Hoppa till innehåll

Vad Räknas Som Tinnitus Egentligen?

Firecracker

Rekommendera inlägg

Rätt säker på att det är normalt, har det också. Om du inte utsätter dig för höga ljud har du inget att oroa dig för.

Vad är då anledningen till att du har det?

Isf är det ju något konstigt om det är "normalt"?

Har för mig att jag hört nån gång att (nästan) alla har det. Har dessutom väldigt lågt ljud när jag lyssnar på musik. Haft det hela mitt liv vad jag minns, stör mig inte överhuvudtaget. Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag brukar också få det ibland. Får det nästan alltid när jag sätter på TVn. Brukar bara hålla för öronen i ca 30 sekunder och då slutar det.

Btw. Man får tinnitus genom att typ en liten sak i öret viker FÖR mycket och går sönder. Den viker mer ju högre ljud du hör och blir utsatt för. Den kan bli "svag i roten" om du har högt ljud väldigt ofta, typ.

Redigerat av Rullis
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag brukar också få det ibland. Får det nästan alltid när jag sätter på TVn. Brukar bara hålla för öronen i ca 30 sekunder och då slutar det.

Vissa TVs ger ut ett tinnitusliknande ljud, speciellt gamla. Så det är inget fel på dig. Det är snarare ett tecken på bra hörsel om du hör det låga ljudet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tinnitus har vi allihopa, ljud i kroppen som kommer från någon okänd ljudkälla, men vi hör alla det olika mycket. ljudet låter alltid, men om t.ex har fått en tillfällig eller permanent hörselskada som gör att man hör ljud som inte kommer från dig själv sämre, såsom människor som talar, bilar o allt annat ni vet, så hör man ljuden inifrån sig själv mycket tydligare. dessa pipen/eller brusen kan komma från alla delar av nervsystemet, och om ni ofta hör ett pip när det är tyst så kan ni ju testa att massera lite leder här och var och ibland släpper det faktiskt. hela nervsystemet är ju ihopkopplat och tinitus behöver inte alls beror på en skada i örat

kroppen/öronen vill också alltid ha någon form av ljud att läsa av och skicka till hjärnan. när det är mycket tyst så kan man ibland höra pip och brus mycket tydligare för hörselsnäckorna koncentrerar sig mer o mer eller vad man ska säga.

men akta era öron för gudsskull. om ni har pip ofta så kan det mycket väl vara början på en hörselskada, men som sagt, också något ledbesvär. kolla upp hos en läkare om ni tycker det är skitjobbigt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...