Hoppa till innehåll

Världens Barn

xeliaz

Rekommendera inlägg

är det bara jag som tycker det är onödigt att skänka till fattiga länder?

Beror på hur man ser det. Via vissa organisationer är det rätt menlöst då de tar 80-90% av det som skickas in. Sen är det ju ingen långvarig lösning då pengarna bara går tillbaka till västvärlden via multinationella företag. Men det ger ju ändå de individer som har det för jävligt lite tillfällig lindring i tillvaron.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag syftar mer på dom som ger pengar till fattiga lände så dom får chansen att leva som oss.

För jag har hört gång på gång att vi behöver 4-5 jordklot till för att alla ska kunna leva som i-länderna.

Men att ge pengar till sånna där man bygger upp efter en naturkatastrof, tex det som hände i Japan i våras, det har jag inget emot.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag syftar mer på dom som ger pengar till fattiga lände så dom får chansen att leva som oss.

För jag har hört gång på gång att vi behöver 4-5 jordklot till för att alla ska kunna leva som i-länderna.

Men att ge pengar till sånna där man bygger upp efter en naturkatastrof, tex det som hände i Japan i våras, det har jag inget emot.

Visserligen, men redan nu behöver vi mer än 1 jordklot för att försörja oss, eftersom resurserna sinar, så det går ändå utför. Klart att välgörenheten inte löser några problem i det längre loppet, men det ger ju ändå lindring för folk som har det jobbigt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Denna metod är ju dock det ända som hjälper. Drygt hälften av jordens befolkning uppskattas som fattiga och behöver hjälp. USA, som nog ligger någonstans i toppen på lagliga immigrationer tar en miljon personer som är fattiga varje år. Dom tar alltså endast 1.000.000 utav de 3.000.000.000 som behöver hjälp. Att hjälpa en miljon varje år kan låta mycket men det är absolut inte svaret. Det vi måste göra är att hjälpa dem som behöver hjälp DÄR dom bor. Det behövs sjukt lite av oss medelklassare för att alla i världen ska må bättre.

Även fast USA tar in 1.000.000 invandrare varje år så ökas de fattiga med drygt 80.000.000 varje år. En extremt ond cirkel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Denna metod är ju dock det ända som hjälper. Drygt hälften av jordens befolkning uppskattas som fattiga och behöver hjälp. USA, som nog ligger någonstans i toppen på lagliga immigrationer tar en miljon personer som är fattiga varje år. Dom tar alltså endast 1.000.000 utav de 3.000.000.000 som behöver hjälp. Att hjälpa en miljon varje år kan låta mycket men det är absolut inte svaret. Det vi måste göra är att hjälpa dem som behöver hjälp DÄR dom bor. Det behövs sjukt lite av oss medelklassare för att alla i världen ska må bättre.

Även fast USA tar in 1.000.000 invandrare varje år så ökas de fattiga med drygt 80.000.000 varje år. En extremt ond cirkel.

beror på hur man definierar fattigdom. Jag skulle tycka att någon som lever på endast $10 om dagen är rätt fattig (ca 65kr/dan). Och det är 80% av jordens befolkning. Det är 5 600 000 000 människor.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Stämmer inte riktigt. Om alla i hela världen skulle leva som en genomsnitts svensk, behöver vi 4 jordklot. Tänk på det nästa gång du snackar om att ge pengar inte är viktigt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Antar att du har sett tuggummi filmen :)

Men självklart ska man hjälpa varandra i tuffa tider men samtidigt tänker jag på hur mycket pengar Afrika tex har fått i bidrag genom åren,måste handla om astronomiska summor.

Har det blivit bättre? Nja inte mycket.

Som Dave skrev ovan så går ofta pengarna till "hjälp"organisationerna dvs driftkostnader och även vinst.

Jag vill ha bättre redovisning på vart pengarna verkligen hamnar innan jag börjar skänka.

Redigerat av Motard4life
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...