Hoppa till innehåll

Alla Mina Rymdraketer Är Röda


Mezox
 Dela

Rekommendera inlägg

Det leder troligtvis också till att flera ämnesområden blir mer svårtillgängliga eftersom man då måste hitta på många ord som är specifika för olika ämnen. Ord som bevis skulle behöva delas upp i typ 5 olika ord. Dessutom är många av orden i vardagen inspirerade av ord inom vetenskaper eller andra ämnen, vilket man ändå inte kan undvika.

 

Om sant t.ex. ordet sant skulle förebehållas absolut sanning, skulle en massa människor troligtvis ändå använda det när de säger att de är "helt säkra" på något i vardagen för att göra en poäng.

 

Dessutom så blir det inte så många missförstånd egentligen om man noterar sammanhanget samt inte avsiktligt skapar dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dessutom så blir det inte så många missförstånd egentligen om man noterar sammanhanget samt inte avsiktligt skapar dem.

Jo men i frågeställningar likt denna är det enda som är möjligt att observera det faktum att du som presenterar frågeställningen har någon form av dolt motiv, eftersom det är en väldigt konstig sak att fråga. Eftersom frågeställningen mycket väl kan vara någon form av kuggfråga och man då inte kan vara helt säker på vad du menar.

 

Det är vidare intressant att sådana här "godtyckliga tolkningar" av ord endast är allmänt accepterat just två "civila" personer i mellan. Det finns väldigt få gånger inom yrkeslivet (vetenskap, lag och rätt, medicin, arkitektur etc) som sådana godtyckliga tolkningar faktiskt fungerar.

 

Förresten, implicerade du att jag misstolkade med flit? För det gjorde jag inte, och därmed styrker jag tesen om att det är viktigt att förklara en uppställning så att den är så tunn på misstolkningsmöjligheter som möjligt. Hade frågan lytt "Är alla mina rymdraketer röda?", hade man kunnat svara "Jag vet inte", och frågan hade ändå varit korrekt ställd. Men genom att lägga till "Är detta sant eller falskt?" så har hela frågeställningen gjorts potentiellt felaktigt formulerad, blott av den enkla anledningen att det kan finnas två distinkta (vardaglig och vetenskaplig) tolkningar av begreppen "sant" och "falskt". Och frågeställningen är giltig enda tills någon väljer att tolka den enligt vetenskapen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Under antagandet att jag inte ställde en helt meningslös fråga får man tolka meningen som en helhet och jämföra med verkligheten för att komma fram till den mest troliga betydelsen av den. Detta kanske låter som en oprecis process, men det är också det man använder när man tolkar exempelvis frågan "finns det mjölk i kylen?" (vilken kyl? hur definieras mjölk? hur mycket mjölk måste finnas för att det ska vara tillräckligt? vad händer om vi har två kylskåp? ska jag svara "nej" om det finns i frysen?), och det blir sällan misstolkningar där. Jag tycker på samma sätt att frågan jag ställde i början inte är särskillt tvetydig.

 

Sen för att citera dig:

Sen om man väljer att tolka Sant och Falsk enligt sina egentliga, absoluta definitioner är frågan felställd hur man än vrider och vänder på det eftersom vi människor är slavar under perception och inte kan med total säkerhet uppleva verkligheten.

Om man väljer att tolka sant eller falskt enligt sina egentliga, absoluta definitioner finns det väl inget med frågan som är felställt?

 

I den ursprunglige formuleringen frågade jag inte heller om mitt påstående var sant eller falskt, utan jag frågade om jag har rätt eller fel, vilket implicerar mindre rigorösitet jämfört med sant/falskt.

 

Dessutom vill jag poängtera att den absoluta meningen av sant/falskt även är rätt så obrukligt i de flesta vetenskapliga sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...