Hoppa till innehåll

Fildelningen


Dysfunction
 Dela

Rekommendera inlägg

ärligt talat som zantera sa, en kille laddade ner deras album och dom förstör hans liv, okej lars kanske inte kan köpa den där bilen för 600 000 000 miljarder förrän nästa månad istället, dom flesta artister har det riktigt bra, och jag är inte ett dugg rädd för lagen, det är bara en lag som ska skrämmas, jag menar 1 juli förra året satte dom upp lagen på mer än ett år har dom tatt 4 stycken........mer än en miljon ladda ner. om dom vill att vi ska betala för deras saker MÅSTE dom sänka priserna 300 spänn för en skiva är mycket för tex en 10 åring, jag skulle kunna tänka mig att betala kanske 5 spänn för varje låt men inte mer, då får dom skylla sig själva.

 

Newsflash, det är inte upp till var och en att bestämma om man ska betala för produkten(laglig väg), utan antingen betalar du för produkten eller så får du vara utan den.

 

Jag har laddat ner väldigt många bra album, t.ex Maidens nya och inte f*n går jag o köper skivan för det. Och 300kr skulle knappast spela mig någong roll, det är bara det att jag hellre stjäl än betalar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 82
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

När man tar från en affär så förlorar affären det man tar, tankar man däremot från nätet har bolagen kvar det.

Om jag laddar ner något och inte gör det, det är ingen skillnad, det kostar ca. 300 spänn för en CD, jag hade knappast köpt det om jag inte laddat ner det.

Sen att produkterna blir dyrare på grund av brist på kokurrens så attraherar det bara till nya fildelare.

Fildelningslagen är en "Life-Ruiner" även om ingen bryr sig.

 

Jag tar och säger det jag sa på ett annat sätt:

 

När man laddar ber stjäl man ju bara luft, bolagen förlorar inget. Man laddar ner för att det är för dyrt. Okej, om man inte laddar ner så kanske man köper en tjugondel av det man skulle laddat ner. Jag hade bara blivit glad som artist att bli mer känd.

 

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Håller med fullständigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom jag hela mitt liv köpt spel, musik och film för mina egna pengar och fått det att gå runt så känner jag ingen lust i att fildela.

Det betyder inte att jag inte gör det.

Musik köper jag alltid, eftersom jag har "samlat" på det sen jag var väldigt liten så ser jag ingen mening i att sluta nu. Har en jättefin skivhylla med massa samlingsboxar och all skit du kan hitta, och jag vill inte invadera den med modernigheter som brända skivor med kopierade fodral.

Fast visst laddar jag ner musik, och får musik på andra sätt. Men inte det bästa. Det jag har i direkt mp3-format tycker jag inte är dugligt att lägga pengar på.

 

Filmer har jag alltid tyckt varit för dyrt att köpa, jag förstår inte varför man inte inför en annat system av fildelning just med film. Jag tycker det är helt okej att betala, livet kostar f*n, men inte 300 kronor för en film jag kanske bara ser 1-2 ggr.

Ett system där man kopplar upp sig på internet, köper en film för 35-40 kronor och sen betalar 4-5 spänn varje gång man ser den tycker jag låter skitvettigt, så får man den direkt ner i datorn.

 

Spel köper jag oxå, främst för att jag är konsollnörd men de få PC-spel jag spelar tycker jag är oätliga om jag inte kan köra dem original, online. Det blir faktiskt ofta så att jag laddar hem ett spel och lirar ut det, och sen köper det om det är värt.

 

Jag kommer aldrig sluta köpa skivor, inkluderat spel, men jag tycker flera av argumenten här är vettiga och intressanta. Saker som jag faktiskt aldrig i hela mitt liv tänkt på förr... Men ni kommer inte få mig att sluta.

 

Gör allt för att inte spåra ut bara. Denna tillsynes duktiga tråd kan bli riktigt fin sålänge ni håller er till en diskussion.

Annars blir bossen sur, jag får skiten, tråden låses och ni får varningarna.

Redigerat av Slasktratt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker samma sak. Även om jag inte köper mina skivor (jag laddar inte ner musik heller). Jag tycker jättemycket om mina fina hyllor med spel och film. Det blir som en samling. Samma sak kan inte uppnås om man har en hög stulna filmer (nerladdade).

 

En film behöver inte kosta 300kr, i veckan gjorde jag några riktiga fynd, alla runt hundralappen. Sedan så är det lite snålt att bara se filmen 1-2 gånger :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag har märkt är detta..

 

De som är emot fildelning ser det som fysisk stöld.

De som är för fildelning ser det som kopiering.

 

 

Jag kan inte förstå hur folk kan se det som fysisk stöld.

 

 

 

Vi kör ett exempel då.

 

 

Ferrari skapar Enzo.

Denna bil går på många miljoner och finns inte tillgänglig för fler än ett par hundra om inte mindre.

 

Jag vill ha en Enzo, men har inte råd. Därför köper jag in material, kopierar designen och bygger en egen för en bråkdel av pengarna.

 

Så...nu har du "piratkopierat" denna bil.

Vill du börja fildela denna bil, kan du börja sälja replikor av den. Prestandan är inte i närheten av den som en riktig Enzo skulle ha, men den är iaf så lik som den kan bli.

Detta är lagligt.

 

 

Ja! Nu kör vi ett andra exempel...

 

Metallica skapar Black Album (Japanese Version).

Detta album går på ett par hundra & finns inte tillgänglig för några andra än Japaner.

 

 

Jag vill ha Black Album (Japanese Version), men har varken råd eller kan få tag i den.

Därför köper jag in material (1st Dator med Bredband), KOPIERAR designen och bygger en egen kopia för en bråkdel av pengarna.

 

Så..nu har jag piratkopierat detta album...jag får inte sälja det, kvaliten är inte lika bra som från en riktig CD, MEN den är så lik som den kan bli.

Detta är olagligt.

 

______

 

Du stjäl inget i något av dessa exempel.

Du kopierar. För privat bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag har märkt är detta..

 

De som är emot fildelning ser det som fysisk stöld.

De som är för fildelning ser det som kopiering.

 

 

Jag kan inte förstå hur folk kan se det som fysisk stöld.

 

 

 

Vi kör ett exempel då.

 

 

Ferrari skapar Enzo.

Denna bil går på många miljoner och finns inte tillgänglig för fler än ett par hundra om inte mindre.

 

Jag vill ha en Enzo, men har inte råd. Därför köper jag in material, kopierar designen och bygger en egen för en bråkdel av pengarna.

 

Så...nu har du "piratkopierat" denna bil.

Vill du börja fildela denna bil, kan du börja sälja replikor av den. Prestandan är inte i närheten av den som en riktig Enzo skulle ha, men den är iaf så lik som den kan bli.

Detta är lagligt.

 

 

Ja! Nu kör vi ett andra exempel...

 

Metallica skapar Black Album (Japanese Version).

Detta album går på ett par hundra & finns inte tillgänglig för några andra än Japaner.

 

 

Jag vill ha Black Album (Japanese Version), men har varken råd eller kan få tag i den.

Därför köper jag in material (1st Dator med Bredband), KOPIERAR designen och bygger en egen kopia för en bråkdel av pengarna.

 

Så..nu har jag piratkopierat detta album...jag får inte sälja det, kvaliten är inte lika bra som från en riktig CD, MEN den är så lik som den kan bli.

Detta är olagligt.

 

______

 

Du stjäl inget i något av dessa exempel.

Du kopierar. För privat bruk.

 

Felfelfel. Att kopiera Enzo och sälja replikort är icke lagligt. Dvs om du använder ferraris märke, annars så beror det på hur lik bilen egentligen är. Du kommer garanterat bli stämd så for ferrari får nys om det.

 

Hur som helst så är ditt exempel väldigt dåligt. Om du "piratkopierar" en bil så bygger du den själv, och du använder dig av ditt egna material som du själv har köpt. Om du t.ex skulle stjäla orginaldelar från ferrari och sen bygga bilen så är det olagligt.

 

När du piratkopierar film eller musik, så änvänder du inte ditt eget material, du använder "orginaldelar", och därmed så är det inte samma sak. Däremot om du skulle spelat in plattan själv, dvs gjort en cover på hela plattan så är det samma sak som din kopierade enzo.

Redigerat av tHOORd
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag har märkt är detta..

 

De som är emot fildelning ser det som fysisk stöld.

De som är för fildelning ser det som kopiering.

 

 

Jag kan inte förstå hur folk kan se det som fysisk stöld.

 

 

 

Vi kör ett exempel då.

 

 

Ferrari skapar Enzo.

Denna bil går på många miljoner och finns inte tillgänglig för fler än ett par hundra om inte mindre.

 

Jag vill ha en Enzo, men har inte råd. Därför köper jag in material, kopierar designen och bygger en egen för en bråkdel av pengarna.

 

Så...nu har du "piratkopierat" denna bil.

Vill du börja fildela denna bil, kan du börja sälja replikor av den. Prestandan är inte i närheten av den som en riktig Enzo skulle ha, men den är iaf så lik som den kan bli.

Detta är lagligt.

 

 

Ja! Nu kör vi ett andra exempel...

 

Metallica skapar Black Album (Japanese Version).

Detta album går på ett par hundra & finns inte tillgänglig för några andra än Japaner.

 

 

Jag vill ha Black Album (Japanese Version), men har varken råd eller kan få tag i den.

Därför köper jag in material (1st Dator med Bredband), KOPIERAR designen och bygger en egen kopia för en bråkdel av pengarna.

 

Så..nu har jag piratkopierat detta album...jag får inte sälja det, kvaliten är inte lika bra som från en riktig CD, MEN den är så lik som den kan bli.

Detta är olagligt.

 

______

 

Du stjäl inget i något av dessa exempel.

Du kopierar. För privat bruk.

 

Vad har du emot fildelning igentligen?

Du kan ju fortfarande köpa grejer, om vi andra laddar ner det.

Om inte fildelning hade varit möjligt, kunde vi aldrig fått uppleva hur det är att han gammla konserter, nya konserter, demos och bootlegs.

Bootlegs är något av det bästa som finns.

Finns inte att köpa, men finns på internet.

Det är väl klart att man vill ha det!

Att köpa CD's, DVD's och spel är en sak.

Finns det att köpa gör man det, om det är bra dvs.

Men säg att du är ett stort Metallica f*n, som jag är.

Jag köper det som finns, men kommer jag över en konsert som någon kompis laddat ner, så visst f*n bryr jag mig inte om det.

Finns det inte i handeln, borde man få ladda ner det.

Det förlorar ju inte artisterna något på, snarare får dom bara publicitet om folk gör det.

Jag menar, Att ha konserter liggandes på band i 20 år (innan de kanske klipps ut delar och släpps på en DVD), eller att folk laddar ner det, publicitet skapas och Metallica kanske får tusentals nya fans som älskar deras musik.

Och sedan de tjugo år fram när DVD'n släpps, kommer Metallica ha så många fans att de säljer de tusentals extra DVD'erna till de fans som valde att ladda ner.

Bara på en sån sak kan bandet både tjäna publicitet och pengar.

Vad är så fel med det?

Det ger oss möjligheten att upptäcka musik vi aldrig upptäckt annars.

Nu var bara Metallica ett exempel, men för mig är det mer än det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag har märkt är detta..

 

De som är emot fildelning ser det som fysisk stöld.

De som är för fildelning ser det som kopiering.

 

 

Jag kan inte förstå hur folk kan se det som fysisk stöld.

 

 

 

Vi kör ett exempel då.

 

 

Ferrari skapar Enzo.

Denna bil går på många miljoner och finns inte tillgänglig för fler än ett par hundra om inte mindre.

 

Jag vill ha en Enzo, men har inte råd. Därför köper jag in material, kopierar designen och bygger en egen för en bråkdel av pengarna.

 

Så...nu har du "piratkopierat" denna bil.

Vill du börja fildela denna bil, kan du börja sälja replikor av den. Prestandan är inte i närheten av den som en riktig Enzo skulle ha, men den är iaf så lik som den kan bli.

Detta är lagligt.

 

 

Ja! Nu kör vi ett andra exempel...

 

Metallica skapar Black Album (Japanese Version).

Detta album går på ett par hundra & finns inte tillgänglig för några andra än Japaner.

 

 

Jag vill ha Black Album (Japanese Version), men har varken råd eller kan få tag i den.

Därför köper jag in material (1st Dator med Bredband), KOPIERAR designen och bygger en egen kopia för en bråkdel av pengarna.

 

Så..nu har jag piratkopierat detta album...jag får inte sälja det, kvaliten är inte lika bra som från en riktig CD, MEN den är så lik som den kan bli.

Detta är olagligt.

 

______

 

Du stjäl inget i något av dessa exempel.

Du kopierar. För privat bruk.

 

tHOORd är inte ens emot fildelning.

"Jag är varken för eller emot det, jag laddar själv ner massvis av filmer,spel, musik osv. Skall detta klassas som stöld? Ja, på ett eller annat sätt så är det ju det. "

 

Förlåt att jag försvarade dig, hårding. Blir bara så sur när folk inte har full koll på vem dom debatterar mot, när det är jag som ska hålla ordning här.

Redigerat av Slasktratt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså Fildelning är för det mesta olagligt, det spelar väl för sjutton inte hur bra det är. Det är fortvarande olagligt och om du åker fast, chansen är ju inte så stor men ändå. Vad ska du då säga, jag älskar att bryta mot denna lag, snälla kan ni sticka nu? Eller om jag rånar en bank, men det är ju jättebra, jag får massa pengar.

Och att ni nämner att det är för dyrt, men köp inte de allra nyaste skivorna då, det finns skivor för under hundralappen också med kända band.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...