Hoppa till innehåll

Sverigedemokraterna


Mezox
 Dela

Rekommendera inlägg

Om man inte klarar av den flyktingpolitik som man har valt att följa, där Sverige är ett exempel, så borde man stanna av och se vad man kan göra för att skapa den ordning som behövs.

Man bör alltid se över problem som uppstår. Men frågan är om invandringen verkligen är ett så stort problem när det kommer till kritan. Skulle tro att det finns betydligt större ekonomiska fällor i Sverige än invandringen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det nu är problem med det, så lär det ju krävas lösningar. Men jag ställer mig väldigt kritisk till att det skulle vara minskat intag av invandrare som är den enda eller bästa lösningen. Det kan orsaka oväntade problem också att göra så, sådana som inte finns nu, som exempelvis om X antal år då andelen pensionärer kommer vara så stor att de som kan ta hand om dem är för få. Då behöver vi invandring om vi ska kunna erbjuda en äldrevård att tala om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är överbefolkning totalt sett på vår jord, det är ett stort problem där antalet människor nog mycket riktigt är orsaken. Men lokalt i Sverige har vi inte alls överbefolkning, snarare tvärtom. Det problem vi har med vår befolkning handlar om att vi har alltför många äldre, vilka bara kommer öka i antal snabbare än våra barn växer upp och blir arbetsdugliga. Om nu inte de svenskfödda räcker till för att ta hand om våra äldre, borde väl invandringen vara ett utmärkt sätt att få in den extra arbetskraft som behövs?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En sådan naiv syn på samhället...

 

Om du inte märkt det, har vi ett växande problem med bostadsbrist och arbetslöshet?

Arbetslösheten beror inte på att vi har för få arbetare, utan att vi har en brist på ARBETEN att ERBJUDA.

Vi har bostadsbrist som drabbar i synnerhet folk i min ålder, studenter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spara på nedlåtenheten, tack. Vare sig den är berättigad eller inte gör den mig inte precis mer benägen att lyssna på dig.

 

Bostadsbrist och arbetsbrist varierar mycket på var man bor, det finns allt de ställen i Sverige där man kan få plats med fler människor och hitta jobb åt dem. För nog finns jobb, pröva söka lite på exempelvis Monster.se så hittar man massvis av annonser. Alla jobb är inte tillgängliga för alla, som sagt beror det på var man bor men också på ens utbildning, men att det skulle finnas brist på arbeten att erbjuda överhuvudtaget har jag svårt att se. Sen så är ju just arbetslösheten en stor valfråga och båda blocken har sina metoder för att lösa det, så man kan ju hoppas på en vidare förbättring av läget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så hur går detta ihop, exakt?

Vi har en massa arbetslösa i Sverige, både svenskar och utländska. Vi har även stora problem med bostadsbrist.

Vi ökar även antalet människor i landet med 100,000 per år.

 

Säg till när du ser problemet.

 

Detta handlar inte om dig personligen, men jag är så förbannat trött på att höra om hur vi ska låtsas att vi kan fortsätta detta ohållbara ekonomiska självmord i vår situation.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Felet är inte antalet människor, utan distributionen och integrationen av människorna. Sverige skulle lätt kunna ta in ännu fler flyktingar om man slutade trycka ihop alla i Rosengård, samt arbetade bättre på att få ut dom i arbete/utbildning och ser till att det verkligen lönar sig att arbeta. Skillnaden mellan att inte arbeta och att göra det, även om man har ett jobb som inte är särskilt bra betalt skall vara milsvid. Förutsatt att man inte kan arbeta (handikapp, skada, hög ålder osv) såklart.

 

I Sverige norr om Stockholm finns ju typ lite granar och någon björn. Om man började skicka flyktingarna till Sundsvall, Umeå, Karlstad osv istället för att trycka ihop dom i Göteborg/Stockholm/Malmö så tror jag att bara det skulle hjälpa situationen lite faktiskt. Förhoppningsvis så kommer en framtida alliansregering fortsätta att skapa fler arbetstillfällen samt lösa bostadsbristen. Bostadsbristen bland unga beror förövrigt på att det endast är ett/ett fåtal företag som har rätt att bygga studentlägenheter. I Göteborg har vi SGS. Det finns företag som vill bygga, men (s) som har makten i Göteborg vill inte ge dom tillstånd.

 

Förhoppningsvis så blir vi av med sossarna i det kommande valet dock!

 

 

När arbetslöshet/bostadsbrist uppkommer så är inte lösningen att skicka ut folk för att få en folkmängd som passar antalet arbeten/bostäder. Lösningen är att skapa fler arbeten/bostäder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En sådan naiv syn på samhället...

 

Om du inte märkt det, har vi ett växande problem med bostadsbrist och arbetslöshet?

Arbetslösheten beror inte på att vi har för få arbetare, utan att vi har en brist på ARBETEN att ERBJUDA.

Vi har bostadsbrist som drabbar i synnerhet folk i min ålder, studenter.

Den finns ju massor med anledningar till att vi har bostadsbrist och arbetslöshet förutom invandring. Tex bostadspolitiken som lett till att bostadsrätter och skrytbyggen byggs i första hand eftersom att man tjänar mer på att göra det. Vem har mycket pengar att betala bostad med? Inte studenter. Vem har? Äldre högavlönade personer, som inte vill ha hyresrätter utan hellre fina bostadsrätter. Alltså bygger byggföretagen hellre en fin bostadsrätt istället för flera hyresrätter, de tjänar mer på det. Bostadspolitiken och det kapitalistiska systemet i sin helhet är mycket större bovar i bostadsbristsammanhanget än invandringen.

 

Många kvalificerade yrkesarbetare invandrar till Sverige och de tar yrken som annars skulle vara underbemannade, tex undersköterskor. Det finansiella systemet bidrar också till arbetslöshet, eftersom att mycket pengar och resurser läggs på aktiehandel och bara flytta befintliga värdepapper och egendomar. Företag köps av datorer ena sekunden och säljs till ett högre värde nästa. Sådana investeringar hade ju istället kunnat läggas på produktion av verkliga produkter (vilket ger arbete), men det är inte lika lönsamt för de som hållet i kapitalet så detta sker inte.

 

Det jag menar är att det bostadsbrist och arbetslöshet är två MYCKET komplexa problem som inte kan lösas enbart genom begränsad invandring. Den som säger detta spelar endast på folks inneboende främlingsfientilighet och fördomar, de skapar en förenklad bild av verkligheten där allt är svart eller vitt, vilket är mycket farligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...