Hoppa till innehåll

Velomobil


WASD
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 68
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Är det lagligt att färdas på vanliga vägar?

Det är lagligt sett en cykel som sagt.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

Fordons plats på väg

6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.

Om särskild försiktighet iakttas får dock

1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och

2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.

Så om det finns en cykelbana vid vägen ska du använda den, om inte den vanliga körbanan är lämpligare med tanke på vart man ska (man kanske ska svänga vänster och det finns bara cykelbana på högersidan).

Annars är det bara motorväg/motortrafikled man inte får cykla på samt där det explicit är skyltat "cykel förbjuden".

 

Fast det är lite konstigt ändå om man cyklar i 50 och cykelbanan bredvid är konstruerad för 20. Jag cyklade med en cykelklubb en gång som cyklar snabbt och då var vi typ 10 pers i en klunga och vi körde alltid på bilvägar, fastän cykelbana fanns bredvid.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm, minns att jag fick höra tidigare av en bekant att det finns någon maxgräns på hur fort du får cykla eftersom att det är ett oregistrerat fordon. Vet någon om det är sant? Det borde ju i så fall vara ett problem för velomobilen, men jag har som sagt ingen aning om det är sant.

 

Annars verkar den riktigt häftig. Hade gärna haft en då jag har ganska långt till min skola.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Inte jag. Men han som tog bilden säger att de bara är nyfikna och vill kolla vad det är för fordon så att det är lagligt. Det finns många fall där de blir stannade och det är samma historia varje gång. Längtar själv tills jag blir stannad Tänkte skaffa min till sommaren 2015.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...