Dave37 Skrivet 8 Mars 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2012 Helt plötsligt engarerar sig alla på facebook sig i det här, men innan de hade sett filmen gav de inte ett skit åt varken svält, korruption eller andra hemskheter i Afrika öht :_Jo det är klart, det är ju en typisk väst-världs-reaktion där många plötligt vill engera sig för att vara "inne" och få "må-bra"-poäng. Men om bieffekten är att det faktiskt gör en liten skillnad så är väl det positivt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lynott Skrivet 9 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 9 Mars 2012 Wow, deras siffror var ju knappast något att hänga upp i granen. Varför finns det inga organisationer som över 90% går direkt till folket som behöver dem och inte sprider ut sig lite överallt. Shitty shit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 9 Mars 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 9 Mars 2012 Wow, deras siffror var ju knappast något att hänga upp i granen. Varför finns det inga organisationer som över 90% går direkt till folket som behöver dem och inte sprider ut sig lite överallt. Shitty shit.För att de kostar så mycket att leva i väst i jämförelse med tredje världen att mycket går åt till att hålla folk arbetande och anställda. Sen om man är något så när konspiratorisk kan man ju också argumentera för att det inte finns någon poäng med att lösa problem om man kan fortsätta att serva dem och tjäna pengar eller upprätthålla en organisation. Sen finns det ju välgörenhetsorganisationer som är ideella föreningar till skillnad från icke vinstdrivande. Ideella föreningar får inte tjäna pengar alls, alltså inte ens för att betala löner, eftersom en ideell förening inte har några anställda. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 9 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 9 Mars 2012 Sen finns det ju välgörenhetsorganisationer som är ideella föreningar till skillnad från icke vinstdrivande. Ideella föreningar får inte tjäna pengar alls, alltså inte ens för att betala löner, eftersom en ideell förening inte har några anställda.Ideell förening och icke vinstdrivande organisation är samma sak, så vitt jag vet. Ideell förening är associationsformen, och översätts till non profit organisation på engelska. En ideell förening får tjäna pengar och ha anställda, om en ideell förening inte fick tjäna några pengar alls skulle de aldrig kunna bli särskilt stora. Skillnaden mellan ideella föreningar och andra associationsformer är att ideella organisationer måste återinvestera sitt överskott i verksamheten. "Nonprofit organization (abbreviated as NPO) is neither a legal nor technical definition but generally refers to an organization that uses surplus revenues to achieve its goals rather than to distribute them as profit or dividends." "While not-for-profit organizations are permitted to generate surplus revenues they must be retained by the organization for its self-preservation, expansion, or plans. NPOs have controlling members or boards. Many have paid staff including management, while others employ unpaid volunteers and even executives who work without compensation (or that work for a token fee, such as $10 per year)" OnT: Det är klart att vad Kony har gjort är hemskt, men Invisible Children verkar ju så underbara heller. Kritiken som uppstår mot dom gör mig väldigt tveksam, och jag har lite svårt för när det blir en hype av det här slaget. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mumutio Skrivet 9 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 9 Mars 2012 Det är bra att de belyser problemet med Kony, men jag skulle inte donera pengar till dem. Lösa problemet tror jag andra kan lösa bättre, även om det är bra att Invisible Children informerar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lynott Skrivet 10 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2012 För att de kostar så mycket att leva i väst i jämförelse med tredje världen att mycket går åt till att hålla folk arbetande och anställda. Sen om man är något så när konspiratorisk kan man ju också argumentera för att det inte finns någon poäng med att lösa problem om man kan fortsätta att serva dem och tjäna pengar eller upprätthålla en organisation. Sen finns det ju välgörenhetsorganisationer som är ideella föreningar till skillnad från icke vinstdrivande. Ideella föreningar får inte tjäna pengar alls, alltså inte ens för att betala löner, eftersom en ideell förening inte har några anställda.Alla organisationer som samlar in pengar borde inte få spendera ett öre själva. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nazar Skrivet 10 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2012 Donerar aldrig pengar till nåt liknande som detta. Bara scam. Samma sak nog med UNICEF, man donerar pengar. Typ 80% går till själva företaget och 20% till dom barnen som svälter och lider. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 10 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2012 Donerar aldrig pengar till nåt liknande som detta. Bara scam. Samma sak nog med UNICEF, man donerar pengar. Typ 80% går till själva företaget och 20% till dom barnen som svälter och lider.Sedan som det skrevs i en annan tråd ger det bara ett plåster på såret, problemet är löst för en kort stund för att sedan gå tillbaka till som det var förut. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rhino Skrivet 11 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 11 Mars 2012 (redigerat) Helt plötsligt engarerar sig alla på facebook sig i det här, men innan de hade sett filmen gav de inte ett skit åt varken svält, korruption eller andra hemskheter i Afrika öht :_Hahaha så jävla sant det där! Jag ger hellre pengar till Greenpeace än det där KONY2012. Som de har sagt så är ju det någon sorts scam (som ni också skrivit i tråden..). Finns ju otroligt många sidor av det där. Antingen är de sant eller inte. Hört mycke från båda sidor. Vet inte direkt vad man ska tro.. Nu kommer jag säkert få mycket kritik för de här inlägget, or sumthin ^_^ Redigerat 11 Mars 2012 av Rhino Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 11 Mars 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 11 Mars 2012 Hahaha så jävla sant det där! Jag ger hellre pengar till Greenpeace än det där KONY2012. Som de har sagt så är ju det någon sorts scam (som ni också skrivit i tråden..). Finns ju otroligt många sidor av det där. Antingen är de sant eller inte. Hört mycke från båda sidor. Vet inte direkt vad man ska tro.. Nu kommer jag säkert få mycket kritik för de här inlägget, or sumthin ^_^;) Nä men det är ju verkligen inte scam, det tror jag vi alla kan hålla med om. Sen så verkar det ju som om de fördelar sina resurser lite anmärkningsvärt. Så det är mer att de i så fall är ineffektiva. Men scam är det verkligen inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rhino Skrivet 12 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 12 Mars 2012 ;) Nä men det är ju verkligen inte scam, det tror jag vi alla kan hålla med om. Sen så verkar det ju som om de fördelar sina resurser lite anmärkningsvärt. Så det är mer att de i så fall är ineffektiva. Men scam är det verkligen inte.Var nog lite otydlig, skrev inte med det, men menade att donerings fonden va typ en scam. Som ja skrev iaf är ju att de finns många sidor runt de där. :rolleyes: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 12 Mars 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 12 Mars 2012 Var nog lite otydlig, skrev inte med det, men menade att donerings fonden va typ en scam. Som ja skrev iaf är ju att de finns många sidor runt de där. :rolleyes:Det är den ändå inte. De har ju redovisat sin budget. Vad är det som är "scam" menar du? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.