Hoppa till innehåll

Spel - Källan Till Våld?


Gäst Radicus

Rekommendera inlägg

Gäst Radicus

Jag skall skriva om en speciell sak/händelse och då jag har valt om spelet är källan till våldet.

 

Jag tror faktiskt att spelen är källan till våldet, men det finns ju andra anledningar varför det är så mycket brott & våld.

Det beror också på viket spel man spelar.

Strategi/Motor & Sport-spel har jag inget emot, det förekommer ingen våld i dessa genrer.

Däremot tycker jag skjutspel kan också vara okey, det beror på förstås vem man skjuter imot och om det förekommer annat än bara våld.

Som om man skulle döda monster för att rädda Världen, det vore okey.

Men att skjuta/spränga/köra på & döda folk på alla möjliga sätt för att det är skoj, det är däremot farligt för barn.

Dessa spel som till exempel är farliga är "Mafia", "Grand Theft Auto" & enormt många andra sådana spel.

Men kanske inte alla gör olagliga saker i dessa spel, men tror jag ej.

 

Även politiker i Amerika, har försökt att övertyga föräldrarna att sluta spela dessa spel.

Kanske låter lite fjantigt, men dock är det sant.

De vill att vi ska införa förbud mot dessa våldsamma spel!

 

Det är lite väl överdrivet, men jag skulle tipsa dem om strängare regler med ålders-gränsen. Även 10 åringar kan gå runt och köpa våldsamma spel, företagen bryr sig inte för de är så j*vla giriga efter pengar!

 

Vissa spel handlar bara om att man skall skaffa så många sex-ligg som möjligt, det anser jag som sjukt!

Vissa spel innehåller mycket kränkade saker som ens sexuella läggning.

 

Droger och sådant innehåller också i vissa spel, det tycker jag är sjukt.

Vem skulle vilja veta hur man skaffar droger eller överhuvudtaget använder dem?

 

Prostituation förekommer ibland, inte så farligt för vi vuxna/halv-vuxna men vill de att 11 åringar skall kolla på sådant skit?

 

*Skriv i eran egna åsikt om detta.

*Bryt inga regler.

*Inga oinformulerade/onödiga inlägg tack, motivera gärna och ifrågasätt andra, detta är en debatt så prata på och håll er till ämnet!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst DonKeN

Nej, det är dåligt att det vill göra det förbjudet på sådana våldspel. Kollektiv bestraffning är olagligt.

 

Bara för att en viss procent missbrukar reglerna så ska dem förbjuda en hel bunt som klarar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När du påpekade att Företagen är så otroligt giriga efter pengar, så måste du väl ändå förstå att det inte finns ett enda företag eller bolag som inte vill ha en hög inkomst.

 

Angående själva ämnet så håller jag med dig till en viss del då jag sett både nära till mig och läst i media att det förekommer våld, stölder eller misshandel efter en process med spel som GTA och Maffia precis som du påstod.

Dock så tycker jag att det tas i lite för mycklet i artiklarna då en stor andel av folk som spelar sådanna spel inte alls utger ett symptom.

 

Tycker egentligen att man borde vara strängare angående åldersgränser på spel, filmer då en 12 åring lätt kan gå och köpa ett spel från 18 år, från någon som helst spelbutik.

 

Blir man påverkad så är det på grund av dålig uppfostran eller helt enkelt att man har dålig logik i skallen.

 

Själv så spelar jag inte något spel av denna genre då jag inte finner det särskillt intressant genom att köra folk på gatan, plocka upp en prostituerad, begå mord mm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Yantra

Vissa spel handlar bara om att man skall skaffa så många sex-ligg som möjligt, det anser jag som sjukt!

 

 

jag känner bara till ett spel som handlar om det leisure suit larrry och det handlar i egentligen om att larry ska hitta sin drömkvinna!!!! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja, de barn som börjar mörda folk efter att ha kört GTA är enligt min uppfattning antingen 3 år gamla och så pass små att de inte har någon verklighetsuppfattning överhuvudtaget. Eller så beror de på att de redan är sjuka i skallen. Ett helt friskt barn med föräldrar som är emot all våld tror jag knappast skulle gå och slå ner någon bara för att de spelat GTA.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja, de barn som börjar mörda folk efter att ha kört GTA är enligt min uppfattning antingen 3 år gamla och så pass små att de inte har någon verklighetsuppfattning överhuvudtaget. Eller så beror de på att de redan är sjuka i skallen. Ett helt friskt barn med föräldrar som är emot all våld tror jag knappast skulle gå och slå ner någon bara för att de spelat GTA.

 

 

Så det du menar är att alla barn som har föräldrar som är emot våld har kontroll över vad barnet gör när de inte har uppsikt och därför förhindrar det att våld utlöses från "väluppfostrade" barn?

 

Nja, snarare så är det ett slags "initiativ" som barnet själv gör och sedan beger sig för att begå ett brott.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Strängare regler ja, åldergränser/rekommendationer finns där av en anledning. Precis som bio-vakter har rätt att fråga efter leg ska spelförsäljare ha det. En tioåring ska ut och leka, inte sitta och lira GTA eller Shellshock 'nam.

 

Men mest tror jag det handlar om politiker som vill hitta en trolig syndabock, för våldet i samhället. Ett spel kan inte göra en normal människa till en våldsmaskin, inte ens GTA kan det.

 

Och de personer som framträtt i media och framfört åsikter mot spelen och dess innehåll har bara varit "äldre" personer som definitivt inte ens har spelat igenom spelen. Därför är jag än så länge skeptisk till förbudsivararna och deras argument.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vissa spel kan nog vara en källa till våld. Men det beror också helt på individen som spelar. Dom flesta klarar att spela våldsamma spel utan att bli negativt påverkade, men vissa förlorar som sagt verklighetskänslan, vilket kan leda till våld, stöld och ibland även mord.

Men det har ju också hänt flera gånger att barn som blivit grovt mobbade, slagna av sina föräldrar osv har grabbat ett automatvapen och klampat in på snabbköpet med det.

Det finns otaligt många källor till våld och brott här i världen, så det är nästan ingen mening att diskutera vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...