Hoppa till innehåll

Hur Gör Man Ett Habbootel-liknande Spel?


bladefinor
 Dela

Rekommendera inlägg

flash mx kan du använda men du måste vara väldigt duktig för att göra något som ens kommer i närheten av habbohotel. nu är habbo gjort i shockwave men flash funkar bra det med.

 

vidare behöver du kunna något serverintegrerat språk, t.ex. php eller asp. html är en självklarhet och du behöver kunna en del om databaser och databaskopplingar. samt vara ett riktigt proffs på flash mx!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

flash mx kan du använda men du måste vara väldigt duktig för att göra något som ens kommer i närheten av habbohotel. nu är habbo gjort i shockwave men flash funkar bra det med.

 

Det är gjort med Macromedia Flash MX, shockwave använder man för att öppna Flash filer.

 

och C++ går inte att ha som onlinespel om man inte laddar hem filer, som tibia.

Redigerat av Andy999
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Andy999 @ 26/10-2005 22:52:31)

flash mx kan du använda men du måste vara väldigt duktig för att göra något som ens kommer i närheten av habbohotel. nu är habbo gjort i shockwave men flash funkar bra det med.

 

 

Det är gjort med Macromedia Flash MX, shockwave använder man för att öppna Flash filer.

 

och C++ går inte att ha som onlinespel om man inte laddar hem filer, som tibia.

Saxat från denna sida ;)

Skillnaden mellan shockwave och flash är att Shockwave-filer är skapade med ett verktyg som heter Macromedia Director. Dessa filer har filtillägget .dcr. Flash-filer kan skapas med ett antal olika verktyg, där Macromedia Flash är det överlägset vanligaste (andra verktyg är bl.a Adobe LiveMotion, Macromedia Freehand, Macromedia Fireworks mfl.). Filändelsen för flash-filer är .swf.

Skillnaden är inte helt självklar om man ser det i ett historiskt perspektiv. Begreppet Shockwave myntades av Macromedia med Director 5, då var det en teknik för att lägga ut Director-filer på nätet. Detta följdes av att andra Macromedia-produkter använde samma begrepp för material på nätet, Flashfiler kallades för Shockwave Flash (därav filändelsen .swf), Authorware-filer (ytterligare en Macromedia-produkt) kallades för Shockwave Authorware. Följden av detta blev förstås att förvirringen blev ganska stor kring begreppet Shockwave. Därför beslutade Macromedia att gå tillbaka till det ursprungliga begreppet, alltså Shockwave som endast Director-filer.

För att ytterligare förvirra det hela kan man blanda in namnen på själva plug-insen som man spelar filerna i. Dessa är idag Shockwave Player för Director filer, Flash Player för Flash-filer och Authorware Web Player för Authorware-filer. Det som förvirrar det hela är att Shockwave Player idag också spelar Flash-filer!

Det var en liten förklaring i skillnaden mellan begrepp och filformat. Mellan de olika produkterna Director, Flash och Authorware finns det sedan många tekniska skillnader i programmens uppbyggnad, men jag hoppas du har fått ett grundläggande svar på din fråga.

 

ok, det kan vara gjort i flash eller så är det inte det. flash går iaf bra att göra det i.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du måste också vara bra pixelartist om du vill göra typ, möbler.

 

 

Lol! Man behöver inte göra möbler med pixelart. Annars så kommer väl det här upp nu igen, "jag ska göra ett habbo spel", ingen har lyckats på fuska.se ingen kommer att lyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, flera har lyckats...

Det finns tillochmed dom som har gjort ett i Gamemaker!

Själv har jag ju försökt flera gånger (har massa oavslutade) men inte lyckats på grund av en enda sak: Jag har ingen server.

Och det kostar ju...

PS. Habbo är gjort i något av macromedias program, jag tror det var director (läste det nånstans).

Och: Sulake gjorde inte Habbo, de anlitade en massa programmerare som kunde göra ett mmorpg.

 

 

Vill du göra en egen liten online "mötesplats" så rekomenderar jag elysium-engine. Det är en ORPG engine.

Det finns tillochmed "source-code" att ladda ner.

Elysium är den perfekta "engine'n" för nybörjare så väl som proffs.

 

h t t p : / / w w w . e l y s i u m - e n g i n e . t k

((Tro inte att det är nåt amatörsmässigt bara för att dom har en TK domän, förr fanns sidan på en .com domän men den kunde dom inte ha kvar eftersom att dom inte tjänade nåt.)

 

 

På sidan finns en massa olika "engine's" att ladda hem, här är några länkar:

 

D-bugged engine:

http://www.splamm.com/elysium/forums/viewt...6fee4d4a014218f

 

Old Elysium (helt hoppläs, urgammal):

http://www.splamm.com/elysium/forums/viewt...6fee4d4a014218f

Redigerat av Omega99
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, flera har lyckats...

Det finns tillochmed dom som har gjort ett i Gamemaker!

Själv har jag ju försökt flera gånger (har massa oavslutade) men inte lyckats på grund av en enda sak: Jag har ingen server.

Och det kostar ju...

PS. Habbo är gjort i något av macromedias program, jag tror det var director (läste det nånstans).

Och: Sulake gjorde inte Habbo, de anlitade en massa programmerare som kunde göra ett mmorpg.

 

 

Vill du göra en egen liten online "mötesplats" så rekomenderar jag elysium-engine. Det är en ORPG engine.

Det finns tillochmed "source-code" att ladda ner.

Elysium är den perfekta "engine'n" för nybörjare så väl som proffs.

 

h t t p : / / w w w . e l y s i u m - e n g i n e . t k

((Tro inte att det är nåt amatörsmässigt bara för att dom har en TK domän, förr fanns sidan på en .com domän men den kunde dom inte ha kvar eftersom att dom inte tjänade nåt.)

 

 

På sidan finns en massa olika "engine's" att ladda hem, här är några länkar:

 

D-bugged engine:

http://www.splamm.com/elysium/forums/viewt...6fee4d4a014218f

 

Old Elysium (helt hoppläs, urgammal):

http://www.splamm.com/elysium/forums/viewt...6fee4d4a014218f

 

 

Kanske överdrev lite, men ta Mallex som exempel han var bomb säker lät det som men inte lyckades han.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...