Ceto Skrivet 28 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 28 Juli 2011 (redigerat) Tjenare jag har precis byggt ihop en helt ny dator, men den är seg märkte jag, och det ska datan inte vara. Datans innehåll: Chassi: NZXT Tempest Evo Moderkort : Asus P7H55 Processor : Intel Core i3 3.07, 4-kärnor RAM : Crosshair 4x2 ( 8GB ) 1333 MHz Grafikkort : Sapphire Radeon HD 6790 DDR5 1GB Nätagg : XFX 650w Hårddisk : WD 1TB 64 Cahceminne -------------------------------------------------------- OS : Windows 7 Ultimate x64 Virusprogram : Eset Nod32 Antivirus 4, aktiverad. --------------------------------------------------------- Kör med CCleaner och Registry Mechanic ofta. Datan är använd 5 dar. --------------------------------------------------------- Problem : Datan fastnar ibland, ( Vet ej varför ) AMD grafikkort har återställts, Spelet fastnar och grafikdrivurutinerna startar om. Datan fastnar helt och hållet skärmen blir svart, tangentbord eller mus fungerar inte vid det tillfället. Måste då hålla i power knappen och stänga av den, sedan sätta på den igen. Jag spelar cs, och ibland när jag tabar ner och går tillbaka till spelet och joinar en server fastnar CS. --------------------------------------------------------- Hoppas det finns någon lösning. Jag funderar på om jag har kopplat fel tror inte jag har kopplat fel då datan fungerar. Om jag nu hade kopplat fel så tror jag nog inte datan hade fungerat överhuvudtaget. Tack på förhand. MVH Ceto. Redigerat 28 Juli 2011 av Ceto Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CeZ Skrivet 28 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 28 Juli 2011 Först och främst så är din processor en core i3 har den omöjligt 4 kärnor, antingen är det en i5 eller så har den två. För övrigt så måste jag fråga, jordade du dig när du satte ihop den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Luxaxix Skrivet 28 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 28 Juli 2011 Steg 1: Avinstallera virusskyddet och installera inte virus.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MentalogisT Skrivet 28 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 28 Juli 2011 Problem : Datan fastnar ibland, ( Vet ej varför )AMD grafikkort har återställts, Spelet fastnar och grafikdrivurutinerna startar om.Datan fastnar helt och hållet skärmen blir svart, tangentbord eller mus fungerar inte vid det tillfället. Måste då hålla i power knappen och stänga av den, sedan sätta på den igen.Jag spelar cs, och ibland när jag tabar ner och går tillbaka till spelet och joinar en server fastnar CS. Vi hade samma problem på vår gamla data, vi skickade in den på service och det var ett fel med Windows och grafikkortet. Du bör kolla upp det där, iallafall ringa till support. Steg 1: Avinstallera virusskyddet och installera inte virus..Nod32 är ett jävligt bra virusskydd. Inget virus i det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Luxaxix Skrivet 28 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 28 Juli 2011 Nod32 är ett jävligt bra virusskydd. Inget virus i det.Not my point.. lol. Varför tror alla att Virusskydd är något man måste ha? Virusskydd är till för mormor och andra ovana datoranvändare som inte har en aning om vad de håller på med.Har kört utan virusskydd i säkert 8 månader, har bara fått positiva upplevelser än, snabbare dator, snabbare uppstarter, inga pop-up fönster etc. Så sålänge du inte laddar ner virus behöver du inget som skyddar mot virus. Självklart behöver företag och andra mer utsatta datorer skydd i form av brandvägg m.m. för att avvärja enkla hackerattacker. Dock finns det inget som stoppar en riktigt duktig hacker så det är lika bra att lämna dörren olåst så han inte bryter upp den om man säger så. (När USAs försvarsmakt blir hackade så inser man läget..) Nu ber jag om ursäkt ifall inlägger riktades lite väl personligt, var inte min avsikt, utan syftade mest på den allmäna bilden av anti-virusprogram. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 29 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 (redigerat) Det låter som överhettningsproblem. Har du fläktar och applicerat kylpasta mellan CPU:n och kylflänsen? Har du konfigurerat BIOS sedan du byggt ihop datorn? Har du aktiverat temperatur- och fläktlarm? Vilka temperaturvärden registreras vid din CPU & GPU? Hur ofta har du igång datorn? Har den någon gång hängt sig när du nästan precis startat datorn? Annars kan det vara ditt antivirusprogram. Har du konfigurerat rutininställningarna korrekt? Registrerar Windows 7 någon händelse när problemet inträffar? Kolla i loggboken(WinK + R -> "eventvwr" -> OK). Redigerat 29 Juli 2011 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ceto Skrivet 29 Juli 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 Tjenare, jag har inte applicerat någon kylningspasta. Har tänkt göra det. Ska bara säga att det inte var "Jag" som byggde datan utan det var min pappa. Han kan mycket om datorer. Jag har igång datan kanske 5-6 timmar dem här senaste dagarna. Men från början va den på 1timma bara och då var den seg. Konstigt nog. Nej den har aldrig hängt sig vid uppstart av datorn. Vet inte hur jag ska kolla i loggboken, fick upp det iaf. Hur kollar jag cpu värme och allt? Jag har öppnat Catalyst Control Center. Där så tryckde jag på flicken AMD Overdrive, där visar den grafikkortets temperatur tror jag. Temperatur: 40-48C (Celcius) Activity: 0-1% Fan speed: 27% Datorn har 8 fläktar totalt. 2 Stora fläktar uppe på chassiet, 2 fläktar på datans framsida, 1 fläkt på vänster sida av chassiet, 1 fläkt bakom datan. 2 fläktar i datan, Grafikkortets fläkt och processorns fläkt. Datan blir aldrig varm. Den är alltid kall vid fläktarna, släpper aldrig ut någon värme utan bara kyla känner man från fläktarna. OBS! Fläktarna på chassiet är stora. Kolla specifikationerna på NZXT Tempest Evo. Hur skulle det kunna vara antivirus programmet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Luxaxix Skrivet 29 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 Hur skulle det kunna vara antivirus programmet?Anti-virusprogram är kända för att orsaka konstiga problem, svårt att sätta fingret på det, de kan ställa till med allt möjligt. Testa iallafall att avinstallera det i en dag eller någonting, det är inte farligt att vara utan, sålänge du inte besöker några "farliga" sidor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ceto Skrivet 29 Juli 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 Jag tänker inte köra utan antivirus program. Man får in virus ändå utan antivirus program. Man får även in virus med antivirus program.. Jag tror inte det har något med virusprogrammet att göra. Då jag inte har haft nå problem med NOD32 förut. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Distinction Skrivet 29 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 När det kommer till antivirus, så kör jag på inget aktivt antivirus program, och drar bara ner MalwareByte för att skanna då och då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ceto Skrivet 29 Juli 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 Tjenare, jag har inte applicerat någon kylningspasta. Har tänkt göra det. Ska bara säga att det inte var "Jag" som byggde datan utan det var min pappa. Han kan mycket om datorer. Jag har igång datan kanske 5-6 timmar dem här senaste dagarna. Men från början va den på 1timma bara och då var den seg. Konstigt nog. Nej den har aldrig hängt sig vid uppstart av datorn. Vet inte hur jag ska kolla i loggboken, fick upp det iaf. Hur kollar jag cpu värme och allt? Jag har öppnat Catalyst Control Center. Där så tryckde jag på flicken AMD Overdrive, där visar den grafikkortets temperatur tror jag. Temperatur: 40-48C (Celcius)Activity: 0-1%Fan speed: 27% Datorn har 8 fläktar totalt. 2 Stora fläktar uppe på chassiet, 2 fläktar på datans framsida, 1 fläkt på vänster sida av chassiet, 1 fläkt bakom datan. 2 fläktar i datan, Grafikkortets fläkt och processorns fläkt. Datan blir aldrig varm. Den är alltid kall vid fläktarna, släpper aldrig ut någon värme utan bara kyla känner man från fläktarna. OBS! Fläktarna på chassiet är stora. Kolla specifikationerna på NZXT Tempest Evo. Hur skulle det kunna vara antivirus programmet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GamesDean Skrivet 29 Juli 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Juli 2011 HWMonitor för temperaturer. Sätta på kylpasta kan också vara en bra start. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.