Proccito Skrivet 16 September 2011 Rapport Dela Skrivet 16 September 2011 Jag kollade på youtube när dom på Parlamentet drog upp om den 17-åriga killen som blev beroende av datorspel. Då såg jag att folk isolerar sig från omvärlden, sover aldrig, äter aldrig, och känner grupptrycket att man måste spela för man kopplar upp sig på amerikanska servrar och vill inte vara en svikare. http://gt.expressen.se/nyheter/1.935317/fi...uk-av-datorspel Läste lite till på wikipedia där det finns "vårdhem" där man kan komma om man är spelberoende. http://sv.wikipedia.org/wiki/Datorspelsberoende Så jag tänkte, är spel verkligen farligt för oss människor om man börjar missbruka det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 17 September 2011 Rapport Dela Skrivet 17 September 2011 Allt är farligt om man missbrukar det... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
knark Skrivet 17 September 2011 Rapport Dela Skrivet 17 September 2011 Jag skulle ju inte ha använt wikipedia som källa då vem som helst kan skriva där. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nomatic Skrivet 17 September 2011 Rapport Dela Skrivet 17 September 2011 Jag skulle ju inte ha använt wikipedia som källa då vem som helst kan skriva där.Det kan fortfarande användas som diskussions underlag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skurken Skrivet 17 September 2011 Rapport Dela Skrivet 17 September 2011 TV-spel i sig är inte farligt, men som sagt, allt är farligt i för stora mängder. Om man jämför är det väl farligare att ta en öl än att sitta en timme framför World Of Warcraft. Men det blir oftast mer än en timme. Och det blir oftast mer än en öl. Nu spelar jag inte WoW, men det är ett bra exempel då det är det största online spelet som finns typ så jag ansåg att det var ett bra exempel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PussyCat Skrivet 17 September 2011 Rapport Dela Skrivet 17 September 2011 Nej, varje vettig person vet var gränser går. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Whore Skrivet 17 September 2011 Rapport Dela Skrivet 17 September 2011 Skitsnack. Datorspel är inte farligt, film och tv är inte farligt, musik är inte farligt, böcker är inte farligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 17 September 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 17 September 2011 Men jag syftar mest på spel som kostar pengar, tex WoW, Xbox 360, där man betalar för att spela. Då känns det som att man känner att man vill få valuta för pengarna, och att man då gör det 24/7, bokstavligen Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 17 September 2011 Rapport Dela Skrivet 17 September 2011 De är inte genuint farliga. Sen är det lika ignorant att säga att de inte är farliga som att säga att de är det. Obviously får vissa problem med TV-/datorspel åh andra sidan får inte alla det. Så som jag ser det så krävs det andra psykologiska attribut för att TV-/datorspel ska påverka ens personlighet. Själv har jag, som säkert alla andra här, spelat spel som GTA, Tekken, Medal of Honor och andra blod- och våldsspel men jag är fortfarande en väldigt lugn, snäll och omtänksam medmänniska (jag försöker iaf). Jag är verkligen inte våldsam eller cynisk på något sätt. Tyvärr är inte motexemplerna som det finns gott om något som intresserar massmedia och psykbryten blir extremt överrepresenterade. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 17 September 2011 Rapport Dela Skrivet 17 September 2011 Att spela spel i sig är inte farligt, ett datormissbruk är mer att man ignorerar världen omkring sig för att spela och låter t.ex. ens barn dö för att man vill spela. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PussyCat Skrivet 18 September 2011 Rapport Dela Skrivet 18 September 2011 Men jag syftar mest på spel som kostar pengar, tex WoW, Xbox 360, där man betalar för att spela.Då känns det som att man känner att man vill få valuta för pengarna, och att man då gör det 24/7, bokstavligen Nej, varje vettig person vet var gränser går.Förstår hur du menar, men känns som om det är ett svagt argument för att försvara spelmissbruk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Whore Skrivet 18 September 2011 Rapport Dela Skrivet 18 September 2011 (redigerat) De är inte genuint farliga. Sen är det lika ignorant att säga att de inte är farliga som att säga att de är det. Obviously får vissa problem med TV-/datorspel åh andra sidan får inte alla det. Så som jag ser det så krävs det andra psykologiska attribut för att TV-/datorspel ska påverka ens personlighet. Själv har jag, som säkert alla andra här, spelat spel som GTA, Tekken, Medal of Honor och andra blod- och våldsspel men jag är fortfarande en väldigt lugn, snäll och omtänksam medmänniska (jag försöker iaf). Jag är verkligen inte våldsam eller cynisk på något sätt. Tyvärr är inte motexemplerna som det finns gott om något som intresserar massmedia och psykbryten blir extremt överrepresenterade.Men även om man har de rätta psykologiska förutsättningarna för att bli påverkad är det inte datorspelens fel. Vad som helst kan vara en katalysator för beteende som skadar en själv eller andra om man har rätt anlag. Redigerat 18 September 2011 av Whore Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.