siaames Skrivet 30 November 2013 Rapport Dela Skrivet 30 November 2013 (redigerat) Skulle någon vara snäll och hjälpa mig med dessa tal, förstår ingentting och jag har prov på måndag..Frågorna jag behöver hjälp med lyder såhär: Bestäm formeln till talföljden där de tre första talen är a) 3,5,7 b) 5,8,11 c) 3, -1, -5Vilket är det 64:e talet i en aritmetisk talföljd där det 6:e talet 32 och det 9:e är 47?Talföljden kan också illustreras med hjälp av ett mönster.Du har en talföljd som kan skrivas med formeln y=5n+1. Hitta på ett mönster som passar till formeln. Redigerat 30 November 2013 av danitza 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
knark Skrivet 1 December 2013 Rapport Dela Skrivet 1 December 2013 Sån här krånglig matte kommer inte jag ihåg att jag hade i 9an :O Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
wubo Skrivet 1 December 2013 Rapport Dela Skrivet 1 December 2013 *Bestäm formeln till talföljden där de tre första talen ära) första talet i serien är 3, sen ökar det med 2 för varje steg. det vill säga y=3+2nb) första talet i serien är 5, sen ökar det med 3 för varje steg det blir då.....(räkna själv)c) första talet i serien är .... sen ..... det med ...... för varje det. det blir då......(räkna själv) *Vilket är det 64:e talet i en aritmetisk talföljd där det 6:e talet 32 och det 9:e är 47?skillnaden mellan 47 och 32 är 15. Skillnaden mellan 9 och 6 är 3. n=15/3=5 det vill säga det ökar med 5 för varje steg. Men vi vill ju också ha start talet. så= 32-5*6 = 2 Då har vi y=2+5n sätt n=64 > du får då.......(räkna själv) *Du har en talföljd som kan skrivas med formeln y=5n+1. Hitta på ett mönster som passar till formeln.talföljden är 1,6,11,16 och så vidare. så hitta bara på ett mönster som börjar på 1 och ökar med 5 för varje steg :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
siaames Skrivet 1 December 2013 Författare Rapport Dela Skrivet 1 December 2013 Sån här krånglig matte kommer inte jag ihåg att jag hade i 9an Ja! Det är jätte krånglig matte :(*Bestäm formeln till talföljden där de tre första talen ära) första talet i serien är 3, sen ökar det med 2 för varje steg. det vill säga y=3+2n första talet i serien är 5, sen ökar det med 3 för varje steg det blir då.....(räkna själv)c) första talet i serien är .... sen ..... det med ...... för varje det. det blir då......(räkna själv) *Vilket är det 64:e talet i en aritmetisk talföljd där det 6:e talet 32 och det 9:e är 47?skillnaden mellan 47 och 32 är 15. Skillnaden mellan 9 och 6 är 3. n=15/3=5 det vill säga det ökar med 5 för varje steg. Men vi vill ju också ha start talet. så= 32-5*6 = 2 Då har vi y=2+5n sätt n=64 > du får då.......(räkna själv) *Du har en talföljd som kan skrivas med formeln y=5n+1. Hitta på ett mönster som passar till formeln.talföljden är 1,6,11,16 och så vidare. så hitta bara på ett mönster som börjar på 1 och ökar med 5 för varje steg Tack så mycket! :D Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 23 December 2013 Rapport Dela Skrivet 23 December 2013 Wtf har ni det där i nian? Jag går ettan och har B i matte, hade A i nian, men fattar ingenting. Haha det verkar vara skillnad på kraven på olika skolor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.