Ceto Skrivet 23 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 23 Mars 2012 (redigerat) Jag har 8GB DDR3 1333MHz installerat på datorn. När jag kollar klassificeringen så står det att jag har Installerat minne(RAM): 8,00GB (3,49 GB går att använda) Det står att det går att använda 3,49 kan man höjja på det? Typ upp till en 6-7 GB. Jag kör på Windows 7 Professional 64-bitars Service Pack 1. Dock vet jag att Windows 7 tar upp 1 GB RAM för systemet. Det känns som att jag bör ha mer minne o använda. Det låter dock ganska lite med 3,49 GB RAM. Tack på förhand! MVH. EDIT: När jag startar aktivitetshanteraren och trycker på prestanda så står det så här: Totalt: 3575 Cachelagrat: 1595 Tillgängligt: 2337 Ledigt: 806 Där det står totalt, 3575 MB har inte så lite.. Jag har totalt 8 GB installerat. Det står det som sagt i klassificeringen. Redigerat 23 Mars 2012 av Ceto Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Killingspree Skrivet 23 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 23 Mars 2012 Jag antar att det är för att ditt moderkort bara klarar 3,49gb ram, är inte helt hundra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 23 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 23 Mars 2012 Då du har 64bit system borde det inte vara såhär. Och om moderkortet stödjer det från början så stödjer det absolut mer ram än så. Jag skulle prova att boota med en Linux live-cd och se vad det säger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 23 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 23 Mars 2012 Kör ett minnestest av RAM:et. Brukar köras under POST eller finnas i BIOS. Verifiera att hela 8 GB eller 7,45 GiB är installerat och fungerar. Kontrollera också att inget maximalt minnesanvändningsvärde är inställt i Windows. 1. Tryck WinK+R. Skriv in msconfig och tryck på OK. 2. Visa fliken Systemstart och välj Avancerade alternativ. 3. Verifiera att ingen maximal minnesgräns är definierad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ceto Skrivet 23 Mars 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 23 Mars 2012 (redigerat) Jag har inte testat minnet än. Det jag har gjort är att kolla i systemstart efter minnesgräns. Ingen va definerat. Det var på 0, alltså unchecked. Iaf mitt moderkort: http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Soc...#specifications EDIT: Jag tror jag hittade problemet. Jag gick in i BIOS och såg Memory remap feature. Jag gjorde Enable på det och nu står det inget annat än: Installerat RAM: 8,00 GB Det står även i Aktivitetshanteraren vid fliken prestanda. Totalt: 8183 Cahcelagrat: 623 Tillgängligt: 6632 Ledigt: 6070 Allting verkar fungera fin fint, dessutom så fungerar min dator _MYCKET_ Snabbre. Fan vad skönt ^^ Redigerat 23 Mars 2012 av Ceto Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 24 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 24 Mars 2012 (redigerat) Kan du specificera vad det är som känns snabbare, typ program du kör när datorn känns snabbare? Redigerat 24 Mars 2012 av ReMemberMe Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ceto Skrivet 25 Mars 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 25 Mars 2012 Kan du specificera vad det är som känns snabbare, typ program du kör när datorn känns snabbare? Ja datorn känns mycket snabbare. När jag startar program och när den jobbar med olika saker. Memory remap feature satte jag på i BIOS, men jag vet inte har testat ett bra tag nu. Minecraft crashar hela tiden och säger Grafikdrivrutin har slutat fungera och har återställts.Har för mig att det inte var så innan jag satte på Memory remap feature. Sökte lite på internet den informationen jag hittade var att om man har 64 bitars med mer än 4GB RAM så ska remap feature vara på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 25 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 25 Mars 2012 Ja, men det var vilka program undrade jag. ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
dragonslayer2 Skrivet 25 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 25 Mars 2012 Om du behöver mer ram rekommenderar jag http://www.kukram.com/eng/Product.asp?BigC...me=KUK%20Memory Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 26 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 26 Mars 2012 Bra att det fungerar med minnet nu. Men det där Minecraft-grafikdrivrutinproblemet känner jag igen. Vad har du för grafikkort och vart har du fått drivrutinerna till det ifrån? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ceto Skrivet 27 Mars 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 27 Mars 2012 Bra att det fungerar med minnet nu. Men det där Minecraft-grafikdrivrutinproblemet känner jag igen. Vad har du för grafikkort och vart har du fått drivrutinerna till det ifrån?Det har inte med minecraft o göra. Jag har problem med hela grafikkortet nu. Det crashar när jag spelar minecraft. När jag spelar CS så kommer det upp konsitga saker.Ibland så blinkar även skrivbordet. Jag hittade denna länk: http://support.microsoft.com/kb/978610 Då undrade jag vad AGP var för något, kanske det som orsakar mitt problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 27 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 27 Mars 2012 Det har inte med minecraft o göra. Jag har problem med hela grafikkortet nu. Det crashar när jag spelar minecraft. När jag spelar CS så kommer det upp konsitga saker.Ibland så blinkar även skrivbordet. Jag hittade denna länk: http://support.microsoft.com/kb/978610 Då undrade jag vad AGP var för något, kanske det som orsakar mitt problem.AGP är en äldre busstyp för grafikkort. Har du ett grafikkort med AGP rekommenderar jag dig verkligen att köpa en ny dator/moderkort som har PCI-E-buss istället, eller om du redan har en PCI-E-buss så bör du slänga det gamla grafikkortet och köpa ett nytt som använder PCI-E. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.