Hoppa till innehåll

Införskaffa Dödsstraff I Sverige?

Cyper

Tycker du att Sverige ska införskaffa dödsstraff?  

184 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

• Svar 650
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Guggo: Håller med dig i mycket av vad du säger, men samtidigt är min åsikt den att om man döda något levande så är man en mördare för en lag är bara luft ngt vi människor skapat, lagar kan ändras och återinföras men ett förlorat liv kan aldrig återtas.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Guggo: men det finns ju också fall då den som mördaren dödat inte varit så himla oskyldig själv vilket har drivit mördaren till sin handling. Det finns väldigt många anledningar till att man blir en mördare och i vissa fall kan jag klart hålla med att kanske ett dödstraff vore rätt men i vissa fall kanske det inte riktigt är den rätta lösningen om man tänker på motivet bakom mordet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men i de flesta fall så är offret faktiskt oskyldigt. Män som mördar sina fruar osv. I de fallen där offret inte är oskyldig så har han gjort något hemskt brott. Ifall offtet hade sex med mördarens fru så är han fortfarande oskyldig. Det är väldigt få människor som är tillräckligt skyldiga så att de förtjänar att dö

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och hur vet man vem som förtjänar att leva och vem som inte gör det. En annan omöjlig fråga att svara på, i min syn så kan jag rabbla upp personer som inte förtjänar att leva medans om jag frågar en kompis så kommer den att rabbla upp en massa andra namn på personer som den inte anser förtjäna att leva. Vi har alla olika åsikter om vem som förtjänar att leva elller inte vi har alla fel i varandras ögon och därför kan inte en person eller en lag tala om för oss andra vem som förtjänar att dö för lagen är en annan persons sätt att se på tillvaron. Vi har alla våldsbenägenhet inuti oss vi kan alla döda alltså vi kan alla bli mördare. I krig blir alla mördare men då anses det inte som ett brott eftersom det helt enkelt är ett krig som det handlar om. Men om man ser det ur dödsstaffs synvinkeln så om jag är soldat och dödar en av de jag krigar mot då är jag en mördare då förtjänar jag helt plötsligt att dö.

Dödsstraff kan inte lösa några problem eftersom mördare födds på nytt varje dag. Vi kan inte stoppa mord från att ske igenom att döda alla som dödar andra eftersom det hela tiden kommer nya.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...