Hoppa till innehåll

Estetiska Programmet


Fjeddo
 Dela

Rekommendera inlägg

Hejsan!

 

EDIT: Ska mest troligt gå ekonomiprogrammet istället, så den här tråden är inte riktigt aktuell längre. ;)

 

Till jul ska jag välja gymnasium och jag har nu börjat se över vad jag är intresserad av och vad jag vill gå. Tidigare funderade jag på natur eller samhälls, men samhälls har fallit bort från tankarna nu. Istället funderar jag på Estetiska programmet med inriktning Musik. Vet att det inte är lika bra med videreutbildningsmöjligheter som natur, men det är väl ändå rätt bra med sådana?

 

Vad har man för möjligheter till universitetsstudier och framtida jobb efter att ha gått Estetiska programmet? Tänker isåfall välja till någon extra mattekurs, för som jag fattat det så kan man välja till det.

 

Några saker jag funderat på att utbilda mig till efter gymnasiet är högstadielärarelärare (kan tänka mig inom musik, SO, Matte eller kanske något annat), polis eller något annat. Men det är ungefär vad jag är sugen på just nu.

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Universitetsstudier och jobb ligger ganska långt bort om du inte har mer utbildning än estetiska programmet. Nu kan du välja till olika ämnen på inviduella val och kanske prata med din mentor så han fixar fler ämnen utöver schemat.

 

Ang. lärarurbilding så har jag inte så mycket koll, men jag antar att det finns någon typ av krav (duh) för att komma in på lärarhögskolan. Försök kolla upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Universitetsstudier och jobb ligger ganska långt bort om du inte har mer utbildning än estetiska programmet. Nu kan du välja till olika ämnen på inviduella val och kanske prata med din mentor så han fixar fler ämnen utöver schemat.

 

Ang. lärarurbilding så har jag inte så mycket koll, men jag antar att det finns någon typ av krav (duh) för att komma in på lärarhögskolan. Försök kolla upp det.

Okej, då lutar det nog faktiskt mer mot natur då jag vill ha rätt bra möjligheter till bra utbildning efter gymnasiet. Läser man någon musik alls i naturprogrammet?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Lund där jag gått gymnasiet vet jag att det finns utbildningar som kombinerar musik och natur, du borde se dig efter i ditt närområde efter en sådan också.

Ska kolla upp det, vi kommer få inbjudan till ett besök på gymnasieskolan så jag ska höra mig för där.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Du bör inte gå endast en estetutbildning. för då får du kanske inte behörighet till andra yrken en de som har med musik att göra. Jag funderar på att välja Natur-estet. Jag kollar runt lite här och där, men jag vill liksom spela gitarr och kunna gå en bra naturutbildning... vad jag tror är att ganska många skolor har de möjligheterna, själv Hade funderat på ett par typiska musikgymnasium, men de verkar ha ganska dålig utbildning i övrigt, så jag tänkte kolla mer på vilka betyg som gäller, för då verkar ju kvaliteten på undervisningen bättre. Men det ska nog finnas skolor som har sådana utbildningar, ja, och då har du ju ett större val ifall du inte kan jobba med musik, men ändå fått göra det du tycker om att göra.

Redigerat av Layton
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ta det som känns bäst, det är ändå en skola du ska gå till varje dag i tre år. Strategisk kan man vara om det är två saker som är precis lika roligt, annars tar man bara det som magkänslan säger.

 

Jag har en i min klass som har gått estetiskt program på gymnasiet och som har jobbat med svetsning och lödning åt den militära delen av SAAB. Jobb och vidareutbildning går alltid att lösa, så oroa dig inte för det.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...