360Xbox Skrivet 8 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2009 (redigerat) Har ni nån gång fått en sån där upplevelse som kallas Déjà vu? Jag får det typ 1 gång i veckan :o Det känns ganska skumt när det blir så... Déjà vu = Redan sett (franska) Det finns en teori om att déjà vu faktiskt har med minnet att göra. Det innebär att en händelse inte registreras i närminnet utan hoppar direkt till långtidsminnet, vilket leder till att man får en känsla av att det som händer runt omkring oss har redan hänt tidigare. Det finns även andra teorier om vad en déjà vu beror på. En teori är att allt som händer omkring oss blir för mycket för hjärnan, och minnessystemen kan för ett ögonblick inte hänga med. När minnet sedan kommer ikapp känns det som om man tidigare varit med om det som händer. Ytterligare en teori är att en déjà vu skulle vara en förmåga i hjärnan vi inte kan använda annars, att det skulle vara hjärnans sätt att logiskt förutse vad som bör eller kan hända. Under perioder i livet då man sover dåligt och är trött under dagarna, kan déjà vu uppkomma flera gånger dagligen. Man tror också att hjärnan sänder två signaler efter varandra som leder till att man tror att det har hänt två gånger som leder till att man tror att det hänt tidigare. Déjà vu kan vara ett tecken på intelligens men också på schizofreni. En annan teori om déjà vu är att för ett par mikrodels sekunder stängs hjärnan av för att sedan slås på igen. Detta leder till att hjärnan kommer ihåg det som hände innan den stängdes av och uppfattar sedan det som händer efteråt. Eftersom detta händer så fort "händer" samma sak i verkligheten genom hela förloppet. Källa: Wikipedia Redigerat 8 Februari 2009 av 360Xbox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MrTast Skrivet 8 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2009 Har hänt mej ett par gånger, och jag håller med, det känns skumt :) Btw, det heter Déjà vu ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 8 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2009 Jag får det också en del, känns helt sjukt :o Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst hejhejhej Skrivet 8 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2009 ja får det as sällan typ 2 ggr om året eller nått men det kännss konstit :o i somras så va jag på väg hem från västkusten så kom det en motorcykel som gasade förbi as fort så sa mamma ''oj va fort han körde'' då kändes det som det redan hänt nån annan gång!!1! helt random :o:O:O Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MrTast Skrivet 8 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2009 Najs att blinda kan uppleva Déjà vu :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ChipZ Skrivet 8 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2009 jag uppklevr det otroligt ofta, svinläskigt varje gång Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Banish Skrivet 8 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2009 jag uppklevr det otroligt ofta, svinläskigt varje gångnej de e ju kul :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MentalogisT Skrivet 8 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2009 Fick det en gång när jag körde fyrhjuling, så såg jag en buske, och så fick jag en sån deja vu, blev helt yr och crashade nästan ;-p Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TheGreatest Skrivet 8 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2009 tror det flesta(alla? :P) har upplevt det nån gång. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
360Xbox Skrivet 8 Februari 2009 Författare Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2009 Fick det en gång när jag körde fyrhjuling, så såg jag en buske, och så fick jag en sån deja vu, blev helt yr och crashade nästan ;-pJag blir också ganska yr när de händer :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MrTast Skrivet 8 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2009 tror det flesta(alla? :P) har upplevt det nån gång.Enligt vissa undersökningar så har 97% fått en Déjà vu upplevelse. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rullis Skrivet 8 Februari 2009 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2009 Fick det när jag såg en tjej en gång för längesen kommer jag ihåg.. Kommer fortfarande ihåg ansiktet men vettifan vem det är ALLS. Men f*n vad jag känner igen henne :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.