360Xbox Skrivet 6 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Februari 2010 (redigerat) 1080p eller 1080i? Plasma eller LCD? HD Ready eller FULL HD? Vilka är bäst kombination för att det ska vara bäst att spela Xbox 360. Kan inte så mkt om det här men jag vill att det ska vara på bra ljud och bild som möjligt. Redigerat 6 Februari 2010 av 360Xbox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GZT Skrivet 6 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Februari 2010 (redigerat) 1080P är progressiv bild medans 1080i är interlayered, rent tekniskt sätt är 1080P bättre men det kan vara svårt att se skillnad egentligen. Plasma är billigare, dock finns det legendariska "bildfastbrännings-problemet" på plasma som inte finns på LCD. Dock måste du vara en riktig klant om du råkar ha samma bild på i flera timmar som ger permanent förstörning. Ifall det varit samma bild i sisådär 45 minuter och bilden bränts fast så kan det gå att fixa om du låter teven stå i myrornas krig ett par dagar. LCD är inte problemfritt, får du en död pixel kommer flera att dö inom kort. I princip kan man säga att när du fått en död pixel på en LCD-TV så är det kört. Visuella skillnaden mellan Plasma och LCD är svår att avgöra vilken som är bäst, båda är mycket fina. HD Ready (720P) är betydligt sämre än Full HD (1080P), dock är båda bättre än SD (480P, upplösningen för Dvd-filmer b.la.) När det gäller ljudet så vet jag inte vad Xbox 360 klarar av, de ljudkällor som är bäst är Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio. Osäker dock ifall Xbox 360 klarar av det. Okomprimerad PCM är också mycket bra men det används mer för filmer i Blu-Rayformat och ibland även HD-DVD. Oavsett vad så kan jag garantera dig att ljudet inte kommet bli bra om du kör det direkt på teven, äkta separat stereosystem är alltid bättre än ljudet från en teve oavsett hur bra teven sägs vara. Redigerat 6 Februari 2010 av GZT Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 6 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Februari 2010 1080P är progressiv bild medans 1080i är interlayered, rent tekniskt sätt är 1080P bättre men det kan vara svårt att se skillnad egentligen. Plasma är billigare, dock finns det legendariska "bildfastbrännings-problemet" på plasma som inte finns på LCD. Dock måste du vara en riktig klant om du råkar ha samma bild på i flera timmar som ger permanent förstörning. Ifall det varit samma bild i sisådär 45 minuter och bilden bränts fast så kan det gå att fixa om du låter teven stå i myrornas krig ett par dagar. LCD är inte problemfritt, får du en död pixel kommer flera att dö inom kort. I princip kan man säga att när du fått en död pixel på en LCD-TV så är det kört. Visuella skillnaden mellan Plasma och LCD är svår att avgöra vilken som är bäst, båda är mycket fina. HD Ready (720P) är betydligt sämre än Full HD (1080P), dock är båda bättre än SD (480P, upplösningen för Dvd-filmer b.la.) När det gäller ljudet så vet jag inte vad Xbox 360 klarar av, de ljudkällor som är bäst är Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio. Osäker dock ifall Xbox 360 klarar av det. Okomprimerad PCM är också mycket bra men det används mer för filmer i Blu-Rayformat och ibland även HD-DVD. Oavsett vad så kan jag garantera dig att ljudet inte kommet bli bra om du kör det direkt på teven, äkta separat stereosystem är alltid bättre än ljudet från en teve oavsett hur bra teven sägs vara. Man märker inte skillnad mellan 1080p eller 720p om man inte har åtminstone en 42" TV och sitter flera meter ifrån. Dessutom är de flesta spel ( antar att han kommer använda TV:n till att spela på ) i 720p, och om han då har en tv med 1080p native så kommer det uppstå massa aliasing. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 6 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Februari 2010 Köp aldrig Plasma. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 7 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 7 Februari 2010 Gå till en snubbe på expert som jobbar med sånt. Dom kan mycket dom... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 7 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 7 Februari 2010 Gå till en snubbe på expert som jobbar med sånt. Dom kan mycket dom... Dom säger vad som krävs för att få något sålt... Går inte att lita på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ArgSnickare Skrivet 7 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 7 Februari 2010 (redigerat) Ska nu säga lite av egen erfarenhet. Man ser faktiskt väldigt stor skillnad (iallafall jag) på 1080p och 720p, alltså är Full HD mycket bättre än HD Ready och om man köper en TV i dagsläget ska definitivt köpa en med Full HD. På Plasma och LCD är det svårt att säga vilket som är bäst, Plasma kan "frysa fast" medans LCD kan förlora pixlar, men jag föredrar LCD. 1080p sägs vara bättre i spel än 1080i men jag har aldrig kört i 1080i så jag har inget att säga på denna punkt, dock tror jag inte skillnaden är så stor. Redigerat 7 Februari 2010 av DeathMetal Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 7 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 7 Februari 2010 Gå till en snubbe på expert som jobbar med sånt. Dom kan mycket dom... Dom säger vad som krävs för att få något sålt... Går inte att lita på. Klart att dom gör det. Men oftast så får man tag på en kille eller tjej som kan det. Där kan man fråga vad tvn är bra för osv. Man ska fråga dom inte låta dom bara babbla på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Encoder Skrivet 7 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 7 Februari 2010 Ska du köpa ny tv? Först ska du se hur många meter du sitter ifrån tv:n. Bäst är vart tionde tum/meter. så 42" är 4.2 meter. Jag har en 32" och sitter ca 3 meter ifrån. Köp 1080p, bäst kvalite. Förresten, det finns inte så många spel som stödjer 1080i, oftast bara 720, eller 720,1080i och 1080p. Hz: Ja 100Hz+ ger en liten skillnad ochså ;P LED: Om du inte vill att pappa ska få syk på elräkningen köp en LED, tar MYCKET mindre ström. kanske var allt det :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 7 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 7 Februari 2010 långt ifrån allt... Hur är din mottagning? Har du Parabol så du kan få I HDkvalite eller Vanlig? Det år sånna frågor också... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
5FJSKFJSKGJES Skrivet 8 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2010 de flesta experter i detta område skulle nog råda dig att köpa en LCD om du ska ha det till spel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GZT Skrivet 8 Februari 2010 Rapport Dela Skrivet 8 Februari 2010 (redigerat) Man märker inte skillnad mellan 1080p eller 720p om man inte har åtminstone en 42" TV och sitter flera meter ifrån.Stämmer. Jag har inte spelat särskilt mycket på HDTV. Har småprovat en Xbox 360 i 1080P på en 52" FullHD LCD och det blev ju rätt bra. Provade nån gång också en Dreamcast på en 42" men det blev mindre bra, dock bättre än Wii. Det enda jag egentligen skulle rekomendera en HDTV till är för Blu-Ray eller HD-DVD (även om sistnämnda formatet är dött i nuläget). Bilden blir oslagbar på en 52" FullHD om du kör BD med 1080P/24. Ps3an är ju en vanlig spelare, finns dock andra som är betydligt bättre och därför reokmenderar jag inte Ps3an som BD-spelare. Xbox 360 med HD-DVDaddon har jag icke provat men har hört att den ska vara ungefär i samma klass som BD-spelaren på Ps3an. HD-Dvd är billigt idag (40-60 kr per film) och ger samma kvalité som BD. Redigerat 8 Februari 2010 av GZT Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.