Hoppa till innehåll

Fängsla Joseph Kony

Dave37

Rekommendera inlägg

Helt plötsligt engarerar sig alla på facebook sig i det här, men innan de hade sett filmen gav de inte ett skit åt varken svält, korruption eller andra hemskheter i Afrika öht :_

Jo det är klart, det är ju en typisk väst-världs-reaktion där många plötligt vill engera sig för att vara "inne" och få "må-bra"-poäng. Men om bieffekten är att det faktiskt gör en liten skillnad så är väl det positivt?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 32
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Wow, deras siffror var ju knappast något att hänga upp i granen. Varför finns det inga organisationer som över 90% går direkt till folket som behöver dem och inte sprider ut sig lite överallt. Shitty shit.

För att de kostar så mycket att leva i väst i jämförelse med tredje världen att mycket går åt till att hålla folk arbetande och anställda. Sen om man är något så när konspiratorisk kan man ju också argumentera för att det inte finns någon poäng med att lösa problem om man kan fortsätta att serva dem och tjäna pengar eller upprätthålla en organisation.

Sen finns det ju välgörenhetsorganisationer som är ideella föreningar till skillnad från icke vinstdrivande. Ideella föreningar får inte tjäna pengar alls, alltså inte ens för att betala löner, eftersom en ideell förening inte har några anställda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen finns det ju välgörenhetsorganisationer som är ideella föreningar till skillnad från icke vinstdrivande. Ideella föreningar får inte tjäna pengar alls, alltså inte ens för att betala löner, eftersom en ideell förening inte har några anställda.

Ideell förening och icke vinstdrivande organisation är samma sak, så vitt jag vet. Ideell förening är associationsformen, och översätts till non profit organisation på engelska. En ideell förening får tjäna pengar och ha anställda, om en ideell förening inte fick tjäna några pengar alls skulle de aldrig kunna bli särskilt stora. Skillnaden mellan ideella föreningar och andra associationsformer är att ideella organisationer måste återinvestera sitt överskott i verksamheten.

"Nonprofit organization (abbreviated as NPO) is neither a legal nor technical definition but generally refers to an organization that uses surplus revenues to achieve its goals rather than to distribute them as profit or dividends."

"While not-for-profit organizations are permitted to generate surplus revenues they must be retained by the organization for its self-preservation, expansion, or plans. NPOs have controlling members or boards. Many have paid staff including management, while others employ unpaid volunteers and even executives who work without compensation (or that work for a token fee, such as $10 per year)"

OnT: Det är klart att vad Kony har gjort är hemskt, men Invisible Children verkar ju så underbara heller. Kritiken som uppstår mot dom gör mig väldigt tveksam, och jag har lite svårt för när det blir en hype av det här slaget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att de kostar så mycket att leva i väst i jämförelse med tredje världen att mycket går åt till att hålla folk arbetande och anställda. Sen om man är något så när konspiratorisk kan man ju också argumentera för att det inte finns någon poäng med att lösa problem om man kan fortsätta att serva dem och tjäna pengar eller upprätthålla en organisation.

Alla organisationer som samlar in pengar borde inte få spendera ett öre själva.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Donerar aldrig pengar till nåt liknande som detta. Bara scam. Samma sak nog med UNICEF, man donerar pengar. Typ 80% går till själva företaget och 20% till dom barnen som svälter och lider.

Sedan som det skrevs i en annan tråd ger det bara ett plåster på såret, problemet är löst för en kort stund för att sedan gå tillbaka till som det var förut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Helt plötsligt engarerar sig alla på facebook sig i det här, men innan de hade sett filmen gav de inte ett skit åt varken svält, korruption eller andra hemskheter i Afrika öht :_

Hahaha så jävla sant det där! Jag ger hellre pengar till Greenpeace än det där KONY2012. Som de har sagt så är ju det någon sorts scam (som ni också skrivit i tråden..).

Finns ju otroligt många sidor av det där. Antingen är de sant eller inte. Hört mycke från båda sidor. Vet inte direkt vad man ska tro..

Nu kommer jag säkert få mycket kritik för de här inlägget, or sumthin ^_^

Redigerat av Rhino
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hahaha så jävla sant det där! Jag ger hellre pengar till Greenpeace än det där KONY2012. Som de har sagt så är ju det någon sorts scam (som ni också skrivit i tråden..).

Finns ju otroligt många sidor av det där. Antingen är de sant eller inte. Hört mycke från båda sidor. Vet inte direkt vad man ska tro..

Nu kommer jag säkert få mycket kritik för de här inlägget, or sumthin ^_^

;)

Nä men det är ju verkligen inte scam, det tror jag vi alla kan hålla med om. Sen så verkar det ju som om de fördelar sina resurser lite anmärkningsvärt. Så det är mer att de i så fall är ineffektiva. Men scam är det verkligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

;)

Nä men det är ju verkligen inte scam, det tror jag vi alla kan hålla med om. Sen så verkar det ju som om de fördelar sina resurser lite anmärkningsvärt. Så det är mer att de i så fall är ineffektiva. Men scam är det verkligen inte.

Var nog lite otydlig, skrev inte med det, men menade att donerings fonden va typ en scam. Som ja skrev iaf är ju att de finns många sidor runt de där. :rolleyes:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var nog lite otydlig, skrev inte med det, men menade att donerings fonden va typ en scam. Som ja skrev iaf är ju att de finns många sidor runt de där. :rolleyes:

Det är den ändå inte. De har ju redovisat sin budget. Vad är det som är "scam" menar du?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...