Hoppa till innehåll

Införskaffa Dödsstraff I Sverige?


Cyper
 Dela

Tycker du att Sverige ska införskaffa dödsstraff?  

184 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

Men det orättvisa är att han/hon får fortsätta leva! Tänk om offret hade jätte bra betyg eller ett bra yrke som han tyckte om. Hans liv blev förstört. Ja, livstidsfängelse vore kanske bra, men ett plågande livstidsfängelse... En isoleringscell, med en madrass och kudde. En lucka så personalen skickar in burkmat. Det är rättvisa! Men jag vill inte bara att oskyldiga ska drabbas, det är inte så jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 650
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Så du tycker, att vi ska värdesätta människat på betyget och vad han gjorde. Det här kan vi nog utesluta dom politiska statusarna, men att sätta in en människa i ett mört rum så att han blir mentalt sjuk i huvudet. Det är inte ett sätt hur man ska ta hand om folk. Man ska hålla dom i fängelse och låta dom tjäna sitt straff.

 

Bara för att en kille har gjort ett mord, eller bankrån whatever, så kan han lika gärna göra igen när han kommer ut. Ja! Det kan ju varenda jävel göra om dom nu vill det! Man kan inte förhindra folk fri vilja. Det är därför vi har saker som övervakare och polis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det orättvisa är att han/hon får fortsätta leva! Tänk om offret hade jätte bra betyg eller ett bra yrke som han tyckte om. Hans liv blev förstört. Ja, livstidsfängelse vore kanske bra, men ett plågande livstidsfängelse... En isoleringscell, med en madrass och kudde. En lucka så personalen skickar in burkmat. Det är rättvisa! Men jag vill inte bara att oskyldiga ska drabbas, det är inte så jag menar.

 

Är mordet värre om man mördar en person med bra betyg än om man mördar en med dåliga? Eller vad ville du ha sagt. Ett fängelsestraff med tortyr gör inte denna människa till en bättre utan tvärtom. Ett sådant straff skulle inte göra denna människa mindre farlig utan snarare tvärtom. Ställ dig frågan vad vi ska ha ett fängelse till. Ska vi ha det för att skapa mentalt instabila människor som säkerligen kommer vara en fara för samhället eller har vi fängelsen för att folk ska avtjäna sitt straff och bli bättre människor som inte är en fara för samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, men tänk om personen hade drömmar och planer till framtiden.. Så kommer någon idiot och mördar hon/han.

Master_adi, dem människorna tar livet på oskyldiga människor. Så jag vill inte ens kalla dem människor utan monster.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, men tänk om personen hade drömmar och planer till framtiden.. Så kommer någon idiot och mördar hon/han.

Master_adi, dem människorna tar livet på oskyldiga människor. Så jag vill inte ens kalla dem människor utan monster.

 

Det är inte värre att döda en person med drömmar och framtidsplaner än att döda enn person utan drömmar och framtidsplaner, så jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ni har ju kommit igång på riktigt här. ;P Treevligt.

 

Det är inte värre att döda en människa som har bra betyg eller framtidsplaner än att döda en människa som inte har något meningslöst liv överhuvudtaget. Inget av det är speciellt acceptabelt, däremot är det acceptabelt att döda en människa som bara förstör samhället genom att döda folk...?

 

Det är omöjligt för mig att sätta gränsen på vilka människor som ska dödas och inte. Om vi bara ska döda människor som dödar och inte någon annan så tycker jag det är påväg åt fel håll, finns ju tusentals som är samhällsförstörare på annat sätt. Skattefuskare, nedskräpare, fildelare, landsförrädare, valjägare.

 

Varför bara döda människor som dödar? Om vi ska döda människor här i Sverige så ska vi f*n inte bara döda dödare. Det tjänar ju ingenting egentligen? Vi kan ju likaväl känna oss givmilda och sätta in personen skonande i fängelset. Därinne kan den ju inte döda någon ändå, om man är som DonKeN rädd för att personen ska döda fler.

 

Man ska inte förstöra folks liv... Man ska rätta dom. Annars kommer vi aldrig framåt.

Redigerat av Slasktratt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, men tänk om personen hade drömmar och planer till framtiden.. Så kommer någon idiot och mördar hon/han.

Master_adi, dem människorna tar livet på oskyldiga människor. Så jag vill inte ens kalla dem människor utan monster.

 

Har jag sagt det :blink: ?!! Jag menar att ni ska tänka på det också. En mördare kan sabba otroligt mycket om den dödar en person!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man dödar en mördare så blir man genast en mördare själv.

 

Så fort man dödar en annan mäniska så blir man ju en mördare sedan spelar det ingen roll om man är lagen eller en privat person. Och våld föder våld, om en mördare blir dömd till dödsstraff så lär det ju finnas släktingar och andr nära och kära som blir ledsena och arga även om dom vet att personen i fråga dödat en annan person. Att döda varandra hjälper inte, inget blir bättre av det, även om det är lätt att säga "han är mördare, han förtjänar att dö" men inser man saningen så inser man oxå att det inte är så lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, men tänk om personen hade drömmar och planer till framtiden.. Så kommer någon idiot och mördar hon/han.

Master_adi, dem människorna tar livet på oskyldiga människor. Så jag vill inte ens kalla dem människor utan monster.

 

Det är väl ganska uppenbart att han förstör mycket. Men frågan är värför vi ska tänka på att personen kunde ha framtidsplaner och bra betyg om du nu inte tycker det är värre att mörda en med bra betyg. Då kan du lika gärna säga: men tänk om han var uteliggare och inte hade några betyg, mördaren förstör uppenbarligen för denna människa också.

 

Det verkar som att du värderar männsikor efter betyg och utbildning, och om det nu inte är så, så uttrycker du dig väldigt dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man dödar en mördare så blir man genast en mördare själv.

 

Så fort man dödar en annan mäniska så blir man ju en mördare sedan spelar det ingen roll om man är lagen eller en privat person. Och våld föder våld, om en mördare blir dömd till dödsstraff så lär det ju finnas släktingar och andr nära och kära som blir ledsena och arga även om dom vet att personen i fråga dödat en annan person. Att döda varandra hjälper inte, inget blir bättre av det, även om det är lätt att säga "han är mördare, han förtjänar att dö" men inser man saningen så inser man oxå att det inte är så lätt.

 

Om man dödar en människa på lagligt sätt, dvs med domstolsdom, att mördaren blir dömd till döden är inte mord.

 

Såna domar borde finnas i Sverige, vad ger mördare rätten att leva?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man dödar en mördare så blir man genast en mördare själv.

 

Så fort man dödar en annan mäniska så blir man ju en mördare sedan spelar det ingen roll om man är lagen eller en privat person. Och våld föder våld, om en mördare blir dömd till dödsstraff så lär det ju finnas släktingar och andr nära och kära som blir ledsena och arga även om dom vet att personen i fråga dödat en annan person. Att döda varandra hjälper inte, inget blir bättre av det, även om det är lätt att säga "han är mördare, han förtjänar att dö" men inser man saningen så inser man oxå att det inte är så lätt.

 

Så här anser jag: Alla har rätt att leva, men om man tar någon annans rätt så förlorar man sin egen, man har dvs ingen rätt att leva. Detta leder till att bödeln som dödar mördaden inte förlorar sin rätt, eftersom personen han dödade inte hade någon rätt. Visst, bödeln har ju dödat en människa, men han bröt inte mot någon lag och han tog ingens rätt att leva. Nu kommer ni säkert att tänka på de fall när någon blir oskyldigt avrättad, blir bödeln en möradare då ? Nja, igentligen, fast ändå inte. Det var inte bödeln som begick felet som ledde till att en oskyldig blev avrättad. Dessutom så är inget rättssystem perfekt. Poliser,dommare,åklagare är också människor och begår misstag ibland. Det kallas för den mänskilga faktorn. Men eftersom man naturligtvis skall vara extremt nogrann i sådana här fall som kommer chansen att en oskyldig bli avrättad vara minimal.

 

Allstå, Tar du någons rätt att leva så förlorar du din egen.

 

Det kanske kan verka lite... förvirrande, men för mig är allt glasklart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...