Lander Skrivet 20 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 20 Augusti 2010 Du tar inte upp sexhandeln någon gång, det är där det hela händer, det andra är bara en liten del av hela. Och tror du verkligen företag som Playboy tvingar ut 4-5 tusen i böter eller? En vettig advokat kostar 500 dollar i timmen i USA. Stora företag brukar sätta ett stort ärr på människor som bryter deras kontrakt. Vad man själv gett sig in på är vad man själv får betala. Att man föds i ett land där man är tvungen att bära slöja är inte något man väljer. Man ger sig inte in i sexhandeln, det är organisationer som kidnappar kvinnor och använder dem som slavar. Att tvingas bära slöja är ett förtryck, men inte lika alls i närheten av sexhandeln som bredast här i västvärlden. Man tänker i alla fall på att skydda kvinnorna. Men dem flesta är inte tvingade ändå att bära slöja. Om man nu kidnappar folk så har man inget kontrakt på det hela, dvs, du kan bli fri när du vill. Nu får du bestämma dig vad vi snackar om. Snackar vi om USA eller något annat land? Du verkar byta land 24/7 Jag pratar om hela mellanöstern då hela jävla stället är likadant. USA räknas in i västvärlden, Rumänien räknas in i västvärlden, Tyskland räknas in i västvärlden, Frankrike räknas in i västvärlden, Sverige räknas in i västvärlden. Tvångsprostituering är bred i hela väst samt att Sverige har näst flest våldtäkter i hela världen. Vad är anledningen till våldtäkterna? Vad för människor våldtar? Alla västlänningar, om människor ska dra över alla talibaner över en kant så har man minst lika rätt och döma hela väst. Jag skulle dock skilja på människor i gemen och människor i en politisk rörelse.Sen tror jag inte att etniska svenskar är överrepresentade inom våldtäkter heller, såvida jag inte får någon källa på det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mumutio Skrivet 21 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 21 Augusti 2010 Ryssfemma vem har hjärntvättat dig? Du är ju jätteförvirrad, bara påstår massa saker utan att ha några källor. Talibaner tillhör en politisk-religiös rörelse Svenskar är invånare i ett mångkulturellt land Du kan inte jämföra svenskar och talibaner! Snarare talibaner och kristdemokrater isåfall. Talibaner har en egen kultur. Det här är från wikipedia men det är allmänt känd fakta, så det spelar ingen roll vilken källa man har, det VAR såhär och det är inget du kan förneka. "Utmärkande för talibanernas kultur är en traditionell kvinnosyn, där kvinnan bland annat anses vara förpliktigad att gå klädd i burqa, en fotsid klädnad som döljer kroppen och ansiktet med enbart en beslöjad glipa för ögonen. Under talibanstyret förbjöds även kvinnor att arbeta och gå i skolan efter åtta års ålder. Kvinnor förbjöds att framföra fordon eller åka taxi utan en manlig förmyndare, och sjukhus segregerades till att behandla antingen män eller kvinnor. I april 1998 utfärdade talibanstyret ett dekret som helt förbjöd kvinnor att lämna hemmet och påbjöd att fönster till hus som bevistades av kvinnor skulle svartmålas, för att undvika att kvinnor syntes från gatan. Lärare som utbildade kvinnor i hemlighet riskerade dödsstraff." Kanske inte alla talibaner hänger burkor på sina döttrar, gifter bort dem när de är sexton och stenar dem till döds när de är otrogna, men majoriteten har ju en sådan kvinnosyn eftersom att det faktiskt blev som beskrivet ovan när talibanerna hade makten i Afghanistan. När du pratar om västvärlden antar jag att du pratar om USA och amerikaniseringen som skett i Europa bl.a. Jag håller med dig om att det finns problem även här (som prostitution), men det går inte att jämföra med Afghanistan. VAR FAN LEVER DU NÅGONSTANS!? Känner du många kvinnor som tvingas prostituera sig eller blir stämda av stora företag?? Det är i princip obefintligt i Sverige och inte särskilt vanligt i USA heller, jämfört med att ALLA kvinnor i Afghanistan faktiskt blev förtryckta, inte bara en minoritet! Jag kan bara tala om sverige eftersom jag bor här, men Sverige är ju ett västland. *Här i Sverige får kvinnor njuta av sex *Här i Sverige får kvinnor göra vad de vill utan att någon man bestämmer över dem *Här i Sverige får kvnnor klä sig hur de vill *Här i Sverige får kvnnor resa var de vill *Här i Sverige får kvnnor gifta sig med vem de vill *Här i Sverige får kvnnor köra bil *Här i Sverige får kvnnor inte dödsstraff *Här i Sverige får kvnnor inte tortyr *Här i Sverige får kvnnor arbeta *Här i Sverige får kvnnor nästan lika hög lön som män och kan därför vara nästan lika självständiga Du får ta och inse att du har blivit vilseledd av någon. Finns inga fakta alls som stöder din ståndpunkt. Det är precis sån inskränkthet som leder till att grupper som talibaner får stöd över huvud taget. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CHORDAZBA Skrivet 21 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 21 Augusti 2010 (redigerat) Wall of awesome.Tack Mumu! Du skrev det jag inte orkade skriva. :P EDIT: +1 btw Redigerat 21 Augusti 2010 av CHORDAZBA Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 21 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 21 Augusti 2010 Ryssfemma vem har hjärntvättat dig? Du är ju jätteförvirrad, bara påstår massa saker utan att ha några källor. Talibaner tillhör en politisk-religiös rörelse Svenskar är invånare i ett mångkulturellt land Du kan inte jämföra svenskar och talibaner! Snarare talibaner och kristdemokrater isåfall. Talibaner har en egen kultur. Det här är från wikipedia men det är allmänt känd fakta, så det spelar ingen roll vilken källa man har, det VAR såhär och det är inget du kan förneka. "Utmärkande för talibanernas kultur är en traditionell kvinnosyn, där kvinnan bland annat anses vara förpliktigad att gå klädd i burqa, en fotsid klädnad som döljer kroppen och ansiktet med enbart en beslöjad glipa för ögonen. Under talibanstyret förbjöds även kvinnor att arbeta och gå i skolan efter åtta års ålder. Kvinnor förbjöds att framföra fordon eller åka taxi utan en manlig förmyndare, och sjukhus segregerades till att behandla antingen män eller kvinnor. I april 1998 utfärdade talibanstyret ett dekret som helt förbjöd kvinnor att lämna hemmet och påbjöd att fönster till hus som bevistades av kvinnor skulle svartmålas, för att undvika att kvinnor syntes från gatan. Lärare som utbildade kvinnor i hemlighet riskerade dödsstraff." Kanske inte alla talibaner hänger burkor på sina döttrar, gifter bort dem när de är sexton och stenar dem till döds när de är otrogna, men majoriteten har ju en sådan kvinnosyn eftersom att det faktiskt blev som beskrivet ovan när talibanerna hade makten i Afghanistan. När du pratar om västvärlden antar jag att du pratar om USA och amerikaniseringen som skett i Europa bl.a. Jag håller med dig om att det finns problem även här (som prostitution), men det går inte att jämföra med Afghanistan. VAR FAN LEVER DU NÅGONSTANS!? Känner du många kvinnor som tvingas prostituera sig eller blir stämda av stora företag?? Det är i princip obefintligt i Sverige och inte särskilt vanligt i USA heller, jämfört med att ALLA kvinnor i Afghanistan faktiskt blev förtryckta, inte bara en minoritet! Jag kan bara tala om sverige eftersom jag bor här, men Sverige är ju ett västland. *Här i Sverige får kvinnor njuta av sex *Här i Sverige får kvinnor göra vad de vill utan att någon man bestämmer över dem *Här i Sverige får kvnnor klä sig hur de vill *Här i Sverige får kvnnor resa var de vill *Här i Sverige får kvnnor gifta sig med vem de vill *Här i Sverige får kvnnor köra bil *Här i Sverige får kvnnor inte dödsstraff *Här i Sverige får kvnnor inte tortyr *Här i Sverige får kvnnor arbeta *Här i Sverige får kvnnor nästan lika hög lön som män och kan därför vara nästan lika självständiga Du får ta och inse att du har blivit vilseledd av någon. Finns inga fakta alls som stöder din ståndpunkt. Det är precis sån inskränkthet som leder till att grupper som talibaner får stöd över huvud taget. Talibaner tillhör en folkgrupp och inte en politisk rörelse, det finns talibaner däremot som tillhör en politisk rörelse.Sverige har kommit längst när det gäller rättigheter för kvinnor, men bara för att staten säger att kvinnor har rätt för det betyder det inte att invånarna i Sverige följer det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Northwest Skrivet 21 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 21 Augusti 2010 Nej men majoriteten gör det,som tur är. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mumutio Skrivet 21 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 21 Augusti 2010 Sveriges invånare är ju typ laglydigast i världen. xD Och Sverige ÄR bland de bästa länderna i världen när det gäller jämnställdhet. Kvinnorna har det nästan lika bra som männen. Folkgrupp och politisk rörelse kan ju egentligen vara samma sak så länge alla i folkgruppen har samma åsikt. Nu är det så att talibanerna står för en viss tolkning av koranen bl.a. Man är inte taliban om man inte vill vara taliban. Man är taliban för att man håller med talibanerna. De flesta som föds till talibaner brukar dock bli det eftersom att medlemmarna utbildas/blir hjärntvättade i speciella talibanskolor. Detta leder till att alla har i princip samma politiska åsikt och därför kan man även kalla talibaner en politisk rörelse. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Johnossi Skrivet 21 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 21 Augusti 2010 Sveriges invånare är ju typ laglydigast i världen. xD Och Sverige ÄR bland de bästa länderna i världen när det gäller jämnställdhet. Kvinnorna har det nästan lika bra som männen. Folkgrupp och politisk rörelse kan ju egentligen vara samma sak så länge alla i folkgruppen har samma åsikt. Nu är det så att talibanerna står för en viss tolkning av koranen bl.a. Man är inte taliban om man inte vill vara taliban. Man är taliban för att man håller med talibanerna. De flesta som föds till talibaner brukar dock bli det eftersom att medlemmarna utbildas/blir hjärntvättade i speciella talibanskolor. Detta leder till att alla har i princip samma politiska åsikt och därför kan man även kalla talibaner en politisk rörelse. I second that one yo Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 22 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 22 Augusti 2010 Sveriges invånare är ju typ laglydigast i världen. xD Och Sverige ÄR bland de bästa länderna i världen när det gäller jämnställdhet. Kvinnorna har det nästan lika bra som männen. Folkgrupp och politisk rörelse kan ju egentligen vara samma sak så länge alla i folkgruppen har samma åsikt. Nu är det så att talibanerna står för en viss tolkning av koranen bl.a. Man är inte taliban om man inte vill vara taliban. Man är taliban för att man håller med talibanerna. De flesta som föds till talibaner brukar dock bli det eftersom att medlemmarna utbildas/blir hjärntvättade i speciella talibanskolor. Detta leder till att alla har i princip samma politiska åsikt och därför kan man även kalla talibaner en politisk rörelse. Det finns talibaner som inte har samma syn som dagens stora rörelser i Afghanistan. Man började kalla en del Afghaner för talibaner då dem försvarade sig mot ryssarnas ockupering av landet, namnet taliban kommer från arabiskans t'alib som betyder student, det var en tid dem gjorde vad dem kunde för att skydda sig mot en stor supermakt mot Sovjet, därför hyllar jag deras ageranden av att försvara sig emot religionshatande kommunister. Sen har talibanernas ageranden mot befolkningen aldrig varit värre än innan 2003 då FN koalitionen gick in. Sen vill jag bara ge ett exempel på hur människor idag uppfostrar sina barn idag här i Sverige: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7651407.ab Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mumutio Skrivet 22 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 22 Augusti 2010 (redigerat) Det finns talibaner som inte har samma syn som dagens stora rörelser i Afghanistan. Man började kalla en del Afghaner för talibaner då dem försvarade sig mot ryssarnas ockupering av landet, namnet taliban kommer från arabiskans t'alib som betyder student, det var en tid dem gjorde vad dem kunde för att skydda sig mot en stor supermakt mot Sovjet, därför hyllar jag deras ageranden av att försvara sig emot religionshatande kommunister. Sen har talibanernas ageranden mot befolkningen aldrig varit värre än innan 2003 då FN koalitionen gick in. Sen vill jag bara ge ett exempel på hur människor idag uppfostrar sina barn idag här i Sverige: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7651407.ab Det finns säkert några Talibaner som är snällare men jag har iaf pratat om att kvinnorna har det mycket bättre i väst än i de delar av världen där talibaner bestämmer. Det spelar ingen roll om det finns några som inte är för kvinnoförtryck, för i de områden där talibaner bestämmer har kvinnor ingen frihet fortfarande, även om vissa talibaner inte är lika kvinnoförtryckande. Dessutom är det inte bara talibanerna utan folk generellt i Afghanistan och egentligen hela mellanöstern mer eller mindre vill inte att kvinnor ska vara fria från mäns inflytande. Men generellt så har talibaner åsikter som inskränker kvinnors rättigheter just eftersom att som du sa de kämpar för frihet mot FN- koalitionen. De känner sig hotade av amerikaniseringen i världen och det moderna samhället. Det moderna samhället=mer jämnställdhet. Talibaner=mot det moderna samhället=konservativa=kvinnor ska inte ha rättigheter Kampen mot USA hänger alltså ihop med kvinnoförtryck. Det är möjligt att talibanerna när de började kämpa mot sovjet inte var lika extrema, men de har blivit det nu och jag pratar om nu. Du har rätt i att idealen och ytligheten som är sammanklopplat med den där länken är lite baksidan av kapitalismen och amerikaniseringen. Vi pumpas fulla med mode, ideal m.m. som gör att vi alla vi alla strävar åt att bli likadana. Det är väldigt stor press på unga tjejer hur de ska bete sig och se ut så jag förstår vad du menar, men det går fortfarande inte att jämföra med talibanernas syn på kvinnan. Jag kan ge några exempel också, såna här artiklar hittar man ganska ofta i tidningar: http://www.dn.se/nyheter/varlden/talibaner...vinna-1.1150659 http://erixon.com/blogg/2009/04/islams-inb...anerna-kvinnor/ http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.asp...artikel=3925496 http://www.ariaye.com/svenska/kvinofortryk.html edit: Känns löjligt att ens diskutera det här, det är som att diskutera ifall man får hål i tänderna av godis eller inte. Redigerat 22 Augusti 2010 av Mumutio Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CHORDAZBA Skrivet 22 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 22 Augusti 2010 Alla har förutom Mezox och Mumutio (för dom är så gulliga) har inte alla hästar i stallet. Ni alla borde få pris för årets offtopic. Anmäler för låsning då ni är barnsliga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mumutio Skrivet 22 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 22 Augusti 2010 Men haha det är ju faktiskt lite relevant att vi behandlar tjejer bra i Sverige. :rolleyes: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
cubone Skrivet 7 September 2010 Rapport Dela Skrivet 7 September 2010 Jag tycker inte att det har nån betydelse om hur man ser ut lr så. Ska jag vara helt ärlig skulle jag gärna hällre va "brun" än vit för jag tycker att det e snyggt både på tjejer och killar. Så det spelar ingen roll för mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.