Hoppa till innehåll

Sverigedemokraterna


Mezox
 Dela

Rekommendera inlägg

... du skämtar va?

Det finns inget fall av en positiv mångkulturellt samhälle någonstans i historien. Där man har mångkultur finner man konflikter. Alltid. No exceptions. Vi i väst vill dock alltid skylla det på oss själva, i alla lägen.

 

Jag är dock ivrig på att få ett gott exempel!

Nu antar jag att det här är helt meningslöst eftersom du antagligen menar muslimsk (alternativt icke-europeisk/amerkansk/asiatisk kultur), trots att du säger mångkultur, vilket (som vi alla säkert vet) innefattar allt som inte är ursprungligen svenskt.

 

Allt som inte i grund och botten är svenskt (vilket är typ inget om man tänker efter) är mångkultur. Tänk bort allt som inte ursprungligen kommer från Sverige, så har du ett Sverige utan mångkultur. Jag vet att jag har påpekat det här flera gånger innan, men jag tycker att allt skulle vara så mycket smidigare om folk säger vad de faktiskt menar.

 

I dagens värld är mångkultur nödvändigt och oundvikligt. På medeltiden hade det säkert funkat att bestämt hävda att i Sverige skall vi minsann göra som vi alltid har gjort. Men inte idag.

 

Sedan så är jag rätt intresserad av hur invandringen bidrar till bostadsslöheten/arbetslösheten. På ett djupare plan än "Vi tar in för mycket folk!!!!" då. Som någon nämnde är det komplexa problem.

 

Edit: Och SD vill skicka hem folk såvitt jag vet. Så eh.

 

Edit igen: Min poäng var alltså, sluta använda ordet mångkultur när det är en specifik typ av kultur du menar. Det är som att säga människa när du menar ryss. Förutsatt att det inte är mångkultur i dess riktiga betydelse du menar såklart.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Stor del av invandringen är flyktningar som kommer från krigsdrabbade områden, fattiga områden eller förtryckta områden.
Hur stor del?

 

Good point, har inga säkra siffror på det just nu. Men ska försöka kolla upp det. (Google är ju dock hopplöst, man hittar ingenting -.-). Men well, det förekommer ju helt klart i viss utsträckning.

 

Därför är det vitkigt att satsa på integrationen redan nu, så att man hunnit få in nog invandrare i samhället tills dess att deras arbetskraft blir högst nödvändig.

 

Men Gud...

Låt oss inte bli så långsiktiga att vi tappar bort den verklighet som existerar.

 

Du har väl sagt att vi ska tänka långsiktigt? Återigen ska jag försöka hitta några mer trovärdiga uttalanden om det här, men vad jag fått höra så ska det här kunna bli ett väldigt stort problem framöver som vi måste börja tänka på redan nu. Men som sagt, kan vänta med att framlägga det som argument tills jag (eller någon annan) hittat säkrare källor.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

... du skämtar va?

Det finns inget fall av en positiv mångkulturellt samhälle någonstans i historien. Där man har mångkultur finner man konflikter. Alltid. No exceptions. Vi i väst vill dock alltid skylla det på oss själva, i alla lägen.

Det beror kanske på vad man menar med t.ex. multikulturellt samhälle. Vissa säger att det alltid bildas konflikter när olika folk sammandrabbas. Men detta är ju något helt annat (att olika länder sammandrabbas är väldigt skillt från att olika folk blandas) som jag t.o.m. tror kan lösas med ett mångkulturellt samhälle. Jag försöker ge ett exempel:

 

Det finns två grannländer: land A och land B. Land A har (nästan) endast A-folk och land B har (nästan) endast B-folk. Detta skapar någon slags konkurrens mellan länderna. De två olika länderna känner inte till mycket om varandra och faller då tillbaks på fördommar. Båda länderna känner att de är lite bättre än det andra landet. För whatever liten orsak startar ett krig/en konflikt mellan länderna. Det är då enkelt att skylla detta på "mångkulturen", alltså att olika länder krockar. I min mening så är det motsatsen som är problemet. Hade det bott A-folk i land B och B-folk i land A (och inte i ghetton) så lär de olika folken känna varandra och de lär sog bo tillsammans. Det kanske är ett lite förenklat exempel, men min poäng är att man bara har nytta av att leva med folk från andra kulturer.

 

Jag sammanfattar: När vissa säger att multikulturellt är dåligt syftar de på att det enkelt bildas krig mellan olika länder, men detta är enligt mig inte alls "multikultur" utan snarare än sammandrabbning av två kulturer. Jag tror att många krig kan undivkas om de olika folken bor tillsammans och lär känna varandra (vilket enligt mig är multikultur på riktigt).

 

Förlåt om jag uttryckte mig klumpigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beviljade uppehållstillstånd och registrerade uppehållsrätter

innevarande år. (2010)

 

Asyl - Konventionsflyktingar 1 374

Asyl - Skyddsbehövande 4 627

Asyl - Synnerl ömmande omst 547

Asyl - Tidsbegr tillstånd 37

Kvotflyktingar 1 512

Verkställighetshinder 285

Anhöriga 13 954

Anhöriga till flyktingar 2 283

Arbetsmarknad 15 559

Studerande 11 965

EES-uppehållsrätter 9 489

Adoptivbarn 324

Besök 8 626

Övriga 138

Totalt 70 720

 

En konventionsflykting är "en person som har befogad rädsla av förföljelse på grund av hans/hennes ras, nationalitet, religiös eller politisk uppfattning eller på grund av kön, sexuell läggning eller annan tillhörighet till en viss samhällsgrupp"

"De som inte uppfyller dessa krav kan få uppehållstillstånd som skyddsbehövande enligt kriterier som räknas upp i utlänningslagen. Detta gäller exempelvis den som känner välgrundad fruktan för att straffas med döden eller att utsättas för tortyr eller annan omänsklig behandling. Den som saknar skyddsbehov kan ändå få uppehållstillstånd om det finns synnerligen ömmande omständigheter som är knutna till individens hälsa, anpassning till Sverige och situationen i hemlandet."

 

Kvotflyktingar är folk som "Kvotflyktingar är personer runt om i världen som kommer till Sverige med hjälp av Migrationsverket och FN:s

flyktingorganisation UNHCR, ofta från flyktingläger. Det finns en årlig kvot för hur många som överförs till Sverige."

 

Migrationsverket har mycket kul...

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad ska vi lägga pengarna på, en flyktingpolitik som innebär att många blir segregerade i en tjock klump eller en välfärd där alla kan lyckas och få en trygg framtid?

 

Visst, en invandring kan innebära fördelar, men när den slår tillbaka så blir den mer som en nackdel än en fördel.

 

Kan det här mildra ditt samvete?

 

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____231104.aspx

Redigerat av Sinclair
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mångkultur har aldrig gjort det sämre för människor, särskilt inte för Sverige då mångkulturen har hjälpt.

... du skämtar va?

Det finns inget fall av en positiv mångkulturellt samhälle någonstans i historien. Där man har mångkultur finner man konflikter. Alltid. No exceptions. Vi i väst vill dock alltid skylla det på oss själva, i alla lägen.

 

Jag är dock ivrig på att få ett gott exempel!

 

 

 

Så du menar att den höga matkonsumtionen utanför hemmet som kommer från olika kulturer är dåligt?

Det innebär att mer pengar rullar in till staten och att flera har arbete när sådana platser kommer fram.

Som jag minns har mångkultur aldrig varit något dåligt.

 

Vi lärde oss att potatis är okej att odla i kalla tider av indianerna, araberna förmedlade algebran som spelar en stor roll

i dagens matematikforskningar.. Benämningar på ord har plockats från massa olika språk, idag använder till mestadels av världen det arabiska och indiska nummersystemet. Kameran har en grund ifrån mellanöstern.

 

Även idag brukar invandrare ofta starta eget företag, kolla bara i Årsta, hela industriområdet är överrepresenterade av invandrare. Det brukar innebära att människor som har kontakter från hemlandet binder import och export möjligheter, massa nytt kommer in till Sverige och konsumtionen ökar av dessa varor, det är positiva effekter.

 

Mångkultur bidrar med utveckling, kulturer är en viktig resurs för samhället.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad ska vi lägga pengarna på, en flyktingpolitik som innebär att många blir segregerade i en tjock klump eller en välfärd där alla kan lyckas och få en trygg framtid?

 

Visst, en invandring kan innebära fördelar, men när den slår tillbaka så blir den mer som en nackdel än en fördel.

 

Kan det här mildra ditt samvete?

 

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____231104.aspx

Ah men du, där har vi ju lite tydlig statistik. Så förutom de svenskar som invandrar (hemvändande svenskar kanske de kallas?) så är det irakiska och somaliska invandrare som är de största grupperna. I Irak råder som känt är stor instabilitet fortfarande och som det stod på den länkade hemsidan rådde väpnad konflikt i Somalias huvudstad 2009 och efter att ha googlat lite har jag inte hittat något som tyder på att det ska blivit fredligare idag. Jag ser det som väldigt inhumant att minska på invandringen från dessa platser då de människor som förvägras asyl i Sverige då skickas tillbaka till krig och potentiell livsfara. Mycket problem skulle kanske kunna uppstå i Sverige tack vare invandringen, men det är inte på långa vägar lika allvarligt som de problem som finns i dessa länder just nu.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Observera att antalet invandrare från Irak har minskat med 29%, och antalet svenskar om invandrar till Sverige har ökat.

 

Observera även att vi ger fler uppehållstillstånd till EU/EES-medborgare än till flyktingar. Arbetskraft och studerande får ännu fler.

 

"Massinvandringen som förstör Sverige- När politiker inte kan skrämma folket med global uppvärmning längre."

 

Edit: http://sdharfel.blogspot.com/

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu antar jag att det här är helt meningslöst eftersom du antagligen menar muslimsk (alternativt icke-europeisk/amerkansk/asiatisk kultur), trots att du säger mångkultur, vilket (som vi alla säkert vet) innefattar allt som inte är ursprungligen svenskt.

 

Allt som inte i grund och botten är svenskt (vilket är typ inget om man tänker efter) är mångkultur. Tänk bort allt som inte ursprungligen kommer från Sverige, så har du ett Sverige utan mångkultur. Jag vet att jag har påpekat det här flera gånger innan, men jag tycker att allt skulle vara så mycket smidigare om folk säger vad de faktiskt menar.

 

Jag är så förbannat trött på det där argumentet. Du tål inte att man drar alla över en kam det minsta, dvs en extrempunkt, men ändock så fortsätter du tjata om att när jag talar om ett icke-mångkulturellt samhälle så talar jag om ett samhälle som inte innehåller något från något annat land eller som uppfunnits/byggts någon annanstans? Ja, jag förstår mycket väl att månkultur är mer än bara människor, men du kan väl sluta spela dum och gå efter vad jag faktiskt talar om/menar för en gångs skull?

 

Men okej, jag förtydligar eftersom det tydligen behövs! Det finns inget samhälle, någonstans i historien, som kunnat integrera minoriteter för att undkomma segregation och konflikter mellan FOLK.

Jag skiter fullständigt i dina "franska filmer, asiatiska nudlar, japanska bilar är också mångkultur" argument, för det hör inte till saken. Ja du vill att jag ska verka ha dubbelmoral, skippa det tack.

 

dagens värld är mångkultur nödvändigt och oundvikligt. På medeltiden hade det säkert funkat att bestämt hävda att i Sverige skall vi minsann göra som vi alltid har gjort. Men inte idag.

 

Japp, Sverige skulle inte klara sig något vidare utan de kunskaper och uppfinningar vi en gång i historien fått genom att kommunicera eller plagiera från andra kulturer.

När kommer du inse skillnaden mellan det och ett mångkulturellt samhälle, där man talar om folk med olika ETNICITETER.

Vinner vi kunskap just nu? Jag googlar hellre än att fylla mitt hem med människor från hela världen

 

Sedan så är jag rätt intresserad av hur invandringen bidrar till bostadsslöheten/arbetslösheten. På ett djupare plan än "Vi tar in för mycket folk!!!!" då. Som någon nämnde är det komplexa problem.

 

En familj ska ha en bostad. Vi har inte tillräckligt med bostäder. Kan det i grunden bli enklare att förklara? Arbetslöshet? Ja det kan bli så om man inte behöver samtliga människor. Svårt att förstå det.

 

Edit: Och SD vill skicka hem folk såvitt jag vet. Så eh.

 

Definera "skicka hem"? Bryta sig in i deras hem och skicka dem till valfritt arabland, oavsett om de bott här hela livet?

De vill uppmana till återvandring för de som kan. Är det samma sak enligt dig?

 

Edit igen: Min poäng var alltså, sluta använda ordet mångkultur när det är en specifik typ av kultur du menar. Det är som att säga människa när du menar ryss. Förutsatt att det inte är mångkultur i dess riktiga betydelse du menar såklart.

 

Jag pratar inte om en specifik kultur i form av mat, uppfinningar, filmer och bilar. Jag talar om etniciteter. FOLK.

 

Du har väl sagt att vi ska tänka långsiktigt?

 

Sant, det är långsiktigt att tänka på att fylla sverige med utlänningar i hopp om att de behövs när det blir för många pensionärer om ca 30-50 år.

Det är också idiotiskt.

 

Kortsiktig lösning, något som endast den närmaste tiden fungerar, osäker om det är hållbart i längden

Långsiktig lösning, något som inte nödvändigtvis är bäst JUST NU men som garanterat är bättre i längden.

 

I min mening så är det motsatsen som är problemet. Hade det bott A-folk i land B och B-folk i land A (och inte i ghetton) så lär de olika folken känna varandra och de lär sog bo tillsammans.

Och vi ser ju hur bra det funkat. Allt blir bra bara vi förutsätter att det inte blir några getton!

 

EDIT: Men okej, eftersom det är ett helt otänkbart att sänka invandringen till en nivå där vi faktiskt kan integrera folk, vad föreslår ni? Jag säger att en sänkt invandring under en period skulle tillåta oss att göra det bättre för alla, genom att möjliggöra att de som är fast i getton att ta sig ur dessa, istället för att få mer sällskap.

Vad? Kan någon presentera en lösning som inte är helt baserad på naiva fantasier?

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och vi ser ju hur bra det funkat. Allt blir bra bara vi förutsätter att det inte blir några getton!

Många problem med invandring är ju sammanbundna med ghetton, så det är inte direkt dumt att motarbeta dem (alltså motarbeta att det bildas ghetton).
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...