MentalogisT Skrivet 30 Augusti 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Augusti 2009 Från mig som hade urusla betyg i matte från åttan: Häng med på lektionerna, sitt inte och tänk på annat eller rita i boken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 30 Augusti 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Augusti 2009 Detta är egentligen för gymnasienivå. Men jag har hittat den här sidan http://matteguiden.se/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
mert50 Skrivet 30 Augusti 2009 Författare Rapport Dela Skrivet 30 Augusti 2009 Från mig som hade urusla betyg i matte från åttan: Häng med på lektionerna, sitt inte och tänk på annat eller rita i boken. Typiskt mig att rita på böckerna :D Skulle jag få hjälp med 3 tal pls :D ? 1. Familjen Lund består av pappa Uno, mamma Maria och barnen Oskar och Katrin. Medelåldeern i familjen är 29år. Pappa är äldst och två år äldre än mamma. Oskar är två år äldre än Katrin. Hur gamla är familjemedlemmarna om Katrin är 15 år? 2. Under en båttur blåste det som mest 12 sekundmeter (12 m/s). Hur många km/h motsvarar det? 3. Katrin hade köpt en ny baddräkt. ''Jag fick 168 kr i rabatt, för det var rea. Allt var nedsatt 35%''. Hur mycket hade baddräkten kostat och vad fick Katrin betala? Skulle varit tacksam om ni svarade på dom. Helst med lite förklaring. / MVH Mert50 :)) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 30 Augusti 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Augusti 2009 1. Eftersom det finns fyra familjemedlemmar och medelåldern är 29 år så måste deras sammanlagda ålder vara 29*4 = 116 . Mammans ålder kallar vi för x, pappans ålder blir då x+2. Katrins ålder är 15, då blir Oskars ålder 17. Tillsammans ska dessa åldrar bli 116: x+(x+2)+15+17 = 116 2x = 82 x = 41 Mamma är 41 år gammal och pappa är då 43 år gammal. Katrin och Oskars åldrar är givna i uppgiften. ------- 2. 12 meter på en sekund, hur många meter på en timme? Det blir 12*60*60 meter på en timme (12*60 meter på en minut och sen gånger 60 igen för att få timme) 12*60*60 = 43200 meter på en timme. Slutligen hur många kilometer är det? Det är 43.2 km på en timme, med andra ord: 43.2 km/h. Nästa gång du ska göra om något från m/s till km/h så kan du direkt multiplicera med 3.6 . ------- 3. 168 kr var lika med 35% av kostnaden. 1% är då lika med 168/35 av kostnaden 168/35 = 4.8 . Alltså är 1% av den totala kostnaden 4.8. 100% av den totala kostnaden (hela kostnaden) är 100* 4.8 = 480 kr. Baddräkten kostar alltså 480 kr originalt. Katrin fick betala 480-168 (som hon fick i rabatt) = 312 kr. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Funkis Skrivet 30 Augusti 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Augusti 2009 En sak jag inte ännu tagit reda på. Hur tar reda på x ifall det är x³=1800 (eller vilket tal som helst)? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chagi Skrivet 30 Augusti 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Augusti 2009 En sak jag inte ännu tagit reda på. Hur tar reda på x ifall det är x³=1800 (eller vilket tal som helst)?Du tar kubikroten ur 1800. (med miniräknare som har upphöjt/kubikrot då) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 30 Augusti 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Augusti 2009 (redigerat) En sak jag inte ännu tagit reda på. Hur tar reda på x ifall det är x³=1800 (eller vilket tal som helst)?Den reella lösningen till ekvationen: x^3 = a (där a är ett reelt tal) ges av x= a^(1/3) = Kubikroten( a ) Om du vill så kan jag posta alla lösningar (och hur man får ut dem) till en godtycklig ekvation: x^3 = a eller i ditt fall: x^3 = 1800 Redigerat 30 Augusti 2009 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chagi Skrivet 30 Augusti 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Augusti 2009 Om du vill så kan jag posta alla lösningarYes please. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
mert50 Skrivet 30 Augusti 2009 Författare Rapport Dela Skrivet 30 Augusti 2009 en till här: Vad betyder det att en bild är ritad i skala 4:1? Ge exempel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 30 Augusti 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Augusti 2009 Att bilden är ritad fyra gånger större än verkligheten. T.ex. på ett foto av ett mindre objekt. Om du vill så kan jag posta alla lösningarYes please. Varje potensekvation av tredjegraden: x^3 = a . Där a är reell och inte lika med 0 har tre distinkta lösningar. En av dessa lösningar är reell. De andra två är icke-reella, de är så kallade komplexa. Hur man finner alla lösningar till dessa sorters ekvationer kommer i slutet av gymnasiekurserna i matematik. Om du är nyfiken så kan jag visa hur. Men jag antar att det är överkurs. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chagi Skrivet 31 Augusti 2009 Rapport Dela Skrivet 31 Augusti 2009 Om du vill så kan jag posta alla lösningar Yes please. Varje potensekvation av tredjegraden: x^3 = a . Där a är reell och inte lika med 0 har tre distinkta lösningar. En av dessa lösningar är reell. De andra två är icke-reella, de är så kallade komplexa. Hur man finner alla lösningar till dessa sorters ekvationer kommer i slutet av gymnasiekurserna i matematik. Om du är nyfiken så kan jag visa hur. Men jag antar att det är överkurs. Det visste jag redan, så överkurs får det gärna bli. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Funkis Skrivet 31 Augusti 2009 Rapport Dela Skrivet 31 Augusti 2009 En sak jag inte ännu tagit reda på. Hur tar reda på x ifall det är x³=1800 (eller vilket tal som helst)?Den reella lösningen till ekvationen: x^3 = a (där a är ett reelt tal) ges av x= a^(1/3) = Kubikroten( a ) Om du vill så kan jag posta alla lösningar (och hur man får ut dem) till en godtycklig ekvation: x^3 = a eller i ditt fall: x^3 = 1800 Ja det var en grej jag hade problem med. Man hade volymen av ett klot, och skulle då beräkna radien. Fick aldrig fram x³, vilket störde mig mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.