Hoppa till innehåll

Efter Ett Gympass


NeedforSpeed
 Dela

Rekommendera inlägg

Efter ett gympass är återhämtningsdryck ett bra alternativ. Min fråga är då om ökad proteininnehåll leder till bätte resultat med tanke på att kroppen inte kan ta upp hur mycket protein som helst. Om jag har ätit mycket proteinrik mat innan gympasset t ex, bör jag undvika det så att en större mängd proteiner kan tas tillvara vid återhämtningen? Hur mycket protein kan min kropp ungefär ta upp? Är 16 år, väger 70 kg och är 181 cm lång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 24
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Käka bra och rätt så behövs inget mer. Ta en banan och mjölk eller något annat efter du tränat bara, såvida du inte elitsatsar eller så så klarar du dig gott och väl utan proteindrinkar eller sånt.

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Proteinet i drinkarna är av vassle (mjölkprotein) och är det som stimulerar muskeluppbyggnaden bäst, särskilt efter ett hårt träningspass, det är den snabbare typen av protein. En portion proteindricka brukar innehålla cirka 30g protein, det motsvarar ett paket mjölk, dock med mindre energi eftersom det saknas den mängd fett och kolhydrater som mjölk har.

 

Dock är det onödigt att ta proteindrinkar i fall det inte är efter träningen, meningen är att du ska få i dig det snabbt. Sen behöver du inte äta något inom en timme. Försök ligga på 1.5g - 2g protein per kilo kroppsvikt, allt är individuellt. Hur fort ditt hår växer kan ändra på hur mycket protein din kropp kan ta upp. Var enda cell i din kropp är byggd av proteiner, inte bara dina muskler.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min gamla gympalärare sa att "recovery drinkar" bara var påhitt och att man ska äta riktiga råvaror istället. Men enligt https://s3.amazonaws.com/muscle-building-in...e-beginners.jpg ska man äta 30-50g protein inom 90 minuter efter ett träningspass och även 25-40g innan. Men det kanske inte helt gäller din ålder. Jag har tränat på 2 månader och tar inga tillskott och har egentligen dålig koll på sakerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gamla gympalärare brukar vara ganska konservativa när det gäller kosttillskott.

 

Många nya studier visar på större styrka- och muskeltillväxt om man intar snabbt protein inom kort efter träningen. Det är såklart lättare och ofta billigare att få i sig detta genom proteindrinkar än genom vanlig kost, men ett paket lättmjölk eller några ägg lär fungera lika bra som en gainer.

 

Helt enkelt, försök äta något proteinhaltigt så snart du kan efter du tränat bara. Allt beror på hur mycket du egentligen vill gå in för styrketräningen. Jag har använt proteinpulver de senaste tre månaderna och kan säga att det inte är någon skillnad gentemot hur det var när jag drack mjölk istället, enda skillnaden är att det är lite billigare med proteinpulver.

 

Det viktigaste är väl egentligen träna regelbundet, sov ordentligt, ät bra och försök få i dig mycket protein.

 

Så länge du inte planerar att gå in riktigt seriöst för styrketräning eller vad du nu gör så räcker de riktlinjerna. Lycka till. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Testo E 750mg e5d

 

50mg oxar ed

 

2.5 - 3g/ Protein per kg. Dvs 210g Så är problemet löst.

 

 

Skämt åsido med tanke på att du är 180cm lång och väger 70kg så är det kolhydrater, dvs gainer det du ska tänka mest på just nu, Så du lägger på dig lite fett som du senare kan omvandla till muskler. Protein får du i dig tillräckligt av vanlig kost. Sedan som ovan skrev så beror det ju på hur seriös du är.

 

Själv så dricker jag proteindrink 1-2 gånger per dag, Och 3-4 gånger per dag under deff. Men då är jag iaf lite mer seriös av mig.

Redigerat av Excitner
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Testo E 750mg e5d

 

50mg oxar ed

 

2.5 - 3g/ Protein per kg. Dvs 210g Så är problemet löst.

Skämt åsido med tanke på att du är 180cm lång och väger 70kg så är det kolhydrater, dvs gainer det du ska tänka mest på just nu, Så du lägger på dig lite fett som du senare kan omvandla till muskler. Protein får du i dig tillräckligt av vanlig kost. Sedan som ovan skrev så beror det ju på hur seriös du är.

 

Själv så dricker jag proteindrink 1-2 gånger per dag, Och 3-4 gånger per dag under deff. Men då är jag iaf lite mer seriös av mig.

Redigerat av CrippLE
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man omvandlar inte fett till muskler. :_ Fett är fett och muskler är muskler.

Hade du varit med insatt i träning så hade du förstått vad jag menar, Alltså hade du också förstått varför man bulkar för att sedan deffa..

 

Det är väll så jävla klart att man bokstavligt talat inte kan omvandla fett till muskler..

Redigerat av Excitner
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade du varit med insatt i träning så hade du förstått vad jag menar, Alltså hade du också förstått varför man bulkar för att sedan deffa..

 

Det är väll så jävla klart att man bokstavligt talat inte kan omvandla fett till muskler..

Man bulkar eftersom kroppen är som mest anabol när man ligger i ett energiöverskott, alltså att du får i dig mer mat än vad du förbrukar. Anabol = uppbyggande. Därefter deffar man vilket egentligen står för (definera), ja, man definerar muskler med att bränna fett och det gör man genom att ligga i ett energiunderskott (förbruka mer än vad du fått i dig).
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man bulkar eftersom kroppen är som mest anabol när man ligger i ett energiöverskott, alltså att du får i dig mer mat än vad du förbrukar. Anabol = uppbyggande. Därefter deffar man vilket egentligen står för (definera), ja, man definerar muskler med att bränna fett och det gör man genom att ligga i ett energiunderskott (förbruka mer än vad du fått i dig).

Precis,

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...