Hoppa till innehåll

Lycka Eller Sanning


Selene

Rekommendera inlägg

Satt och funderade på det här efter att läst en liknande tråd på ett utländskt forum.

 

I Många filmer ställs "hjälten" inför ett val, att få reda på saningen om världen omkring honom eller att fortsätta leva lyckligt omedvetande.

Ett bra ex på detta är den första Matrix filmen då Neo ställs inför valet då han måste välja mellan två piller, ett blått och ett rött.

Det ena låter honom få reda på sanningen, det andra låter honom leva kvar i sin vanliga lugna lyckliga verklighet.

 

Så de jag vill diskutera är inte Matrix utan vad är bäst lycka eller saning?

Kan man verkligen vara lycklig om man lever omedveten om ngt som kanske kan vara väldigt viktigt eller är det bättre att kasta bort lyckan och leva enbart på sanningen hur hemsk den än må vara?

 

(Vet inte om jag satte den här i rätt tråd men jag vill ha en diskution. Ska man svara så ska man också kunna motivera sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag tycker att saningen är klart bäst att veta. Varför? Jo, om du vet saningen så vet du hur världen är, och allt kan vara skit i början. Men allt brukar bli, hoppas jag, bra (har själv märkt av det flera gånger). Jag menar, även om du lerver kvar i den "lyckliga" världen, så kommer han ändå få reda på det för eller senare. Och då blir allt klart värre, därför är det bästa att veta "saningen".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lyckan tycker jag är ganska självklart. Jag lever hellre mitt liv i lycka än något som jag egentligen inte behöver veta. Man har ett liv på jorden, lev lyckligt, vare så det är att klättra i stup, sortera kapsyler eller vattna blommor bara det inte går på någon annans olycka eller är allmänt dumt. Men jag har mina värderingar, att man också kan få reda på lite sura sanningar men ändå leva lyckligt.

 

Sanningen är överskattad..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror på situationen enligt mig. Om man säger en vit lögn så gör man en person lycklig men säger man som det e blir presonen lessen. Det gäller vänner som familj. Te.x bästa kompisen har köpt en ny tröja som e hur ful som helst (i er mening). Säger ni då som det e eller säger ni en vit lögn för att göra personen glad? Jag vet att jag skulle säga att den va snygg men inte min stil.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...