c away from us due to the expansion of the universe, and the universe itself can be much larger than the age horizon. We are never able to see anything further than 15 billion light-years away, of course.

I övrigt så är universum det som intresserar mig mest, dess ENORMA proportioner, antalet galaxer, planeter, storleken på de största stjärnorna (största med en "diameter" på 4000 solar)

Hur allt skapades, tja vem vet. Kemin och förutsättningarna om hur stjärnor och planeter skapats vet vi redan, men inte varför all energi och materia var samlat i en enda punkt.

universums snabba expansion som du förklarade i tråden "utomjordingar" har gett mig en tankeställare. för jag har alltid antagit att universum har expanderat i "kanterna", men så är det tydligen inte (?). utan att ny "existens" uppstår "mellan" all nuvarande "existens". men i så fall, borde inte jorden röra sig bort från månen och solen väldigt fort då det skapas ny "existens" i vårt solsystem hela tiden?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

universums snabba expansion som du förklarade i tråden "utomjordingar" har gett mig en tankeställare. för jag har alltid antagit att universum har expanderat i "kanterna", men så är det tydligen inte (?). utan att ny "existens" uppstår "mellan" all nuvarande "existens". men i så fall, borde inte jorden röra sig bort från månen och solen väldigt fort då det skapas ny "existens" i vårt solsystem hela tiden?

Månen faller alltid emot oss, så den kan inte direkt flyga iväg med flera gånger ljusets hastighet, dock så ökar avståndet mellan Jorden och Månen med någon meter (?) per år

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så här är det Vi människor har ett tankesätt som tror at det måste finnas nåntig som...

Som tex Vad finns back universum ingen vet i vårat tänkade kan vi inte tänka att det inte finns nånting bakom.

Förklara lite bättre? :)

Han menar att människan är nyfiken och inte nöjer sig med att det är ingenting som ligger bakom universums uppkomst. Så vi kommer leta tills vi får svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Frågan om vad som finns utanför Universum är också en väldigt intressant fråga, då jag inte tror på oändlighet så lär man ju undra vad som finns utanför gränserna, eller snarare, om det finns någon gräns vari Universum finns, som en låda som omsluter en liten kula..

Men sådant kommer vi nog aldrig att få veta

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag tror inte det finns nått "utanför" universum, jag tror inte heller på det här med "spegel-universum". det finns ingen meningen med att det skulle finnas flera universum. men det är möjligt att det finns helt andra typer av existens i vårt universum på grund av dimensioner som vi inte kan uppfatta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmm,en sak som jag tycker motsäger big bang,är följande.

innan "Den Stora Smällen"fanns ingenting varken tid eller rum.Men så helt plötsligt exploderar allt i en enorm explosion.Hur f*n kan det explodera om det inte fanns något innan?

och på en film vi såg i skolan idag sa dom att temperaturen efter big bang var oändligt hög(vilket jag tycker låter ganska mycket)och hur vet man det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmm,en sak som jag tycker motsäger big bang,är följande.

innan "Den Stora Smällen"fanns ingenting varken tid eller rum.Men så helt plötsligt exploderar allt i en enorm explosion.Hur f*n kan det explodera om det inte fanns något innan?

och på en film vi såg i skolan idag sa dom att temperaturen efter big bang var oändligt hög(vilket jag tycker låter ganska mycket)och hur vet man det?

det explodera inte, det expanderade. dessutom om du hade läst första inlägget ordentligt hade du sett iaf hur jag tror att "det" kan "explodera" när det inte fanns något innan:

"ingen vet, men om man tänker efter lite så inser man att det är nästan tvunget att existens ska existera. för om existens aldrig hade funnits hade det aldrig funnits något aldrig att jämföra med eftersom aldrig bygger på nått som inte hänt i existensen och därför måste existensen först uppstå för att kunna fylla kravet att existens aldrig skulle existera. men när existensen fanns vad det redan försent för den att icke-existera och därför tror jag att vi har existens. och därför måste big bang slumpmässigt ha skapats ur ingenting."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...