Hoppa till innehåll

Gud


CHORDAZBA
 Dela

Rekommendera inlägg

Långa texter hjälper inte. Isåfall kan jag rekommendera bibeln för er och vips så blir ni kristna.

Man måste skaffa sig en uppfattning själv och om man vill läsa texter ska man göra det från båda parter.

Jag har konfirmerat mig samt läs stycken och delar ut bibeln, jag har sannerligen fått info från "bägge" sidor. Och ja, nån kanske tycker att den kristna guden är särskild från andra tolkningar av begreppet "gud". Men jag ser faktiskt ingen skillnad i de grundläggande aspekterna av "gud" som presenteras i olika religioner. även om gudarna sen kan ha olika "personligheter".

 

Oftast är en Gud bara en synonym för naturen själv eller för solen, som med en hel del missbruk av språk och förvrängningar av ord genom åren har tagit form sått nått form av enskilt väsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 429
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Forskarna har gjort lyckade experiment vid partikelfysiklaboratoriet Cern. De har lyckats krocka två protonstrålar i nästan ljusets hastighet i den omtalade Big Bang-maskinen. "Därmed har fysikernas sökande efter att förklara universums uppkomst börjat på allvar", skriver SvD.

 

Men universums uppkomst har Bibeln förklarat för länge sedan. Det behöver vi inte söka svaret efter. Detta har vi vetat länge hur det gick till:

"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord."

(1 Moseboken 1:1).

 

Det är ju så att man kan spy.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst BillieJean
Forskarna har gjort lyckade experiment vid partikelfysiklaboratoriet Cern. De har lyckats krocka två protonstrålar i nästan ljusets hastighet i den omtalade Big Bang-maskinen. "Därmed har fysikernas sökande efter att förklara universums uppkomst börjat på allvar", skriver SvD.

 

Men universums uppkomst har Bibeln förklarat för länge sedan. Det behöver vi inte söka svaret efter. Detta har vi vetat länge hur det gick till:

"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord."

(1 Moseboken 1:1).

 

Det är ju så att man kan spy.

 

Det hela tjafset med gud, bibeln och vad fan de heter Jehovas Vittnen är ju en slags propaganda.

 

Ifall någon inte förstår, så var detta sarkasm.

Redigerat av BillieJean
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då måste jag helt enkelt vara troende? :S

Ja.

 

Det är väl bevisat att det existerat en Jesus, men om han kunde gå på vatten är inte bevisat.

Så att säga "tro på Jesus" kan misstolkas lite grann.

Det har bevisats att det har funnits folk som kallas för "Kristus" och liknande, men detta är bara en titel som betyder ungefär "den upplyste".

 

Har aldrig sett några bevis för att Jesus från Nasaret, född runt år 0, etc etc. har funnits.

 

De "bevis" jag har läst om är en stenkista med jesus namn inristat som visade sig var fake, en text från en samtida historiker som som talar om jesus, som visade sig vara ett tillägg av romare några 100-tals år senare (eller om det var på medeltiden). En svepning (ett tyg med ett avtryck av en människa), där tyget är ca 500 år äldre än jesus och avtrycket hade kunnat göras så sent som på 1300-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror inte på sådant då jag tror att alla slags religioner är skapade för att få makt... som romarna (eller vilka det nu var) tog sina gudar från grekland fast dom döpte om dom. Förr så var alla präster en av dom högsta 'rankerna', så om du kunde få in en slags gud i folkets små hjärnor kunde du få vad du än ville..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...