Hoppa till innehåll

The Venus Project


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst MacGyver

Har inte så mycket att säga förutom att jag önskar att det var någonting jag kunde göra förutom på att vänta på att någonting skall hända...

Hjälp oss sprida ordet om "venus project" och zeitgeist filmerna, det kan göra stor nytta! Desto större vi blir desto mer anhängare får vi vilket ökar chanserna för att venus projektet ska införas efter att det monetära systemet kraschat mycket stort!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

U-länder i Afrika där folk svälter och är drabbade av AIDS skyller du på att de inte vill bygga upp något vettigt samhälle. Jag säger snarare att de inte KAN bygga upp ett vettigt samhälle med kapitalismen då de helt enkelt inte har råd, och då skapas en ond cirkel runt dem som är omöjlig för dem att ta sig ur.

 

Jag har väl inte beskyllt dem för att de inte "vill" bygga upp ett samhälle, de kan inte.

I stora delar finns ingen utbildad grupp, det är mest bara laglöshet. Barn lär sig snabbare att hantera vapen än matematik.

När du säger att kapitalismen orsakat detta så måste jag fråga varför, girighet? Hur kan det vara det, hur mycket pengar skänks inte årligen för att stimulera ett eventuellt nytt samhälle, men det händer inte.

 

Det saknas resurser, och varifrån ska dom resurserna komma? Varför låtsas att hela världen kan offra allt som behövs för att alla ska ha det bra? Det är problemet med överbefolkningen i världen, alla kan inte ha det bra, tyvärr.

Säger inte att det inte är värt att försöka, det är bra att man kan välja att stödja fattiga barn genom att skänka en mindre summa per månad, det jag stör mig på är när folk verkar tro att man kan offra allting för att bekämpa misären, det går inte.

 

Miljöproblemen kan lösas till en stor del genom att ersätta kapitalismen med VP, vi kan få kraft åt hela jorden utan att släppa ut något alls. Nu byggs fler och fler kolkraftverk i Kina, och vad beror det på? Jo, girighet och kapitalism.

 

Här står jag lite fundersam, precis hur ska VP kunna stoppa allt utsläpp?

Låt mig gissa, vindkraftverk för biljarder... om det är något som nämns i videon lär jag kolla igenom.

Kolkraftverken i Kina byggs för att tillsfredsställa efterfrågan, d.v.s utveckling.

Men Kina har väl problem med sina miljöpolicies när det gäller deras utbyggnad.

 

Listan kan göras mycket längre! Kapitalismens grundtanke kanske inte är att skapa ondska, men det gör den. Därför är det bästa vi gör att avskaffa den. Islams grundtanke är inte heller att folk ska gå runt och skrika "ALLAHU AKBAR!" medans de spränger sig själv i luften, men de gör det ändå. Där har du ett exempel på vad jag menar att kapitalismen gör.

 

Det är en vettig referens och till viss del håller jag med.

Men varför skylla allt på systemet? Om någon är villig att offra människors välstånd för sin egna vinning tror jag knappast det kan bekämpas genom att byta ut systemet, korruption och brist på medmänsklighet kan inte försvinna genom att säga att pengar är roten till all ondska...

 

Du tror inte själv att man kan ersätta kapitalismen och det monetära systemet med något bättre?

 

Jag tror att pengar är en viktig del av ekonomin och att världen inte skulle fungera utan. Allt annat är antagligen en konstig form av utopier, och vi vet ju hur bra sådana fungerar.

 

Sedan blir jag fascinerad över hur du kan sitta här och försvara kapitalismen och det monetära systemet, de två saker som skapar tusentals problem i världen och gör människor rikare på bekostnad av andra människors liv.

 

Försöker du låtsas om att alla problem skulle försvinna om pengarna försvann?

Korruption och utnyttjande kommer tyvärr alltid att finnas där och jag förstår inte hur det skulle ändras.

Det är även lite roligt hur du slänger runt med argumentet att kapitalism kostar liv, vet du vad som faktiskt kostar liv?

Brist på medicin, utbildning och hygien.

Att säga att något område lever i misär för att länder flera hundra mil bort är byggda på ett kapitalistiskt system är något långsökt.

Eller vill du kanske påstå att kapitalism skördar liv här också? Jag ser det snarare som att folk som "utnyttjar" folk, d.v.s skapar jobb, är vad som behövs.

 

Folk som utnyttjar folk i fattiga däremot gör det inte.

 

Du är väl en av de som lurats till att du kan bygga upp ett bra liv i kapitalismen.

Men sanningen är den att det är bara få människor som kan göra det, och du kommer knappast att bli en av dem. De feta grisj*vlarna kommer snarare tjäna pengar på dig. Men visst, vill du leva i lögner och tro att du har ett bra liv så kör på.

 

Jag tror på belöning för hårt arbete, om någon lyckas arbeta sig uppåt så ska det löna sig.

Men det betyder inte att jag automatiskt tycker att de som har det svårt är värdelöst avskum som borde raderas.

 

 

 

Ang. min fina avatar så vet jag inte riktigt vad den har med kommunism att göra heller. Snälla du, lämna kommunismen för det är tydligt att du inte vet var riktig kommunism är och inte inser att kommunism inte har ett j*vla skit med saken att göra.

Ingen vet vad kommunism är längre, för när man tar exempel från de länder som anser sig eller ansett sig vara kommunistiska så är det bara fel, tydligen.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tips for spreading awareness:

-Post thevenusproject.com and thezeitgeistmovement.com online wherever you can.

-Create YouTube videos promoting both the Movement and the idea of a Resource-Based Economy.

-Call into radio shows and bring up the Movement whenever possible.

-Download Zeitgeist Addendum and screen it in your community; get it on public access/networks.

-Copy this booklet and distribute it via hard copy or Cd-Rom

-Download the Orientation Presentation Slideshow and Slideshow Movie and hold your own events.

-Saturate the Internet as much as possible.

-Be aware that March 15th of each year is “Zeitgeist Day” and hold an event in your area.

-Work to specifically inform those who are suffering due to the pending economic collapse.

-Continually expose the corruption of our current system, publicly.

-Contact existing “activism” groups, such as the ACLU and Greenpeace, and try to explain to them

how their efforts, while very noble, are not going to solve any of the major social problems, for they

are not addressing root causes.

Redigerat av ForlorN
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det krävs långt ifrån alla för att påbörja projektet, och de övriga kommer nog acceptera det när det monetära systemet kraschar. när vi har blivit av med girigheten.

Eller så gör de inte det, och grattis. Ni har ett nytt krig. Folk rent generellt, skulle aldrig acceptera ett sådant system som venusprojektet föreslår. Om vårt ekonomiska system nu verkligen kraschar inom en snar framtid, så kommer det snarare leda till mer krig, hunger, svält, lidande och brottslighet. Att folk plötsligt skulle enas kring ett relativt okänt och outvecklat projekt finner jag högst otroligt.

 

sen är det nått jag vill göra jävligt klart:

jag klagar på systemet för att det är korrupt och suger allmänt. jag hatar varje sekund jag måste ha pengar för att köpa något och underhålla den cykliska konsumtionen. jag är fullt medveten om mina handlingar, säg inget annat! jag hatar att vara en del av detta skitusla system, men vad har man för rättigheter som ekonomisk slav?

Många klagar väldigt mycket, men gör väldigt lite. Om det är så överjävligt så har vi allemansrätt, och självhushåll fungerar faktiskt även idag. Alternativt så ligger regeringskansliet och riksdagen i Stockholm. Om allt verkligen suger så mycket som du påstår, så är du välkommen att göra revolution.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du sätter saker i för litet perspektiv. Allt handlar inte bara om börsen(a). Får jag fråga hur du får tillgång till annan information, som hur många som varslas, hur räntorna går, om du inte läser tidningar eller tittar på tv?

det jag har sagt om att folk varslas och hur stockholmsbörsen går hat jag fått från Metro-tidningen och Dn.se/ekonomi. detta är mer av en engångsföreteelse som jag har gjort nu de senaste dagarna. men som jag sa, nu läser jag bara hårdfakta, hur mycket börsen har gått ner.

 

 

Eller så gör de inte det, och grattis. Ni har ett nytt krig. Folk rent generellt, skulle aldrig acceptera ett sådant system som venusprojektet föreslår. Om vårt ekonomiska system nu verkligen kraschar inom en snar framtid, så kommer det snarare leda till mer krig, hunger, svält, lidande och brottslighet. Att folk plötsligt skulle enas kring ett relativt okänt och outvecklat projekt finner jag högst otroligt.

otroligt, men inte omöjligt, och däri ligger skillnaden, om du hellre ser anarkistiskt krig och kaos efter detta samhälle än lugnt och fred så vet jag verkligen inte hur du tänker.

 

Många klagar väldigt mycket, men gör väldigt lite. Om det är så överjävligt så har vi allemansrätt, och självhushåll fungerar faktiskt även idag. Alternativt så ligger regeringskansliet och riksdagen i Stockholm. Om allt verkligen suger så mycket som du påstår, så är du välkommen att göra revolution.
att försörja sig själv funkar i viss del i samhället, men inte fult ut, man kommer inte ifrån pengar, och det är där problemet är. och jag tänker då rakt inte tända en fackla och göra uppror vid nått hus, tiden för primitivt agerande är över, iaf för min del.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag har aldrig sagt att systemet kommer att krascha p.g.a. denna lågkonjunkturen. och om det nu är så extremt komplicerat kanske det inte skadar om du förklarar vad jag måste förstå?

 

Alltså, jag läser en femårig utbildning för att kunna förstå. Jag säger inte att jag kan allt, men ekonomi är fortfarande mycket mer än hur börsena har gått under dagen.

 

otroligt, men inte omöjligt, och däri ligger skillnaden, om du hellre ser anarkistiskt krig och kaos efter detta samhälle än lugnt och fred så vet jag verkligen inte hur du tänker.

 

Det sa jag inte. Jag sa att ett stort j*vla krig är det troligaste, inte vad jag vill. Sett över historien, så är människan mycket mer benägen att skapa krig och konflikter, än att leva i fred med varandra. Dessutom så är jag övertygad om att vårt nuvarande system kommer hålla ganska länge till.

 

Så länge det finns krig och och lidande, så finns det drömmare.

 

att försörja sig själv funkar i viss del i samhället, men inte fult ut, man kommer inte ifrån pengar, och det är där problemet är. och jag tänker då rakt inte tända en fackla och göra uppror vid nått hus, tiden för primitivt agerande är över, iaf för min del.

Alltså, poängen med självhushållning är att man inte behöver några pengar, förutom inledningsvis kanske. Att bygga sig ett litet hus i skogen, odla sin egen mat och jaga lite fungerar förmodligen ganska bra om man verkligen vill.

 

Men, jag är inte förvånad. Som jag sa tidigare. Folk klagar mycket, men gör lite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Jag har väl inte beskyllt dem för att de inte "vill" bygga upp ett samhälle, de kan inte.

I stora delar finns ingen utbildad grupp, det är mest bara laglöshet. Barn lär sig snabbare att hantera vapen än matematik.

 

När du säger att kapitalismen orsakat detta så måste jag fråga varför, girighet? Hur kan det vara det, hur mycket pengar skänks inte årligen för att stimulera ett eventuellt nytt samhälle, men det händer inte.

De kan inte p.g.a kapitalismen, det är det jag redan förklarat. >_<

 

O ja, och hur mycket av pengarna tror du egentligen kommer fram? I alla sådana där s.k. "hjälporganisationer" ska pengar alltid passera några feta giriga kapitalistsvin som ska roffa åt sig pengar. I slutändan är det bara en liten del av pengarna som kommer fram. Pengar är inte lösningen på deras problem, att avskaffa dem och implementera "the venus project" är en av tusentals lösningar.

 

 

Folk som utnyttjar folk i fattiga däremot gör det inte.

 

Jag tror på belöning för hårt arbete, om någon lyckas arbeta sig uppåt så ska det löna sig.

 

Men det betyder inte att jag automatiskt tycker att de som har det svårt är värdelöst avskum som borde raderas.

"folk i fattiga"? Om de inte tvingade alla att slava åt dem (eller skapa jobb som du kallar det) så skulle "alla" bli urfattiga så länge som kapitalismen och det monetära systemet existerar eftersom att alla tvingas att leva av kapitalet!

 

Det är konstigt att den där stenåldersfilosofin finns kvar i en "civiliserad" människa som du. Varför arbeta när vi kan låta maskiner göra ALLT jobb för oss? Och ja, vilket j*vla hårt arbete det är att sitta och pilla sig i naveln på ett kontor medan man har tusentals andra människor som gör det verkliga jobbet åt en och då också gör en rikare och rikare. Kom nu inte och säg att de förtjänar den belöningen för att de har arbetat sig uppåt, för någon kommer senare att ärva det företaget ser du som inte alls behöver ha arbetat sig uppåt.

 

Och ang det där med de som har det svårt, nej det är klart att du inte vill radera dem för då kunde ju inte de arbeta åt alla feta grisar till chefer och bankirer för att sedan göra dem ännu rikare!

 

Ingen vet vad kommunism är längre, för när man tar exempel från de länder som anser sig eller ansett sig vara kommunistiska så är det bara fel, tydligen.
Det är bara sådana som du - sådana som tror på USAs och kapitalisternas lögner som tror på det där skitsnacket. Det finns miljontals människor som vet vad riktig kommunism är. Jag är en av dem, läs Marx verk så inser du att allt skitsnack med att kommunism=stalinism bara är USAs lögner. Att sedan länder kallar sig kommunistiska behöver inte betyda att de är kommunistiska, så mycket trodde jag faktiskt att du skulle kunna förstå själv. Det finns många länder som kallar sig för demokratiska också, men än har jag har sett ett riktigt demokratiskt land lika många gånger som jag sett ett riktigt kommunistiskt land.

 

Och innan du svarar på detta inlägg, se filmen! För du vet inte vad vi pratar om, det märks mycket tydligt. Du blandar bara in ditt eget skit och dina tankar som ingen bryr sig ett j*vla piss om och tror att det här är en debatt om kapitalismen. Vilket det INTE är!

 

Förövrigt så överskred jag den max tillåtna mängden av citat så det kan se lite konstigt ut här och där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag sett Addendum, och skulle gärna vilja ha tillbaka de två bortslösade timmarna av mitt liv. Visserligen stundtals intressant, men maken till skitsnack har jag inte sett.

 

Angående att maskiner skall göra allt jobb, så fungerar det inte med de maskiner vi har idag. Maskiner kan göra mycket, men inte allt. Och dessutom, även om man har maskiner som sköter det mesta så genererar det fortfarande en hel del jobb. Vem skall bygga och sköta maskinerna, till exempel?

 

För övrigt har jag hört att det är ganska coolt att hata USA.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Angående att maskiner skall göra allt jobb, så fungerar det inte med de maskiner vi har idag. Maskiner kan göra mycket, men inte allt.

Vi har nog med teknik för att få maskiner att göra det vi vill, och även om inte allt finns så går vi väldigt framåt i utvecklingen just nu så det är inga problem. ;)

 

Och dessutom, även om man har maskiner som sköter det mesta så genererar det fortfarande en hel del jobb. Vem skall bygga och sköta maskinerna, till exempel?
Maskinerna sköter sig själva, de reparerar sig själva etc. Och i de fallen det är omöjligt så gör andra maskiner jobbet. Sedan kommer det såklart att finnas frivilliga människor också. Till skillnad från dagens samhälle kommer ingen att tvingas till att jobba för att överleva då vi helt enkelt inte behöver leva av kapitalet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och dessutom, även om man har maskiner som sköter det mesta så genererar det fortfarande en hel del jobb. Vem skall bygga och sköta maskinerna, till exempel?

Maskinerna sköter sig själva, de reparerar sig själva etc. Och i de fallen det är omöjligt så gör andra maskiner jobbet. Sedan kommer det såklart att finnas frivilliga människor också. Till skillnad från dagens samhälle kommer ingen att tvingas till att jobba för att överleva då vi helt enkelt inte behöver leva av kapitalet.

 

 

Nej, maskiner kan tyvärr inte göra allt vi vill. Till exempel, så kan de inte sy kläder på ett bra sätt. Det är därför som konfektionsindustrin till stor det fortfarande är driven av människor.

 

Hur en trasig maskin kan reparera sig själv förstår jag inte riktigt, men jag antar att du menar att det skall finnas speciella maskiner som reparerar de trasiga. Tyvärr är det mycket som maskiner inte klarar av än, och inte kommer klara av på ett bra tag av den enkla anledningen att de inte kan tänka eller anpassa sig, vilket krävs i väldigt många yrken. Dessutom, om man skulle ersätta alla jobb med maskiner, så skulle det leda till att man hade en enorm mängd maskiner, vilket i sin tur skulle leda till att man behöver ännu fler maskiner som sköter de första maskinerna osv. Detta skulle kräva enorma mängder drivmedel, samt extremt mycket plats och underhåll.

 

Nej du, att kunna ersätta allt med maskiner är inget vi kommer klara av under vår livstid.

 

Och, om det inte finns några pengar så utgår jag ifrån att allt kommer vara gratis. Vad hindrar enskilda personer från att ta allt?

 

Om man inte behöver arbeta, varför skulle någon då göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...