Hoppa till innehåll

Dator...

MrFr3drik

Rekommendera inlägg

Ljug inte, en att ha sitt OS på en SSD gör en enorm skillnad.

Ska man skaffa SSD så ska man skaffa minst 100gb. DÅ lönar det sig att skaffa SSD. Eftersom att då får du plats med ännu mer. bara ett exempel, vi sägeratt du installerar WOW + OS + något annat spel på ett 36gb SSD, hur mycket plats har du då kvar? jo, ungefär 5-12 GB kvar... detta är ganska lite om man ska spela många spel.

Och i hans paket lär han inte behöva SSD på ett tag. + att SSD:n som redan är där tar Ganska mycket i budgeten.

Så om man ska skaffa SSD, ska du ha minst 100GB enligt mig. Annars så räcker det med en 1TB HDD.

Svårt med källor på livslängd eftersom alla tester fokuserar på prestanda men recensioner och annat eller hör med folk som byggt datorer länge, bara på inet finns det några med snabbt rasade samsung diskar.

Allt jag säger är, WD håller väldigt mycket högre kvalité än Samsung, du kan fråga vem som helst som är kunnig och dom lär hålla med. Givetvis är inte samsungdiskarna heller dåliga, men har man stor budget ser jag ingen anledning till att inte betala 200kr mer och ha sin data säker i flera år till.

Har ett par WD's hushållet, både externa och interna och den äldsta är runt 7-8 år och alla andra går som klockor.

Fortfarande inte STOR Skillnad...

Redigerat av QuinnoX
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 58
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Mellan kvalitén på WD och Samsung? Oja.

Angående SSD's så håller jag inte med dig heller.. 32-60GB får du plats med os + rätt mycket spel på och man behöver ju inte ha alla sina spel på ssdn, bara dom man spelar ofta. Att lägga ut för mycket pengar på SSD's känns dumt eftersom dom har så varierande livstid, inga har hittills hållit särskilt länge... Vissa blir också långsammare med tiden de används också, fortfarande ganska ny teknik helt enkelt så det känns dumt att investera stora summor i det enligt mig.

Redigerat av Collez
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska man skaffa SSD så ska man skaffa minst 100gb. DÅ lönar det sig att skaffa SSD. Eftersom att då får du plats med ännu mer. bara ett exempel, vi sägeratt du installerar WOW + OS + något annat spel på ett 36gb SSD, hur mycket plats har du då kvar? jo, ungefär 5-12 GB kvar... detta är ganska lite om man ska spela många spel.

Har en 64gb, har W7 Ultimate och ett par spel och har fortfarande ganska mycket minne kvar. Ett spel tar inte 30GB.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har en 64gb, har W7 Ultimate och ett par spel och har fortfarande ganska mycket minne kvar. Ett spel tar inte 30GB.

WoW tar 25GB, vilket är väldigt nära 30GB. Så det beror också på vilka spel han ska spela. Liksom operativsystemet tar kanske 20GB (är inte helt säker) och då får du inte plats med mycket mer än det på en 32 gig SSD. Så jag kan faktiskt hålla med QuinnoX där att om man ska lägga pengar på en SSD bör man iaf minst ta en 64GB.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

WoW tar 25GB, vilket är väldigt nära 30GB. Så det beror också på vilka spel han ska spela. Liksom operativsystemet tar kanske 20GB (är inte helt säker) och då får du inte plats med mycket mer än det på en 32 gig SSD. Så jag kan faktiskt hålla med QuinnoX där att om man ska lägga pengar på en SSD bör man iaf minst ta en 64GB.

Har inte kört wow på ett tag men för mig var laddtiderna enormt korta, varför vill man ha SSD till WoW? Bara undrar.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mellan kvalitén på WD och Samsung? Oja.

Angående SSD's så håller jag inte med dig heller.. 32-60GB får du plats med os + rätt mycket spel på och man behöver ju inte ha alla sina spel på ssdn, bara dom man spelar ofta. Att lägga ut för mycket pengar på SSD's känns dumt eftersom dom har så varierande livstid, inga har hittills hållit särskilt länge... Vissa blir också långsammare med tiden de används också, fortfarande ganska ny teknik helt enkelt så det känns dumt att investera stora summor i det enligt mig.

Okej jag ger mig <_<... var värt ett försök med argument, suger på det...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och i hans paket lär han inte behöva SSD på ett tag. + att SSD:n som redan är där tar Ganska mycket i budgeten.

Så om man ska skaffa SSD, ska du ha minst 100GB enligt mig. Annars så räcker det med en 1TB HDD.

Behöver inte va så, SSD ska ha lagrad data som är första prioritet, vilket är OS och spel du spelar dagligen.

I genomsnitt har en person 2 aktuella spel som han spelar dagligen, jag själv håller med till 1 oftast ibland 2 för att

inte dra ut så mycket på spelet, annars tröttnar man ju fort.

Har inte kört wow på ett tag men för mig var laddtiderna enormt korta, varför vill man ha SSD till WoW? Bara undrar.
Kan vara väldigt långa laddningstider, samt känns spelandet mer behagligt då datorn ska ladda upp flera karaktärer t.ex om du loggar in mitt i rush hour i SW t.ex. Som vilket annat spel som helst med anledning till att köpa SSD, jag själv skulle gjort det för OS skull, men tycker SSD är det sista man ska tänka på i prestanda, då det är dyrt idag per GB.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Laddtiderna är oftast korta, ja. Men det var bara ett exempel på ett spel som nästan tar 30GB utrymme. Finns säkert personer som har WoW på en SSD. Redigerat av RestInSleaze
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kom på en till sak...

Det står på moderkortet:

Hastighet: 1333/1066/800MHz, 1600/1800/2133 (OC)

Kan man ha 1600MHz eller måste man ha 1333MHz?

Och vad betyder det där sista? (1600/1800/2133 (OC))

Funderar även på om man ska ta 900w eller 650w om jag hade tänkt kö crossfire i framtiden. Eller behövs inte det?

Moderkortet är ju crossfire kompatibelt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/192420/2011-02-10

Redigerat av MrFr3drik
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror ju på om ditt moderkort BARA stödjer 1333mhz.

Och det dära med OC på slutet, det tror jag att det har något med överklockning att göra...

Crossfire är väll när man kör på två grafikkort? Då tror jag inte att det äns går att ha 650w. Om du ska köra i framtiden crossfire, kör då på högre :o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...