Hoppa till innehåll

När Slutar Man Växa? (på Längden Alltså)


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

Tycker inte att man ska lägga sådan vikt på att träningen skulle påverka din tillväxt.

Det är lika ologiskt för mig som när man säger "det beror på hur långa dina föräldrar är".

???

 

Skojar du? Det har ju jättemycket att göra med hur långa föräldrarna är?

 

Träning kan såklart också påverka. De som styrketränar mycket tidigt brukar faktiskt bli kortare enligt min erfarenhet. Kroppen satsar på att bygga muskler istället för längd då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

???

 

Skojar du? Det har ju jättemycket att göra med hur långa föräldrarna är?

 

Träning kan såklart också påverka. De som styrketränar mycket tidigt brukar faktiskt bli kortare enligt min erfarenhet. Kroppen satsar på att bygga muskler istället för längd då.

Nej, jag skämtar inte, vad fick dig att tro det?

Jag har det riktigt svårt att se hur ens föräldrars längd skulle påverka ens egen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du förkastar alltså allt vad gener och anlag heter?

Jag tror mer han menar att det har inte så mycket med saken att göra, men visst påverkar det.

 

Som ett exempel, min far är strax över 170, medan hans söner är minst 190. Mödrarna är inte längre än 170 de heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker inte att man ska lägga sådan vikt på att träningen skulle påverka din tillväxt.

Det är lika ologiskt för mig som när man säger "det beror på hur långa dina föräldrar är".

Ju mer du anstränger sig så utsöndrar hypofysen mer tillväxthormon. Det är även en myt om att styrketräning skulle få en att stanna i längden, nästan bara folk i Sverige som dallar runt med den teorin. Sen kan föräldrarnas gener även påverka din längd, det är inte 100% på det men det kan. Ser familjer varje dag där alla är identiskt långa.

 

Dock när man blir äldre runt 25års åldern är tillväxthormon nästan endast effektiv för fettförbränning.

Redigerat av Ryssfemma
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är inte så påläst inom genetik men det jag vet är ju att man ärva recessiva gener, dvs gener som legat i skymundan och hoppat över någon generation. Man kan därför få t.ex sin farfars, morfars eller kanske gammelgammalfarfars längd. Nästan alla känner väl någon som har korta/medellånga föräldrar men som blivit närmare två meter själva :)

Kan ha fel gällande recessiva gener, är mest min egna teori.

 

Fast dock har medellängden ökat i Sverige. Från 1850 då den låg på 168 tills idag på ~180(även om jag själv tycker att den verkar högre). Vilket beror väl mest på bättre levnadsstandard.

Så äter man och tränar bra borde man kunna öka någon cm gentemot sina föräldrar, utan att ärva några andra anlag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går lite offtopic, finns det någon chans att jag redan kan ha slutat växa?

 

Jag är 182cm. När jag var kring 11 år och började komma in i puberteten så växte jag otroligt mycket fram till sommaren förra året, sen dess har jag inte växt en cm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, har läst alla inlägg, men det blir lite mycket att citera eftersom jag vill svara på alla, så jag svarar i helhet. Men tack för svaren.

 

Jag har kommit typ nånstans i puberteten och jag växte ganska mycket förut. I femman var jag 160 cm (vårterminen) men i sexan jag var väl kanske på 170... nej jag vet inte men jag har vuxit 14-15 cm på två år, men jag har varit 174 ganska länge så.

 

Mina pappa är 175, min mamma är 173 och jag är någonstans mellan dem. Om ni vill veta så är storasyrran 171, och storebrorsan 180.

 

Jag äter väldigt mycket, fyra mål per dag, äter sällan skräpmat eller småäter, men väl vid målen äter jag mig mätt och glad. Tränar gör jag basket 2,5 h/veckan varav 1 h fys, dock har jag missat ganska mycket av de senaste lektionerna, men jag rör på mig tillräckligt mycket hoppas jag.

Men Rapmotex du vet Yao Ming? Hans föräldrar var de längsta i Kina och blev tvingade av staten att gifta sig och få ett barn så Kina skulle få en ny basketspelare. Han blev vääääldigt lång.

 

Rapmotex, 176-177 sa du. Jo, visst jag vet att det är bra, men jag skulle väldigt gärna vilja vara 180. 180 låter riktigt bra... min drömlängd. Ni kanske tycker jag är skum, men jag gillar att vara lång :D

Men självklart, blir jag inte så lång går ju inte hela världen under, och jag skulle inte ta massa anabola steroider eller sträcka ut mig eller något bara för att få bli tre centimeter längre när man redan är ganska lång...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går lite offtopic, finns det någon chans att jag redan kan ha slutat växa?

 

Jag är 182cm. När jag var kring 11 år och började komma in i puberteten så växte jag otroligt mycket fram till sommaren förra året, sen dess har jag inte växt en cm.

Du kan mycket väl växa någon cm till. ;)

 

Var själv 1.78 i 7an då jag hade gått igenom min "växpeak", var fortfarande lika lång i 2 år tills jag växte några cm, hamnade då på 182. Idag är jag 17 och går 2an på gymnasiet å har växt 3 cm sen i somras. Är nu 185.

 

Så här ser växkurvan ut för en som kommer i puberteten som 13-14 åring som kille och 11-12 som tjej.

Kan själv säga att den har stämt väldigt bra överens med mig.

 

Redigerat av Ohm
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, har läst alla inlägg, men det blir lite mycket att citera eftersom jag vill svara på alla, så jag svarar i helhet. Men tack för svaren.

 

Jag har kommit typ nånstans i puberteten och jag växte ganska mycket förut. I femman var jag 160 cm (vårterminen) men i sexan jag var väl kanske på 170... nej jag vet inte men jag har vuxit 14-15 cm på två år, men jag har varit 174 ganska länge så.

 

Mina pappa är 175, min mamma är 173 och jag är någonstans mellan dem. Om ni vill veta så är storasyrran 171, och storebrorsan 180.

 

Jag äter väldigt mycket, fyra mål per dag, äter sällan skräpmat eller småäter, men väl vid målen äter jag mig mätt och glad. Tränar gör jag basket 2,5 h/veckan varav 1 h fys, dock har jag missat ganska mycket av de senaste lektionerna, men jag rör på mig tillräckligt mycket hoppas jag.

Men Rapmotex du vet Yao Ming? Hans föräldrar var de längsta i Kina och blev tvingade av staten att gifta sig och få ett barn så Kina skulle få en ny basketspelare. Han blev vääääldigt lång.

 

Rapmotex, 176-177 sa du. Jo, visst jag vet att det är bra, men jag skulle väldigt gärna vilja vara 180. 180 låter riktigt bra... min drömlängd. Ni kanske tycker jag är skum, men jag gillar att vara lång :D

Men självklart, blir jag inte så lång går ju inte hela världen under, och jag skulle inte ta massa anabola steroider eller sträcka ut mig eller något bara för att få bli tre centimeter längre när man redan är ganska lång...

Hjälper det om jag säger att man inte riktigt ser någon större skillnad på en som är 1.80 och en som är 1.77? ;)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...