Hoppa till innehåll

Skallning I 2d


Dave37

Rekommendera inlägg

Jag försöker förklara för min syster att om man har en cirkel med radien r så är dens area pi*r2 medans en cirkel med dubbla radien har arean pi*(2r)2 och inte pi*2r2. Men hon har väldigt svårt att fatta vad paranteserna ska vara bra för och varför man måste göra så. Hon har också stundtals svårt att hänga med på varför (ab)c = acbc. Har hon en kvadrat med sidan 2d så räknar hon 2d*2d = 4d2 istället för (2d)2 = 4d2 vilket känns som det mer "avancerade" och "riktiga" sättet.

 

Problemet är att för mig är det så självklart att att det är så så jag har svårt att förklara det för henne på något bra sätt, så därför ber jag er som är lite sämre än mig på matte (eller bara mer pedagogiska) att förklara hur ni tänker om ni nyss har lärt er det eller hur ni lärde er det eller ja... bara hur man kan förklara det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag försöker förklara för min syster att om man har en cirkel med radien r så är dens area pi*r2 medans en cirkel med dubbla radien har arean pi*(2r)2 och inte pi*2r2. Men hon har väldigt svårt att fatta vad paranteserna ska vara bra för och varför man måste göra så. Hon har också stundtals svårt att hänga med på varför (ab)c = acbc. Har hon en kvadrat med sidan 2d så räknar hon 2d*2d = 4d2 istället för (2d)2 = 4d2 vilket känns som det mer "avancerade" och "riktiga" sättet.

 

Problemet är att för mig är det så självklart att att det är så så jag har svårt att förklara det för henne på något bra sätt, så därför ber jag er som är lite sämre än mig på matte (eller bara mer pedagogiska) att förklara hur ni tänker om ni nyss har lärt er det eller hur ni lärde er det eller ja... bara hur man kan förklara det.

Jag tänker som din syrra "Har hon en kvadrat med sidan 2d så räknar hon 2d*2d = 4d2 istället för (2d)2 = 4d2".

 

Tydligen är väl jag själv så dum att jag kom in på Civilingenjörspogrammet Teknisk Fysik på Kungliga Tekniska Högskolan, genom att göra Matematik- och Fysikprovet där jag var en av de 25-20(samma resultat som 5 andra) bästa av ~1000 personer, varav endast ~300 ens blev godkända på provet, varav de bästa 50 personerna blev antagna.

 

När du förklarar att r2 då r = 2x, blir 4x2, kan du ju illustrera genom att sätta in värden och leda henne igenom räknetänket.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänker som din syrra "Har hon en kvadrat med sidan 2d så räknar hon 2d*2d = 4d2 istället för (2d)2 = 4d2".

 

Tydligen är väl jag själv så dum att jag kom in på Civilingenjörspogrammet Teknisk Fysik på Kungliga Tekniska Högskolan, genom att göra Matematik- och Fysikprovet där jag var en av de 25-20(samma resultat som 5 andra) bästa av ~1000 personer, varav endast ~300 ens blev godkända på provet, varav de bästa 50 personerna blev antagna.

 

När du förklarar att r2 då r = 2x, blir 4x2, kan du ju illustrera genom att sätta in värden och leda henne igenom räknetänket.

Tack för tipsen men skryt nu inte så att du storknar. ;) Jag kan också skriva ut min utbildning utan akronymer men jag tror inte det hjälper särskilt mycket.

 

Hur gammal är din syster?
Första året på gymnasiet, samhäll. Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Försök använda kvadrater som exempel, eftersom ingen tvivlar på arean av en kvadrat. Visa att en kvadrat med sidan 1 har arean 1, men att en kvadrat med dubbelt så lång sida har area 4 - alltså att en fördubbling av längden inte ger en fördubbling av arean. Ett annat sätt att göra det är att dela den större kvadraten i fyra lika stora delar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första året på gymnasiet, samhäll.

Måste bara ge dig creds för att du fortfarande ser hopp för henne!

 

Skämt åsido, kan du inte visa henne hur kalkylatorn fungerar? Jag antar att du har någon mer avancerad kalkylator med grafritare o.s.v. I den kan du ju skriva in 2r^2 samt (2r)^2 och visa hur räknaren hanterar paranteserna.

Redigerat av Luxaxix
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste bara ge dig creds för att du fortfarande ser hopp för henne!

 

Skämt åsido, kan du inte visa henne hur kalkylatorn fungerar? Jag antar att du har någon mer avancerad kalkylator med grafritare o.s.v. I den kan du ju skriva in 2r^2 samt (2r)^2 och visa hur räknaren hanterar paranteserna.

Kanske hjälper, ska testa.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...