💬
Logga in
Fuska.se

Matte

48 svar · startad

Nivå 13 · Mästerfuskare

om jag har fattat det rätt så är det alltså så här?:

post-45673-1252080125_thumb.png

Senast ändrad:

Nivå 11 · Veteranfuskare

Inte direkt. Imaginära tal innefattar inte reella tal. Men nästan. Imaginära tal är en ny sorts tal som tillsammans med reella tal ger komplexa tal.

Såhär ungefär:

a är reellt. b*i är imaginärt, tillsammans så blir det a+b*i vilket är komplext.

Nivå 13 · Mästerfuskare

EDIT: kom på att jag hade fel.

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Det finns dessutom olika kardinalitet hos oändligheten, alltså att det finns vissa oändligheter som faktiskt är större än andra.

Hur går det ihop? :wacko: Oändligt som oändligt väl?
Nivå 11 · Veteranfuskare

Såhär:

Chagi: Jo, det kanske verkar så. Egentligen så är det väl så egentligen. Men i matematiken vill man tydligen skilja på oändligheter som inte kan räknas upp och liknande. De rationella och heltalen kan räknas upp. Däremot kan man inte räkna upp de reella talen. T.ex. kan jag inte be dig att skriva de två första reella talen eftersom det inte finns första reella tal. Då vill man säga att de reella talen är fler eftersom man på något (konstigt) sätt inte kan beskriva allihop. Men egentligen så finns det oändligt många av båda.

post-4899-1252080347_thumb.gif

Senast ändrad:

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Det finns dessutom olika kardinalitet hos oändligheten, alltså att det finns vissa oändligheter som faktiskt är större än andra.

Hur går det ihop? :wacko: Oändligt som oändligt väl?

det är på den nivån som matematik och verkligheten går skilda vägar.
Nivå 11 · Veteranfuskare

För att göra allt mer komplicerat så tror jag att jag har hört att det finns fler sorters tal än de komplexa. Om jag minns rätt så skulle det till och med finnas oändligt många sorters talsorter. :S

Nivå 8 · Veteranfuskare

Men för att skaffa en ny talsort är det ju bara att ta något odefinierat och... definiera det som ett nytt tal.

Nivå 11 · Veteranfuskare

Kanske det. En sak som man däremot inte har lyckats definera är division med noll. Man har lyckats finna ett (relativt enkelt) gränsvärde, men aldrig kunnat utföra själva operationen så att det passar in med resten av matematiken. Det är detta som är det svåra, att inpassa sin definition så att den stämmer överens med resten av matematiken, annars kommer den inte bli accepterad.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in