Hoppa till innehåll

Åk 9 Matte


siaames
 Dela

Rekommendera inlägg

post-104950-0-91432100-1385804753_thumb.jpgSkulle någon vara snäll och hjälpa mig med dessa tal, förstår ingentting och jag har prov på måndag..


Frågorna jag behöver hjälp med lyder såhär: Bestäm formeln till talföljden där de tre första talen är a) 3,5,7 b) 5,8,11 c) 3, -1, -5

Vilket är det 64:e talet i en aritmetisk talföljd där det 6:e talet 32 och det 9:e är 47?

Talföljden kan också illustreras med hjälp av ett mönster.
Du har en talföljd som kan skrivas med formeln y=5n+1. Hitta på ett mönster som passar till formeln.

Redigerat av danitza
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*Bestäm formeln till talföljden där de tre första talen är

a) första talet i serien är 3, sen ökar det med 2 för varje steg. det vill säga y=3+2n

b) första talet i serien är 5, sen ökar det med 3 för varje steg det blir då.....(räkna själv)

c) första talet i serien är .... sen ..... det med ...... för varje det. det blir då......(räkna själv)

 

*Vilket är det 64:e talet i en aritmetisk talföljd där det 6:e talet 32 och det 9:e är 47?

skillnaden mellan 47 och 32 är 15. Skillnaden mellan 9 och 6 är 3. n=15/3=5 det vill säga det ökar med 5 för varje steg.

 

Men vi vill ju också ha start talet. så= 32-5*6 = 2

 

Då har vi y=2+5n sätt n=64 > du får då.......(räkna själv)

 

*Du har en talföljd som kan skrivas med formeln y=5n+1. Hitta på ett mönster som passar till formeln.

talföljden är 1,6,11,16 och så vidare. så hitta bara på ett mönster som börjar på 1 och ökar med 5 för varje steg :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sån här krånglig matte kommer inte jag ihåg att jag hade i 9an

Ja! Det är jätte krånglig matte :(

*Bestäm formeln till talföljden där de tre första talen är

a) första talet i serien är 3, sen ökar det med 2 för varje steg. det vill säga y=3+2n

första talet i serien är 5, sen ökar det med 3 för varje steg det blir då.....(räkna själv)

c) första talet i serien är .... sen ..... det med ...... för varje det. det blir då......(räkna själv)

 

*Vilket är det 64:e talet i en aritmetisk talföljd där det 6:e talet 32 och det 9:e är 47?

skillnaden mellan 47 och 32 är 15. Skillnaden mellan 9 och 6 är 3. n=15/3=5 det vill säga det ökar med 5 för varje steg.

 

Men vi vill ju också ha start talet. så= 32-5*6 = 2

 

Då har vi y=2+5n sätt n=64 > du får då.......(räkna själv)

 

*Du har en talföljd som kan skrivas med formeln y=5n+1. Hitta på ett mönster som passar till formeln.

talföljden är 1,6,11,16 och så vidare. så hitta bara på ett mönster som börjar på 1 och ökar med 5 för varje steg

Tack så mycket! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...