Hoppa till innehåll

Piratkopiering


Rememberme
 Dela

Rekommendera inlägg

Betala via internet är ju skönt.

Slippa ta på sig massa kläder och spraya på sig 1000 liter parfym,

För att sedan ta bussen/cykeln till stan och träffa på massa tråkiga vidriga människor,

För att handla ett spel. Sen hem igen för att sätta sig ned och spela livet ut.

Redigerat av Desajn
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Betala via internet är ju skönt.

Slippa ta på sig massa kläder och spraya på sig 1000 liter parfym,

För att sedan ta bussen/cykeln till stan och träffa på massa tråkiga vidriga människor,

För att handla ett spel. Sen hem igen för att sätta sig ned och spela livet ut.

lol?

Sitter du naken hemma hela j*vla dagarna? Du måste inte spraya på dig massa parfym? Alla kanske inte har föräldrar som går med på att betala med kort via internet.

Du kan ju åka bil med dina päron till stan.

Så du vill inte gå ut bara för att du inte vill träffa massa människor...?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Justfiwi

Slutsats: Det här med piratkopiering är ett väldigt omdiskuterat ämne som är oerhört svårt att lösa. Annars hade det redan varit löst. Men det verkar som att själva datorspelsbranschen, musikbranschen och liknande motarbetar oss. Nu när det kommer ett väldigt bra alternativ till nedladdad musik, syftar på Spotify, så drar massor av artister sig ur projektet. Steam och Direct2Drive är och kommer bli framtiden!

Det är nog inte det att det är för dyrt, folk köper ju konsolspel som är ännu dyrare. Men det faktum att några centimeter från dig så finns ett spel som antagligen lär gå snabbare och definitivt billigare, där du dessutom slipper DRM, på en torrent-hemsida. Då finns det lite som förhindrar dig att ladda ned istället för att gå och köpa spelet.

Såklart att lägre priser lär hjälpa, men inte mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Planing, jag är osocial. Så vad är problemet att jag inte vill träffa vidriga människor? :)

 

Vissa är för gamla för att fråga sina "föräldrar" om sådana saker.

Och jag tycker att föräldrar i detta årtal bör kunna betala via internet, och inte leva på kuvert-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

håller med...

att handla med kort över internet är riskfullt och sen att handla i butik så finns det oftast inte spelen eller liknande i butik när man kommer fram.

Beställer alltid över postförskott/faktura för att mamma o pappa litar inte 100% med kortbetalning över internet.

 

Tips: vid handel över internet så kolla alltid om sidan finns på www.tryggehandel.se

Redigerat av RazerInc
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför skulle det vara riskfyllt?

Skapa ett konto som du för över en x antal summa.

 

Köp det du ska ha. Sen vad mer ska hända?

 

Men som sagt, vad i helsike har betala med kort via inet med piratkopiering att göra.

Kanske döda det samtalsämnet och gå till OT.

Redigerat av Desajn
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför skulle det vara riskfyllt?

Skapa ett konto som du för över en x antal summa.

 

Köp det du ska ha. Sen vad mer ska hända?

 

Men som sagt, vad i helsike har betala med kort via inet med piratkopiering att göra.

Kanske döda det samtalsämnet och gå till OT.

vad har Inet med det här att göra? :rolleyes: Redigerat av Planin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OF: öhm vart fick du någon om inet?

 

Det finns folk som kan bevaka dig när du skriver in ditt konto nr.... och med dagens teknik så äre lätt o fixa ett kort med dina uppgifter och sedan shoppa loss med dina pengar eller ta ut allt och sedan shoppa^.

 

Kan också hända att allt tar slut och att dem börjar att handla på kredit och gör dig skyldig mtk mer pengar än va du hade innan.

Redigerat av RazerInc
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lol, tror absolut inte att det kommer att MOTVERKA piratkopiering, tvärt om!

 

Först ville jag ha Battlefield 1943, tills jag läste att man inte kan köpa det fysiskt i affärerna och man måste köpa det digitalt över nätet, då kan man ju lika gärna ladda ner den piratkopierad. Skulle inte ens köpa den digitalt om den bara kostade 1 krona! Skulle till och med ha köpt det om det kostade < 800 kronor i affären, men aldrig över internet.

 

Men nu vill jag inte ha det spelet för att jag blev skit less på Battlefield serien när jag läste att man behövde köpa det online.

Vitdom vad menar du? Varför är internetköp så dåliga? Jag gillar det. Jag har en röra med alla mina skivor. Steam är ett jättebra sätt. Kan dock vara skönt att inte behöva vänta på nedladdningen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lol, tror absolut inte att det kommer att MOTVERKA piratkopiering, tvärt om!

 

Först ville jag ha Battlefield 1943, tills jag läste att man inte kan köpa det fysiskt i affärerna och man måste köpa det digitalt över nätet, då kan man ju lika gärna ladda ner den piratkopierad. Skulle inte ens köpa den digitalt om den bara kostade 1 krona! Skulle till och med ha köpt det om det kostade < 800 kronor i affären, men aldrig över internet.

 

Men nu vill jag inte ha det spelet för att jag blev skit less på Battlefield serien när jag läste att man behövde köpa det online.

Vitdom vad menar du? Varför är internetköp så dåliga? Jag gillar det. Jag har en röra med alla mina skivor. Steam är ett jättebra sätt. Kan dock vara skönt att inte behöva vänta på nedladdningen.

 

Jo Steam och sånt är ett jättebra sätt, bara det att man absolut inte borde betala med kort på internet då det är EXTREMT ENKELT för någon att få tag på din kortinformation, även om anslutningen är krypterad(lite svårare då då, men inte svårt).

 

Till exempel, nån dag handlar några tusen ifrån en webbsida(vi säger att det är en onlinebutik), men då har någon olaglig person på någon internetleverantör dirigerat om ip adressen(enkelt för en internetleverantör) till dennes egen sida som är gjord att liknas vid orginalsidan. Sen skickar naturligtvis de tusen kunder sin kortinformation till den kopierade sidan som ägs av någon brottsling som sedan kommer använda kortinformationen för olagligt bruk. Snart skulle orginalsidan upptäcka detta och ringa internetleverantören, och då skulle det naturligtvis bli en stor skandal, men det skulle innebära problem för alla, även kunder. Ännu värre vore det också om den olagliga personen dirigerade om ip adressen till orginalsidan igen innan någon märker något, och har fått tag på mindre kortinformation, men skulle vara svårt att upptäcka. Och sen skulle stölden naturligtvis vara fullbordad när den olagliga personen som har kreditkortsinformationen sålt vidare den till massa andra brottslingar innan någon märkt något och fått tag på personen som dirigerade om ip adressen.

 

Ett annat exempel som är extremt mycket vanligare(det andra har typ aldrig hänt :P) är att på datorn som en kund skriver och skickar sin kortinformation på innehåller en keylogger som skickar vad som skrivs på värddatorn till någon server någonstans som den olagliga personen går in på och hämtar kortinformationen för olagligt bruk.

 

Ett annat exempel vore att någon olaglig person utför aktiv datatrafiks(via internet)avlyssning på ett offer som troligen kommer att köpa något via internet, då övervakas all trafik och sparas i en logg hos den olagliga personens dator och kan sedan användas för att läsas av och extrahera kortinformationen, även om anslutningen var krypterad(om början av transaktionstrafiken loggades(då menar jag alltså ögonblicket då klienten bestämmer med servern vilka krypteringsnycklar som ska användas)).

 

Nu tillbaka till ämnet innan nån mod låser tråden! :o

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...