Mezox Skrivet 25 November 2010 Rapport Dela Skrivet 25 November 2010 (redigerat) Tänkte starta en tråd där man skriver tankenötter eller matematiska kluringar som andra ska försöka komma med lösningar på.Poängen är inte att man ska komma med "vanliga" matteuppgifter och helst inte sådana som kräver för mycket matte.Om ni vill kan ni ge extra info med uppgiften. T.ex. svårighetsgrad och vilken matte man bör kunna.Jag kan börja med en rätt så enkel uppgift (nästan utan några matematikkrav):Kalle vill ha två par blå strumpor men lampan är sönder så att han inte kan se något. I en låda vet han att han har 10 röda, 8 gula och 12 blå strumpor. Hur många strumpor måste han ha ta för att med säkerhet ha fått minst ett par (alltså två st) blå? Redigerat 1 April 2013 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dezen Skrivet 25 November 2010 Rapport Dela Skrivet 25 November 2010 19 stycken. Varmt om fötterna dock. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rammus Skrivet 25 November 2010 Rapport Dela Skrivet 25 November 2010 19 stycken. Varmt om fötterna dock.Jag kom fram till 20? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dezen Skrivet 25 November 2010 Rapport Dela Skrivet 25 November 2010 (redigerat) 19 stycken. Varmt om fötterna dock.Jag kom fram till 20? Om det bara finns 18 som inte är blåa så räcker det ju med 19? :P EDIT: Detta är ju iofs baserat på att han har sina strumpor sorterade i par, annars får han skylla sigsjälv. Redigerat 25 November 2010 av Dezen Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rammus Skrivet 25 November 2010 Rapport Dela Skrivet 25 November 2010 (redigerat) 19 stycken. Varmt om fötterna dock. Jag kom fram till 20? Om det bara finns 18 som inte är blåa så räcker det ju med 19? :P EDIT: Detta är ju iofs baserat på att han har sina strumpor sorterade i par, annars får han skylla sigsjälv. Jo EDIT: Tar han 19 stycken så kanske han bara får 1 blå? Redigerat 25 November 2010 av ZnK Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 26 November 2010 Rapport Dela Skrivet 26 November 2010 (redigerat) 20 stycken. 18 st röda och gula. Sen 2 blå strumpor. Jacob och Tomas cyklar med konstant hastighet. Jacob cyklar i 23 km/h och Tomas i 27 km/h. Hur snabbt cyklar Tomas förbi Jacob? Redigerat 26 November 2010 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dezen Skrivet 26 November 2010 Rapport Dela Skrivet 26 November 2010 19 stycken. Varmt om fötterna dock. Jag kom fram till 20? Om det bara finns 18 som inte är blåa så räcker det ju med 19? :P EDIT: Detta är ju iofs baserat på att han har sina strumpor sorterade i par, annars får han skylla sigsjälv. Jo EDIT: Tar han 19 stycken så kanske han bara får 1 blå? Ah, tänkte lite fel, my bad. @Vitdom. 27km/h Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 26 November 2010 Rapport Dela Skrivet 26 November 2010 @Vitdom. 27km/hStämmer, fast nu menade jag relativt till Jacob. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rammus Skrivet 26 November 2010 Rapport Dela Skrivet 26 November 2010 @Dezen: Inga problem, alla tänker fel ibland. Bah, mer! Kul att sitta och tänka lite på kvällarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 26 November 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 26 November 2010 Behöver inte heller några speciella matematikkunskaper men kan vara lite småklurig om man är ovan: 5 personer träffas. Alla skakar hand med alla andra exakt en gång var. Hur många handskakningar blir det totalt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rullis Skrivet 26 November 2010 Rapport Dela Skrivet 26 November 2010 Räknade om det där några gånger. 10 får det bli! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hivee Skrivet 26 November 2010 Rapport Dela Skrivet 26 November 2010 @Vitdom. 27km/hStämmer, fast nu menade jag relativt till Jacob. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.