Apakalsong Skrivet 29 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2011 Ja i just det här fallet, det är det vi försöker komma fram till.Enligt min mening är det fel att få in ett tje-ljud i substitute, någon som disagreear?Lika mycket fel som att få in ett ch-ljud i met IMO. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 29 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2011 Om du vill tala korrekt engelska är det ju fel. Om du inte har problem med lite slang/dialekt är det väl acceptabelt. Antar väl att jag lägger väldigt tung betoning på "t" innan jag går vidare till "you". Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 29 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2011 Det är inget tje (eller sche/sh för den delen)-ljud i varken met eller substitute. Met= ˈmɛtʰ Substitute= ˈsʌbstɪˌtut De ljuden ni talar om skrivs som ʃ i fonetisk skrift. Exempelvis; tʃɛloʊ= Cello ʃeɪp= Shape ʃʊɡɹ̩= Sugar ʃɛl= Shell Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 29 Mars 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2011 (redigerat) Nej, jag menar inte riktigt det man har i shell, shape eller sugar. Jag skrev "substitute" i youtube och klickade på det första som kom upp. Jag menar det han här sjunger vid ungefär 0:25 : Ett annat exempel (hittat på samma sätt) runt 1:05 : http://www.youtube.com/watch?v=CuahZj0vcmY...feature=related Det känns som att det är lite vardagsspråk utvecklat för att det är enklare att säga när man har ett t följt av något som liknar j-ljudet. Redigerat 29 Mars 2011 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 29 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2011 (redigerat) Det är fortfarande inget sh/sch/tj-ljud. Den fonetiska skriften jag skrev innan kan skrivas ut som suhb-sti-toot eller -tyoot. Om det är ett sh/sch/tj-ljud du vill ha så uttalas det som i shell, sugar eller cello. Prova att sätt in sch-ljudet från shell i substitute. Låter jättekonstigt. Sjukt bra låt förövrigt. Redigerat 29 Mars 2011 av Guggo Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Poesi Skrivet 30 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 30 Mars 2011 Att enbart ordet "get" inte har tje-ljud var ju redan konstaterat, grejen är att "get you", om man säger det snabbt och beroende på ens dialekt, kan innehålla ett tje-ljud. Sjukt bra låt förövrigt. indeed. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 30 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 30 Mars 2011 Ni lär öva på uttal, seriöst ._. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 31 Mars 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 31 Mars 2011 Jag sa inte att det var ett sh-ljud. Jag sa ch som i chair. eller chest match catch fetch hatch check channel o.s.v. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 31 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Mars 2011 Jaha. Nej, något sådant ljud finns inte heller. tʃɛr= Chair mætʃ= Match kætʃ= Catch ch skrivs som tʃ, vilket vi alltså inte har i något av orden. Angående att "met you" can få ett ch-ljud om man säger dom snabbt och med dialekt, så är det visserligen sant men jag kan lägga in ett "Zzzzz"-ljud i ordet banan och påstå att min dialekt är sådan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 31 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Mars 2011 Det är helt omöjligt att få "How I meCH your mother" av misstag Om något när man säger det snabbt blir det något i stil med Ho'wa'mettyu'muther Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dellonen Skrivet 31 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Mars 2011 Som jag har förstått det så är det inte How I mech your mother dom säger heller utan övergången från met till your, då kan ett ''ch'' ljud framkomma. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 31 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Mars 2011 Ja, anledningen till det är övergången från t till y. Ungefär samma grej som i "tja". Y uttalas med ett ljud liknande j, och tj (kan) uttalas om che. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.