Hoppa till innehåll

Använda Axe Som Försvarsspray


Caspian
 Dela

Rekommendera inlägg

Sprutar man igenom elden på en tändare så blir det ju som en mini-eldkastare. ( i alla fall om man vill lita på alla filmerna. )

Kanske inte så säkert som personen över sa.

 

Du lär knappast dö/skadas ordentligt av en sprängd Axe-burk. och troligtvis drar sig den potentiella våldtäktsmannen eller vad det nu är tämligen hastigt om nån börjar stråla eldflammor mot denne. fast det känns smidigare att bära omkring på någon kort järnstång eller liknande istället.

 

Är du säker på detta lilla dave? I så fall borde ju det inte behöva stå en varningstext om att man inte får förvara behållaren på varma ställen. Redigerat av 90LIVE
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Som många har sagt så kan faktiskt en axe "flamma" åka in i tryckbehållaren och sprängas.

Om man håller den i handen så (som jag skrev innan) kommer du att få allvarliga skador. Och det är 100% risk att det blir så. Även om det finns tryck utåt så kan en liiten gnutta eld/värme komma in i flaskan och då är det kört.

Det är väl inte alls 100% risk? Det skulle ju betyda att flaskan sprängdes varje gång.

 

Btw, lägg till 9 i slutet av din signatur så du har 100 decimaler, vilket är betydligt coolare än 100 siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är du säker på detta lilla dave? I så fall borde ju det inte behöva stå en varningstext om att man inte får förvara behållaren på varma ställen.

Ja, behållaren kan explodera.

Ja, det blir en liten eldboll när den brinner/exploderar.

Ja, det flyger material från behållaren med tämligen hög hastighet om den exploderar.

 

gör detta att handen sprängs bort så fort man sprutar axe på en låga? nej. mycket sällan skulle jag vilja påstå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är du säker på detta lilla dave? I så fall borde ju det inte behöva stå en varningstext om att man inte får förvara behållaren på varma ställen.

Ja, behållaren kan explodera.

Ja, det blir en liten eldboll när den brinner/exploderar.

Ja, det flyger material från behållaren med tämligen hög hastighet om den exploderar.

 

gör detta att handen sprängs bort så fort man sprutar axe på en låga? nej. mycket sällan skulle jag vilja påstå.

 

:rolleyes:. Säger jag bara
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, man dör inte om man håller i en axeburk som exploderar men antagligen lär man få rätt otäcka skador. Dels från elden och dels från metallen.

 

http://www.youtube.com/watch?v=6RGqiICeatU...feature=related

Nja, vettefan om jag skulle vilja hålla den där i näven. ;) Redigerat av Raptomex
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gissar bara nu men jag är lite skeptisk till att en bit flamma/gnista kan "gå in" i burken och spränga det. Jag är inte så insatt i vad som finns i det men jag skulle gissa på att tillgången till syre i burken inte är särskillt stor. När man sprejar så får man ju ett "moln" där det finns en stor tillgång till syre.

 

Anledningen till att man inte ska värma upp burken är toligtvis att man har ett stort tryck som expanderar vid värme och på så sätt kan spränga burken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, elden antänder hela "molnet" med Axe som är lätt antändligt, men sprutar du för länge finns risken att elden antänder hela vägen in i burken, bygger upp trycket och spränger burken i din hand.

 

Ja det kan vara bra att ha en Axe spray i handväskan, men är inte ett överfallsalarm lättare eller en elpistol? Sen sprutar Axe inte i en stråle som pepparspray, så man kan få för lite på anfallaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej! Satt och funderade och kom på en idé.

Skulle AXE fungera bra som självförsvarsspray? Jag vet att pepparspray och tårgas är olagligt att inneha. Men det finns ju så kallad "rödspray" som sprayar angriparen röd i ansiktet och sägs paralysera denna.

 

Men som sagt, skulle inte AXE fungera utmärkt? Jag kan tänka mig hur dj*vulskt mycket det skulle svida i ögonen om man fick AXE sprutat i dem!

 

Axe's flaskor är ju dessutom smidiga, ja de är perfekta. Dessutom kostar de cirka 30 kronor medan en självförssvarsspray kostar över 190 kronor.

 

AXE är ju dessutom lagligt, men har i princip samma effektivitet mot ögonen som t.ex tårgas (även om tårgas är rejält kraftigt).

 

Skulle man kunna känna sig säker med en burk axe i jackfickan?

 

Visst. AXE kan säkert skada ögonen, men hur sannolikt är det att man träffar på personen som angriper en igen såvida han inte blir tagen? och hellre det än att bli mörbultad/riskera livet!

 

Kom gärna med synpunkter!

Ja vafan, då skulle man väl till och med kunna att en pinne är ett bra självförsvarsredskap för man kan peta den i ögonen på den man vill. ;) Varför ska man lägga ut hundringar på andra redskap när man bara kan knäcka av ev av Moder Naturs pinnar?

 

Ehm...sarkasm. :rolleyes:

 

Låt någon spraya dig med axe i ögonen så ska vi se hur kaxig du är efter. Det beror ju lite på hur bra man hanterar sitt redskap men jag tror att jag nog skulle ha större nytta av en axeburk än en jäkla pinne.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gissar bara nu men jag är lite skeptisk till att en bit flamma/gnista kan "gå in" i burken och spränga det. Jag är inte så insatt i vad som finns i det men jag skulle gissa på att tillgången till syre i burken inte är särskillt stor. När man sprejar så får man ju ett "moln" där det finns en stor tillgång till syre.

 

Anledningen till att man inte ska värma upp burken är toligtvis att man har ett stort tryck som expanderar vid värme och på så sätt kan spränga burken.

PRECIS, är det för fet blandning mellan luft och brandfarlig gas så antänder ju inte gasen, just därför borde det egentligen inte gå att få en axe flaska att sprängas av att det skulle brinna in i den..?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En annan idé skulle ju kunna vara att fylla behållaren med receptfritt acne- eller pormask-medel från apoteket. Dessa innehåller saltsyra som bränner rejält i ögonen, speciellt om man får tag i en starkare sort. Dock skiljer det sig fortfarande rejält från pepparspray, men blir man överfallen är det la bättre än inget?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...