Hoppa till innehåll

The Venus Project


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Äh, om alla vore lika "negativ" som du fishmaster, så såklart, det skulle inte fungera.

Det är dock en annan sak om alla försöker hjälpa till för att göra detta! Men i den nuvarande världen behövs det väl en världsomfattande revolution för att det skulle hända, en ensam man kan inte göra mycket, men många ensamma män tillsammans kan göra tillräckligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och exakt vart är problemet undrar jag? Det är ju knappast svårt att fixa det. Slår vad om en tia om att det redan finns en maskin som syr kläder automatiskt.

 

Om det inte är så svårt att ersätta större delen av det jobb som människor gör med helt självgående maskiner så kan väll du göra det då?

 

 

Återigen ALLT arbete behövs inte, många arbeten skulle tas bort. Sedan så arbetar knappast jordens alla 6 miljarder invånare. Sedan så är solenergi väldigt effektivt om man gör det på rätt sätt.

 

Nej, ok. Men större delen av det arbete som människor utför idag behövs faktiskt. Och även om vi säger att tre miljarder människor arbetar, så krävs det fortfarande löjliga mängder el.

 

Solenergi är för tillfället mycket inefektivt. Om vi pratar om att använda solenergi som en globalenergikälla, så behövs det flera miljoner kvadratkilometer med solceller. Om vi dessutom skall driva alla era robotar och maskiner så lär det krävas ännu fler.

 

 

Flygplanet är programmerat till att styra sig själva.

 

Mm, kul när någon programmerar in ett fel och alla flygplan kraschar.

 

Vem skall spela in filmerna, göra musiken, skriva böckerna, lära ut kurserna, sköta simhallarna, parkerna och resturangerna?

De som vill göra det, de som vill göra det, de som vill göra det, de som vill göra det/robotar, de som vill göra det/robotar, robotar, robotar.¨

 

Visst, robotar kan skriva böcker. Och en film med bara robotar i är säkert jätterolig. Jag är ganska säker på att robotar är ganska bra på att sjunga också.

 

Nu vet jag i och för sig inte hur avancerade robotar du har hemma. Du kanske har något i terminator/blade runner-stil ståendes i gaderoben.

 

Om man gillar att göra film, musik, skriva böcker etc så är det inga problem! Ingen tvingas till att göra det, de som vill göra det gör det helt enkelt. Det finns ju tusentals artister, regissörer, författare etc som inte vill tjäna något och ger ut sina verk gratis. Så det lär knappast bli en brist.

 

Eh. Det krävs lite mer än en regissör och några skådespelare för att göra en film. Tror du filmklippare, omslagsdesigners, producenter osv osv skulle arbeta gratis?

 

Det ni hoppas på är att alla plötsligt skall ställa upp frivilligt och arbeta gratis.

 

Det behöver ju inte vara det enda du gör, låt oss säga att du kunde få nästan vad du ville gratis (realistiska saker) och inte behövde arbeta om du inte ville, vad skulle du då göra om dagarna?

Jag skulle förmodligen tycka att det var enormt tråkigt att kunna få i princip vad jag vill utan att behöva arbeta för det. Om folk inte får något för sitt arbete så tar man bort deras morot. Tar man bort den så gör de ofta ett dåligt jobb. Eller inget alls.

 

Låt oss också ponera att ingen eller väldigt få vill ställa upp och jobba frivilligt. Vad händer då?

 

Det här låter bara löjligare och löjligare ju mer du berättar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det skulle vara en ära att göra något sådant. Jag skulle gärna kunna göra det då och då, ingen kan tvinga en att göra det på heltid.

 

Japp, det är jag säker på.

Ära.

Folk skulle sjunga hederssånger över de modiga hjältar som står och surar vid sina poster.

 

Nej, så skulle det inte bli. Det är bara något du - som inte ens sett videon som handlar om VP eller läst på om det - tror.

 

Tror? Jag vet tillräckligt om mänsklig psykologi för att förstå att det inte är en trolig tanke.

Nej nej, de skulle ABSOLUT inte införa regler om det visade sig att poster förblev obemannade för att folk inte bryr sig.

 

Nej, men människor som tänker som dig har makt.

 

Bra det, då jag tänker på att meningslösa utopireformer aldrig kommer att inträffa.

 

Men du har ju inte ens sett orientation! Hur kan du då säga att VP är en löjlig tanke?

 

Få in det någon gång, det är en löjlig tanke för att det sätter förutsättningar som aldrig skulle fungera.

 

 

Folk skulle inte behöva arbeta. Folk skulle inte behöva bygga upp det nya resursbaserade samhället om de inte ville bidra, om du sedan skulle sett orientation skulle du veta att robotar skulle bygga hus.

 

MEN HÅLL DIG TILL "I, ROBOT" FÖR h*lvete

 

 

Nej först såg den ut så, sen la du till 3 extra rader, sedan gjorde du den som den är nu.

Yup, 2 edits.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter det jag har hört här så kan inte många ensamma män åstadkomma detta. Utan alla måste vara med på det, och det är ologiskt. Sen även om det skulle funka så tror jag att det kommer att suga livet ur livet. Om alla är lika och har samma poistion så kommer man inte längre ha kvar sin strävan mot att kunna åstadkomma mycket, att kunna klättra upp på samhällets stege och man kommer därmed hämma utvecklingen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äh, om alla vore lika "negativ" som du fishmaster, så såklart, det skulle inte fungera.

Det är dock en annan sak om alla försöker hjälpa till för att göra detta! Men i den nuvarande världen behövs det väl en världsomfattande revolution för att det skulle hända, en ensam man kan inte göra mycket, men många ensamma män tillsammans kan göra tillräckligt.

 

Det är för att verkligheten är negativ.

Detta kommer aldrig hända, och är inget annat än en omöjlig dröm som ställer alltför höga krav.

 

Efter det jag har hört här så kan inte många ensamma män åstadkomma detta. Utan alla måste vara med på det, och det är ologiskt. Sen även om det skulle funka så tror jag att det kommer att suga livet ur livet. Om alla är lika och har samma poistion så kommer man inte längre ha kvar sin strävan mot att kunna åstadkomma mycket, att kunna klättra upp på samhällets stege och man kommer därmed hämma utvecklingen.

Ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tvivlar ganska starkt på att detta skulle fungera.

 

Ps. Tänk er, allt är "perfekt", ingen behöver arbeta etc. Vad gör man då?

Maskinerna kan göra de flesta jobb idag, Tillverkningsindustri-jobb kan göras av maskiner. Istället för att jobba kan man ägna sin tid åt att studera, förhoppningsvis blir folket mer intellektuellt och kan kanske komma på ett sätt att förbättra samhället.

 

Flygplan för övrigt kommer antagligen skrotas, de är långsamma och miljöförgiftande. (Om de nu skulle fortsätta existera under venusprojektet kommer de vara fullt maskinstyrda.

 

Läs mer om transport här.

Redigerat av ForlorN
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tvivlar ganska starkt på att detta skulle fungera.

 

Ps. Tänk er, allt är "perfekt", ingen behöver arbeta etc. Vad gör man då?

Maskinerna kan göra de flesta jobb idag, Tillverkningsindustri-jobb kan göras av maskiner. Istället för att jobba kan man ägna sin tid åt att studera, förhoppningsvis blir folket mer intellektuellt och kan kanske komma på ett sätt att förbättra samhället.

 

Flygplan för övrigt kommer antagligen skrotas, de är långsamma och miljöförgiftande. (Om de nu skulle fortsätta existera under venusprojektet kommer de vara fullt maskinstyrda.

 

Läs mer om transport här.

 

I industrier idag så sköts visserligen det mesta av jobbet med maskiner, men vissa viktiga delar måste kontrolleras/göras förhand.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Om det inte är så svårt att ersätta större delen av det jobb som människor gör med helt självgående maskiner så kan väll du göra det då?

Sluta med sådanadär lågstadiefasoner "om det är så lätt kan väl du göra det?" Nej, tyvärr kan jag inte det då jag inte har tillgång till att göra det i dagens samhälle, men kunde jag skulle jag.

 

I industrier idag så sköts visserligen det mesta av jobbet med maskiner, men vissa viktiga delar måste kontrolleras/göras förhand.

Inget säger att det jobbet inte kan skötas av maskiner heller, anledningen till varför man inte låter maskiner jobba 100% är som sagt för att då skulle det monetära systemet falla vilket inte alla bankirer och feta kapitalister vill.

 

Om alla är lika och har samma poistion så kommer man inte längre ha kvar sin strävan mot att kunna åstadkomma mycket, att kunna klättra upp på samhällets stege och man kommer därmed hämma utvecklingen.
Seriöst nu blir jag så j*vla trött på personer som ska ge sig in i debatten utan att ha sett filmerna. Alla kommer inte vara lika, vart har du fått det ifrån?

 

Du kan fortfarande åstadkomma mycket, om du forskar om nåt kan du skicka in dina upptäcker till ett system som kollar om det stämmer eller inte, om systemet inte kan kolla det skickas det vidare till ett laboratorium med frivilligt folk där de testar det. Om du har tillfört något kan du få gå med forskarna i alla de där laboratorierna.

 

Jag skulle sätta egna mål, t.ex. se det och det i världen, bestig det berget, var med om det etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle tycka att det var skönt att inte bli tvingad att arbeta. Vi är båda överens om att man tvingas att arbeta i detta kapitalistiska samhälle, eller hur? Varför inte ge människan ett val?

 

Jag vill arbeta, skulle kännas som om jag får någonting gjort.

 

Vad som sedan skulle hända om ingen jobbar frivilligt är att man anpassar fler robotar till fler arbeten.

 

Det är ärligt talat ganska roligt och sitta här o se på när du låtsas att robotar kan sköta, bygga och ta hand om allting.

Men vem sa något om realism egentligen.

 

2. Det finns ju asmycket du kan göra, du kan göra det du gillar, resa runt på jorden etc. Om du kunde välja mellan att få väldigt många saker gratis, resa gratis, gå på kurser gratis etc. vad skulle du då göra?

 

Få saker gratis? resa gratis? kurser? Så hemskt, speciellt med en miljard andra som gör samma sak.

Ungefär som att gå på tivoli där köerna är 3 mil långa.

Skoj.

Allt det där låter som en korkad fantasi, och så kommer det förbli.

 

Kan f.ö. meddela Fishmaster att jag inte orkar argumentera med honom förens han sett filmerna, slutar med sitt omogna beteende och slutar gå offtopic & blanda in kommunism! Nej Fishmaster, du ljuger som vanligt - "Venus Project" har för sista gången INTE en kommunistisk syn på hur samhället ska styras!

 

Naaw. Blev det för mycket med någon som inte är positiv...

"INTE en kommunistisk syn på hur samhället ska styras!"

Jag ser då kopplingarna, men du bryr dig inte.

Resursbaserat, alla äger allt, ingen regering.

 

Och likt kommunism så skulle det rasera...

 

Inget säger att det jobbet inte kan skötas av maskiner heller, anledningen till varför man inte låter maskiner jobba 100% är som sagt för att då skulle det monetära systemet falla vilket inte alla bankirer och feta kapitalister vill.

 

Tror du på det där själv eller?

 

Du kan fortfarande åstadkomma mycket, om du forskar om nåt kan du skicka in dina upptäcker till ett system som kollar om det stämmer eller inte, om systemet inte kan kolla det skickas det vidare till ett laboratorium med frivilligt folk där de testar det. Om du har tillfört något kan du få gå med forskarna i alla de där laboratorierna.

;:

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...