Hoppa till innehåll

Matte

mert50

Rekommendera inlägg

• Svar 48
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Vi vill hitta alla lösningar till ekvationen:

z^3 = a (där a är reellt)

Vi noterar att en av lösningarna ges av:

z_1 = a^(1/3)

Detta är den enda reella lösningen. De två andra lösningar representerar hörn i en liksidig triangel i det komplexa talplanet som har medelpunkt i origo och där ett av hörnen ges av punkten (a^(1/3) ; 0) .

På polär form kan detta skrivas:

z_1 = a^(1/3)(cos(0)+i*sin(0) ) där i betecknar den imaginära enheten som har egenskapen i^2 = -1 .

Eftersom mittpunkten till triangeln ligger i origo så ges övriga hörn in triangeln genom att lägga till 120 grader till den aktuella vinkel som är noll. Detta ger de två andra lösningarna (vinklar angivna i grader):

z_2 = a^(1/3)(cos(120)+i*sin(120)) = a^(1/3)(-0.5 +iSqrt[3]/3) = -0.5a^(1/3) + ia^(1/3)Sqrt[3]/2

och nästa lösning ges av att lägga till ytterligare 120 grader till argumentet:

z_3 = a^(1/3)(cos(240)+i*sin(240)) = a^(1/3)(-0.5 -iSqrt[3]/3) = -0.5a^(1/3) - ia^(1/3)Sqrt[3]/2

Där Sqrt[3] betyder: kvadratroten ur 3.

De tre lösningarna till ekvationen: z^3 = a (där a är reellt) ges av:

z_1 = a^(1/3)

z_2 = -0.5a^(1/3) + ia^(1/3)Sqrt[3]/2

z_3 = -0.5a^(1/3) + ia^(1/3)Sqrt[3]/2

Om vi som ett exempel ska lösa: z^3 = 512 så får vi följande tre lösningar:

z_1 = 8

z_2 = -4 + 4Sqrt[3]*i

z_3= -4 - 4Sqrt[3]*i

där i^2 = -1 .

Kontroll:

för z_1 = 8 får vi: 8^3 = 64*8 = 512 vilket alltså stämmer.

För z_2 = -4 + 4Sqrt[3]*i får vi: (-4 + 4Sqrt[3]*i)^3 = (-4)^3+3*(-4)^2*(4Sqrt[3]*i) + 3*(-4)(4Sqrt[3]*i)^2 + (4Sqrt[3]*i)^3 = -64 + 192Sqrt[3]*i - 576*i^2 + 192Sqrt[3]*i^3

Men eftersom i^2 = -1 så får vi:

-64 + 192Sqrt[3]*i + 576 - 192Sqrt[3]*i = 512

Alltså stämmer det. Motsvarande reäkningar med z_3 ger att även det stämmer.

--------------------------------------

Sqrt[0] = 0

Sqrt[-b] = Sqrt[-b]*Sqrt = i*Sqrt (där b är större än eller lika med 0)

Kvadratroten av ett negativt tal är inte reellt, däremot är det imaginärt (och komplext).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nån som har lust att beskriva hur Pythagoras sats funkar? Är inget geni i matte och tyvärr så är vår mattelärare en aning inkompetent vad gäller utlärning.

Beskriv TYDLIGT.

EDIT: Boffaroffe var trevlig och berättade i fuska chatten. Behöver ingen mer hjälp.

För er som undrar var detta fenomen är ..

post-67317-1252074250_thumb.jpg

Redigerat av Raeven
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wow, nice. Tog en liten stund innan jag fattade, men när jag väl fattade så... blev jag glad (eller nått)

Riktigt grymt.

btw imaginära tal är inte komplexa

Jag vet, jag skrev aldrig att det var det. Men kvadratroten av negativa tal är imaginära. Och de är dessutom komplexa.

Ett (rent) imaginärt tal kan skrivas på formen: b*i där b är reellt. Ett komplext tal kan skrivas på formen a+bi där a och b är reella. a=0 är ett specialfall av komplexa tal och kallas (rent) imaginärt. På sama sätt är specialfallet b=0 ett reellt (men också komplext) tal.

Vill dessutom notera att jag gjorde ett skrivfel i slutet av mitt inlägg ovan. Det ska stå:

Sqrt[-b] = Sqrt[-1]*Sqrt = i*Sqrt (där b är större än eller lika med 0)
Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wow, nice. Tog en liten stund innan jag fattade, men när jag väl fattade så... blev jag glad (eller nått)

Riktigt grymt.

btw imaginära tal är inte komplexa

Jag vet, jag skrev aldrig att det var det. Men kvadratroten av negativa tal är imaginära. Och de är dessutom komplexa.

:wacko:

Om kvadroten ur negativa tal är imaginära, och kvadratroten ur negativa tal är komplexa, betyder inte det att imaginära tal är komplexa? :wacko:

Eller jag kanske missförstår helt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...