Hoppa till innehåll

Rökning


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 154
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Men när man försöker ta sig ur beroendet.

Gäller det då att inte röka alls?

Ungefär som att man försöker sluta röka, så kan man tänka "Äsch, jag har jobbat så hårt, så jag kan ta en cigg" och vvips så är man tillbaka på ruta ett?

Många tror att trappa ner hjälper, det ändå som hjälper är dock att sluta helt och hållet. En per dag eller feströka funkar inte. Om man bara slutar helt och hållet så funkar det! :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Många tror att trappa ner hjälper, det ändå som hjälper är dock att sluta helt och hållet. En per dag eller feströka funkar inte. Om man bara slutar helt och hållet så funkar det! :)

Men jag undrar om det är farligt för äldre att sluta röka.

För min faster sa att om man har rökt i mer än 30-40år, så är det livsfarligt att sluta tvärt.

Stämmer det?

 

Isåfall, ska man trappa ner lite i taget istället?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har alltid tänk att trappa ner hjälper oavsett vilken substans kroppen har sug efter (lite svårt med vatten och luft kanske). Om man gör det smått nog borde inte kroppen känna av det. Att ta 1 cigg mindre per vecka eller nåt sådant. Menade du att detta inte funkade Lynott?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har alltid tänk att trappa ner hjälper oavsett vilken substans kroppen har sug efter (lite svårt med vatten och luft kanske). Om man gör det smått nog borde inte kroppen känna av det. Att ta 1 cigg mindre per vecka eller nåt sådant. Menade du att detta inte funkade Lynott?

Det funkar verkligen inte. Ska man sluta ska man sluta cold turkey.

Har flera gånger försökt sluta snusa genom att ta en snus per dag, blev två snus per dag och sen helt plötsligt så sitter man på ett lan och snusar en dosa på en natt.

 

Funkar säkerligen för vissa men skulle tro att det bästa är att bara härda ut det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det funkar verkligen inte. Ska man sluta ska man sluta cold turkey.

Har flera gånger försökt sluta snusa genom att ta en snus per dag, blev två snus per dag och sen helt plötsligt så sitter man på ett lan och snusar en dosa på en natt.

 

Funkar säkerligen för vissa men skulle tro att det bästa är att bara härda ut det.

Nu röker jag inte visserligen, men jag skulle väl ändå tro att det är rätt individuellt för vad som funkar? Vissa gör på ett sätt, och vissa på ett annat. Inget sätt är nödvändigtvis bäst.

 

Dock så hade jag nog personligen klarat att bara sluta helt bäst. På med locket bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Men när man försöker ta sig ur beroendet.

Gäller det då att inte röka alls?

Ungefär som att man försöker sluta röka, så kan man tänka "Äsch, jag har jobbat så hårt, så jag kan ta en cigg" och vvips så är man tillbaka på ruta ett?

Folk som unnar sig en cigarett för att dem känner sig "duktiga" för att dem inte har rökt på 2 veckor är fan det sorgligaste som finns. :D

"Svårt att ta sig ur ett beroende" existerar inte, det är bara patetiska ord från en svag individ som inte klara av det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu röker jag inte visserligen, men jag skulle väl ändå tro att det är rätt individuellt för vad som funkar? Vissa gör på ett sätt, och vissa på ett annat. Inget sätt är nödvändigtvis bäst.

 

Dock så hade jag nog personligen klarat att bara sluta helt bäst. På med locket bara.

Förvisso, ja. Det beror självklart hur länge man har rökt eller snusat. Har man inte rökt speciellt länge kan nog nedtrappning fungera. Nedtrappning som metod kan fungera om man har bra självkontroll och är väldigt seriös. Det funkar inte med, "nu ska jag bara ta två cigg per dag".

 

Om man trappar ner så kommer alltid möjligheten finnas där, man kommer alltid ha ett ciggpack i fickan, ifall att. Slutar man helt så har man inget att kunna dras till.

 

Ska man banta så sitter man inte precis med en kladdkaka framför nosen och tänker "jag ska BARA äta en tiondel utav den".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska man banta så sitter man inte precis med en kladdkaka framför nosen och tänker "jag ska BARA äta en tiondel utav den".

Jag ser inget fel i det. Ifall man vanligtvis äter mycket kladdkaka, så kan man börja äta mindre. Jag bestämde mig en gång för att äta mindre godis och det har fungerat bra, äter då och då om jag känner för det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser inget fel i det. Ifall man vanligtvis äter mycket kladdkaka, så kan man börja äta mindre. Jag bestämde mig en gång för att äta mindre godis och det har fungerat bra, äter då och då om jag känner för det.

Det jag ville få fram var att, har man en ätstörning så är oddsen inte speciellt stora att man inte äter upp en kladdkaka om man har den framför sig. Sen är det knappast samma sak med att man ska sluta äta godis då jag tvekar på att du har haft ett problem med godis, 300kg på dödsbädden och måste sluta käka godis.

 

Det är som att säga, jag har rökt två cigg (är helt h00ked) och jag slutade direkt när jag kände för det :S

 

Något man också kan göra om man inte vill trappa ner och inte sluta direkt är att leta saker som ersätter nikotinkicken, när min kusin slutade snusa gick han upp 7kilo pga. all onyttig mat samt godis han ersatte snusen med. Varje gång han kände ett nikotinsug tog han en kexchocklad eller hällde i sig tonvis med kaffe.

 

Likadant som när man vill gå ner i vikt kan man börja snusa/röka för att sänka sin aptit.

Redigerat av Lynott
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...