fishmaster Skrivet 12 September 2010 Rapport Dela Skrivet 12 September 2010 Vad tycker ni om att man borde få rösta/få körkort och liknande saker det året man är född, och inte datumet. Jag fyller i november, vilket är väldigt sent. Vid näst, nästa val så får jag inte rösta för att jag fyller för sent, irriterande. Samma sak med moppe, man måste vänta längre än alla andra. Jag vet att det kan bero på att man då är yngre (mindre utvecklad), men 10 månader kan inte skillja så jättemycket. Aja, jag vet inte. Vad tycker ni? Du säger alltså att du vill ha ett system där trots att gränsen för att rösta är 18 så ska 17 åringar få göra det för att de fyller 18 samma ÅR som valet? Det är väl lika resonabelt som att gå in i en affär, försöka köpa folköl o säga "Jag fyller 18 i december." Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Poesi Skrivet 12 September 2010 Rapport Dela Skrivet 12 September 2010 Det är väl lika resonabelt som att gå in i en affär, försöka köpa folköl o säga "Jag fyller 18 i december."Det beror ju på vad man tycker. Jag tycker att det är skillnad på val och alkohol. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 12 September 2010 Rapport Dela Skrivet 12 September 2010 Förvisso tänkte jag inte på att om man missar valet och fyller 18 strax efter så får man inte rösta förrän man är nästan 22, vilket iallafall kan ses som ett problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 12 September 2010 Rapport Dela Skrivet 12 September 2010 Jag är övertygad om att det här inte utgör ett problem alls. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 12 September 2010 Rapport Dela Skrivet 12 September 2010 Man måste ju sätta en gräns någonstans. Jag tycker att det är bra som det är. Förvisso tänkte jag inte på att om man missar valet och fyller 18 strax efter så får man inte rösta förrän man är nästan 22, vilket iallafall kan ses som ett problem.Varför skulle det vara ett problem? Jag kommer att få rösta när jag är 21, jag tycker inte att det är något problem med det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 12 September 2010 Rapport Dela Skrivet 12 September 2010 Vi måste väl låta alla 18 åringar rösta på soss... ni har rätt, det är inget problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 12 September 2010 Rapport Dela Skrivet 12 September 2010 Man måste ju sätta en gräns någonstans. Jag tycker att det är bra som det är. Förvisso tänkte jag inte på att om man missar valet och fyller 18 strax efter så får man inte rösta förrän man är nästan 22, vilket iallafall kan ses som ett problem.Varför skulle det vara ett problem? Jag kommer att få rösta när jag är 21, jag tycker inte att det är något problem med det. jag tror han menar att alla som fyller 18 det året får rösta Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skurken Skrivet 18 September 2010 Rapport Dela Skrivet 18 September 2010 Vi måste väl låta alla 18 åringar rösta på soss... ni har rätt, det är inget problem.Om det var ironi så slog du huvudet på spiken. Var det inte det så tycker jag du har fel. Om nu en åsikt kan vara fel. I min värld kan den det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kola_king Skrivet 18 September 2010 Rapport Dela Skrivet 18 September 2010 Man måste ju sätta en gräns någonstans. Jag tycker att det är bra som det är. Förvisso tänkte jag inte på att om man missar valet och fyller 18 strax efter så får man inte rösta förrän man är nästan 22, vilket iallafall kan ses som ett problem.Varför skulle det vara ett problem? Jag kommer att få rösta när jag är 21, jag tycker inte att det är något problem med det. Du kanske inte ser det som ett problem nu, men frågan är vad du tycker när du är 17 och inte får rösta men många jämnåriga du känner får det. Eller fyller du 14 i år eller fyllde du 13? Det är ju förvisso en skillnad då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PurpleHaze Skrivet 28 September 2010 Rapport Dela Skrivet 28 September 2010 Varför göra en stor sak om att man får rösta eller inte? Kan inte direkt säga att det var någon stor sak att få rösta för första gången. Och jag kände inte direkt att min röst va så viktig. Men visst kan jag samtidigt förstå att man vill rösta. Sen för att hålla sig till topic så måste jag säga att detta är en av de löjligaste sakerna jag har hört. Det finns en anledning till att man inte får göra vissa saker innan man är 18 år gammal. Och anledningen är att man inte är mogen nog till att göra dessa saker. Jag tycker snarare att gränserna ska höjas och absolut inte sänkas. Det är fullkomligt orimligt att man skulle få t.ex. ta körkort när man är 17 år. Speciellt om man är född i slutet på året, då ska man alltså få göra saker mer eller mindre ett helt år tidigare än vad som gäller just nu? Så om någon kan komma med ett vettigt argument till varför det ska sänkas så lyssnar jag gärna. Men jag har svårt att det kommer att ske. Dem enda som vill att gränsen ska sänkas är personer under 18 som inte har tålamod att vänta några extra månader på att ta körkort och gå ut på krogen. Och att polarna får göra vissa saker innan dig själv bara för att dom råkar vara födda tidigare på året är inget argument. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 28 September 2010 Rapport Dela Skrivet 28 September 2010 (redigerat) Förvisso tänkte jag inte på att om man missar valet och fyller 18 strax efter så får man inte rösta förrän man är nästan 22, vilket iallafall kan ses som ett problem.En del av dem kommer få rösta till kyrkovalet och EU valet :) Trots att inte många deltog i t.ex EU valet så är det en viktig grej. Redigerat 28 September 2010 av Ryssfemma Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KuroKaktus Skrivet 28 September 2010 Rapport Dela Skrivet 28 September 2010 Vad tycker ni om att man borde få rösta/få körkort och liknande saker det året man är född, och inte datumet. Jag fyller i november, vilket är väldigt sent. Vid näst, nästa val så får jag inte rösta för att jag fyller för sent, irriterande. Samma sak med moppe, man måste vänta längre än alla andra. Jag vet att det kan bero på att man då är yngre (mindre utvecklad), men 10 månader kan inte skillja så jättemycket. Aja, jag vet inte. Vad tycker ni? Ni får ju börja skolan samtidigt :POch dom som fyller tidigt blir nog sura för ni får köra moped "tidigare" än dom. T.ex en som fyller i januari väntar 15år. Men den som fyller i december väntar 14 år och 1 månad. Då skulle ju den som fyller i januari få köra moppe när han/hon är fjorton. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.