Hoppa till innehåll

Hade Föräldrar Låtit Sina Barn Under 18 Dricka Om Det Var Lagligt?


DiRtY
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 82
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

vissa föräldrar hade nog låtit sina barn supa sej fulla tror ja, när mans er på min klass har många tjejer varit fulla.

fast då har nog inte deras föräldrar gått med på det.

Brukar vara så med fjortisar, själv tror jag fler hade fått dricka för sina föräldrar om det var lagligt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vissa föräldrar hade nog låtit sina barn supa sej fulla tror ja, när mans er på min klass har många tjejer varit fulla.

fast då har nog inte deras föräldrar gått med på det.

Brukar vara så med fjortisar, själv tror jag fler hade fått dricka för sina föräldrar om det var lagligt.

 

Det tror jag med, men har föräldrarna vett nog så borde det inte vara så.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ju så att detta är olika i länder.

 

Kolla in här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age

 

Många länder som Danmark, Finland, Italien, Frankrike osv måste man inte vara 18+ för att dricka. Men man får inte själv ta och köpa.

 

är säker på att ifall det är lagligt skulle de vara mer vanligt, och mer tillåtet av föräldrar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Gäst DarkLight

Jag har kompisar som dricker hur mycket som helst.

 

Jag har en tjejkompis som dricker sig full varje helg. Verkar som att hennes föräldrar inte ens bryr sig, vilket är väldigt dåligt, enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag säger så här, lagar har inget inflytande alls på människor. Iallafall för dem flesta.. Visst, visa kanske väljer den säkra sidan hela tiden. En del barn får inte åka av sina föräldrar trots att det är lagligt för 15 åringar och utfärda ett körkort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst DarkLight

Om jag säger så här, lagar har inget inflytande alls på människor. Iallafall för dem flesta.. Visst, visa kanske väljer den säkra sidan hela tiden. En del barn får inte åka av sina föräldrar trots att det är lagligt för 15 åringar och utfärda ett körkort.

Man får inte ta ett körtkort som 15 åring? Det är en lag på det. Om en polis eller människa skulle se en mindreårig köra bil skulle man få böta kanske mycket.

 

Vi pratar om alkohol här, inte körtkort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag säger så här, lagar har inget inflytande alls på människor. Iallafall för dem flesta.. Visst, visa kanske väljer den säkra sidan hela tiden. En del barn får inte åka av sina föräldrar trots att det är lagligt för 15 åringar och utfärda ett körkort.

Man får inte ta ett körtkort som 15 åring? Det är en lag på det. Om en polis eller människa skulle se en mindreårig köra bil skulle man få böta kanske mycket.

 

Vi pratar om alkohol här, inte körtkort.

 

Han snackar om moppe-körkortet :rolleyes:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 9 månader senare...

"Indirekt olagligt", fortfarande lagligt^^

 

Alltså, det står inte i lagen att "Personer under 18 får ej nyttja tobak". Istället går man runt detta genom andra lagar som gör det omöjligt för personer under 18 att använda tobak utan att det har skett ett brott.

 

 

en 16 åring blir bjuden på en cigg utav sin 20åriga storebror när han är ute och röker.

en 17årig pojk har en pappa som röker och han har ingenting emot att hans son tar en cigg då och då från honom.

en 15årig flicka går och nallar på sin mammas cigg när hon inte är hemma.

en 17årig pojk umgås hemma hos ett par äldre kompisar, dom spelar tv-spel och då och då mellan varven går hans äldre kompisar ut på balkongen och röker. Dom frågar 17åringen om han ska med och han svarar "visst". 17åringen blir nu bjuden på en ciggarett.

 

i alla dessa exempel röker minderåriga utan någon brottslig handling på vägen, det är nämligen inte olagligt att bjuda på en ciggarett eller att röka överhuvudtaget. dom äldre personerna har inte köpt ut ciggen, dom har inte heller tagit betalt för den dom blivit bjudna på. så mycket var din omöjlighet värd.

 

lagen om att vara 18 för tobak skapades för att skydda ungomdar och försvåra det för dom att börja röka överhuvudtaget, det var aldrig tänkt att förbjuda bruket.

 

Nu går vi till nåt som jag "antar" och det är att dom tänkte på bl.a. passiv rökning i hemmet och ville inte göra det olagligt för ungdomarna att röka men göra det mycket svårare att börja, genom att sätta en åldersgräns på att gå ner till butiken och köpa egna cigaretter.

 

 

I dagens läge jobbar folkhälsoinstitutet för att själva bruket också ska vara olagligt som minderårig.

 

 

 

för övrigt så är otrohet inte ett juridiskt straffbart brott i sverige utan endast ett brott inför gud.

 

vissa föräldrar hade nog låtit sina barn supa sej fulla tror ja, när mans er på min klass har många tjejer varit fulla.

fast då har nog inte deras föräldrar gått med på det.

 

med tanke på din ålder ljuger nog dom flesta av dina klasskamrater.

Redigerat av thelamon
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, ok. Tobakslagen är visserligen inte jättetydlig, och ursprungligen tolkade jag den som det var tillåtet att överlåta tobak till minderåriga. Obsarvera dock att langning fortfarande är olagligt. Dock så tycker jag det fortfarande är öppet för diskussion. Var går gränsen för langning?

 

Skulle det inte vara bättre om de helt enkelt kriminaliserade all form av överlåtelse av tobak till minderåriga (som Finland har gjort)?

 

"2 § Makar skall visa varandra trohet och hänsyn. De skall gemensamt vårda hem och barn och i samråd verka för familjens bästa."- Äktenskapsbalken 2 kap

 

Observera det fetstilta.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...