Hoppa till innehåll

Mona Sahlin Vs Fredrik Reinfeldt


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 209
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Löna sig att arbeta i all ära, men på bekostnad av att de som är sjuka eller på annat sätt inkapabla att jobba inte får det stöd de behöver? Sjukförsäkringen och A-kassan kommer bli mindre med alliansens politik än med de rödgrönas, detta är åtminstone delvis för att finansiera skattesänkningar.

 

@Guggo: Jag kollade runt lite och fann att Ohly mycket riktigt har sagt ett antal saker som kan tolkas som att han stöder diktaturer genom åren, men också att han tar avstånd från dessa uttalanden idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom det är så oetiskt attt vilja belönas för sin utbildning, karriär och arbete kan vi väl alla bara lägga av. :)

Det är skillnad på att belönas och att spara pengar på samhällets skyddsnät.

 

Vem som helst kan bli sjuk eller bli uppsagd från sitt jobb, och då vill man inte sitta där utan något sorts bidrag.

 

Alltså man ska inte behöva flytta in hos sin släkt eller ut på gatan för att man fått sparken eller blivit sjuk...

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Problemet är att när bidragen blir för höga, för många och för lättillgängliga så Blir det lätt så att folk hellre ligger hemma och skräpar. Varför skall du gå upp halv sju varje dag för att plocka disk till åtta på kvällen, om du kan få lika mycket pengar genom att ligga hemma?

 

Skyddsnätet skall vara så att man klarar att leva ett drägligt liv. Men inte mer. Dessutom, bidrag gör inte folk friska, eller ger dom anställning. Även om de rödgröna verkar tro det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Problemet är att när bidragen blir för höga, för många och för lättillgängliga så Blir det lätt så att folk hellre ligger hemma och skräpar. Varför skall du gå upp halv sju varje dag för att plocka disk till åtta på kvällen, om du kan få lika mycket pengar genom att ligga hemma?

 

Skyddsnätet skall vara så att man klarar att leva ett drägligt liv. Men inte mer. Dessutom, bidrag gör inte folk friska, eller ger dom anställning. Även om de rödgröna verkar tro det.

Vill säga emot men sen tänker jag på mina kusiner som är för fina för att plocka disk, fast de inte har någon utbildning och slappade igenom skolan... De är hellre arbetslösa tills de får jobb som VD eller nåt. :o

 

Men samtidigt som kommer det verkligen bli arbetsgivarens marknad om man ska bli tvungen att ta första sämsta jobb om man blir arbetslös. Då kan man ju acceptera jättedåliga villkor. Det är nog så att lagom bidrag är bäst, bara det att jag undrar hur och vem som ska definera "lagom". Jag har aldrig arbetat så jag vet inte...

 

Det jag inte gillar är dock när de ska försöka tvinga ut sjuka på arbetsmarknaden. Om försäkringskassans läkare säger att personen i fråga är sjuk är h*n väl det. Det kan ju tom vara så att sjukdomen blir värre om de ska tvingas ut för att försöka arbeta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...